Zorgverzekeraar zonder winstoogmerk

• Anonymous
  • 0 reacties
Duidelijk zichtbaar, presenteert de verzekeraar Univé zich openbaar met het predikaat: "zonder winstoogmerk".
Andere verzekeraars laten dit begrip secondair meegalmen. De meesten uiten zich hierover echter juist niet.

VRAAG: Wie kan mij uitleggen, wat deze classificering waard is? Is het meer een  PR-of reclameslogan?
Univé behoort niet bepaald tot de opvallende pricefighters, dus waar tellen die eigenlijk hun winst wel uit?

Ik ben bereid bij het afsluiten van een zorgverzekering, het predikaat  "zonder winstoogmerk" mee te laten tellen,
wanneer dit een vastgeschreven en gedefinieerde meerwaarde voor de maatschappij heeft of bijdraagt aan een kwalitatief beter zorgstelsel.

Maar.....het kan het bijvoorbeeld ook een fiscale methode zijn om BTW te besparen............bij investeringen?

Een vakkundige insiderreactie van FBTO-medewerkers zou ik ook waarderen. Misschien mag iemand daarbij ook een mening over het FBTO-standpunt hebben? Werken jullie mét of zonder winstoogmerk?

16 reacties

Univé omschrijft het zelf als volgt op haar website:

'Wie is Univé?
Univé is één van de grootste verzekeraars van Nederland. Univé is een coöperatieve vereniging die zonder winstoogmerk werkt, dus haar klanten zijn tevens haar leden. Die leden-verzekerden staan dan ook centraal, niet het streven naar winst. Uitgangspunt is dat u als lid positieve resultaten terug ziet in de vorm van winstuitkeringen, premiekortingen en verbeterde producten en diensten. Zo plukt ú de vruchten van Univé!' Einde citaat.

Wikipaedia geeft vervolgens de volgende omschrijving van een Onderlinge Waarborgmaatschappij.
'Een Onderlinge Waarborgmaatschappij (afgekort OWM) is een coöperatieve verzekeraar. Verzekerden zijn doorgaans eveneens lid van de vereniging. Een ledenraad controleert het bestuur. Er zijn geen aandeelhouders. Behaalde winst komt dan ook ten goede aan de verzekerden. Dit kan direct worden uitgekeerd of worden verrekend in de premie. De meeste verzekeraars Onderlinge Waarborgmaatschappijen zijn uitsluitend lokaal actief en genieten daardoor weinig naamsbekendheid. Enkele bekende Onderlinge Waarborgmaatschappijen: Univé, CZ, Agis Zorgverzekeringen en Menzis.' Einde citaat. 

Oorspronkelijk zijn verzekeringmaatschappijen natuurlijk allemaal ooit eens begonnen als onderlingen. Je betaalde als individu samen met nog vele anderen een premie. Als je dan de pech had dat het juist jouw huis of boerderij was die in de fik vloog dan droegen alle verzekerden bij aan jouw schade. Ik kan me nog de naam herinneren van de 'Onderlinge Brandwaarborgmaatschappij'.

Ik denk dat het vervolgens zo verder is gegaan dat men steeds meer ging verzekeren maar het ook steeds complexer werd. Daardoor ontdekten bepaalde lieden dat je van verzekeren ook heel goed je vak kon maken door je zo te verdiepen in de materie dat je al gauw meer wist van de materie dan een willekeurige derde. Kennis werd vervolgens macht en macht brengt geld op. Zo zijn vervolgens de professionele verzekeringsmaatschappijen ontstaan en die toestand duurt tot op heden voort.  Of dat zo zal blijven is nog maar de vraag want heel veel kennis kun je tegenwoordig al vinden op het Internet!!!

Voorbeeld: als ik vroeger een nieuwe koelkast of wasmachine wilde hebben dan ging ik naar een winkel alwaar de winkelbediende mij vertelde dat de beste wasmachine van dat merk en dat type was. En gelukkig voor mij als klant had hij die machine 'toevallig' net op voorraad. Had ik effe geluk? Tegenwoordig werkt het iets anders. Als ik een nieuwe wasmachine of koelkast wil hebben pluis ik alle vergelijkingssites, zoals Kieskeurig.nl eerst uit. Dan ga ik naar de winkel en zeg ik tegen de winkelbediende dat ik een wasmachine wil van dat merk en dat type. En als hij hem niet heeft dan is het in mijn optiek een waardeloze winkel. Maar vaak gaat het al niet eens meer zo. Mijn laatste wat grotere aankopen van de laatste tijd zijn een grote LED-TV alsmede een elektrische tandenborstel, allebei gekocht in een ........ webwinkel met aanzienlijke korting in vergelijking met een gewone winkel.

Om te weten hoe het werkt is het leuk om de volgende websites eens door te lezen, dan hoef ik niet zoveel te tikken.

Kennis was macht | Samenleving en ontwikkeling | Politiek

Pieter Stuurman: Kennis is macht   

Mijn (huidige) zorgverzekeraar is de OHRA-groep, die daarin weer een onderdeel zijn van CZ en die werken zónder winstoogmerk...... tenminste........ volgens hun website. Mijn voordeel of het voordeel voor de maatschappij hiervan moet ik nog gaan onderzoeken/ontdekken. Vreemd. dat ze het niet zelf uitgebreid uitleggen. Maar misschien reageert FBTO nog op mijn topic en kunnen zij uitleggen, dat  en waarom zij óók zonder winst werken (dus zonder winstoogmerk werken?).

Waarom zijn al die maatschappijen zo bezeten ervan zorgpolissen aan te bieden? Kennis is macht......heb je als link meegestuurd, wat zie ik dan daarbij over het hoofd? .......ik heb al eens geantwoord op de FBTO-vraag "wat zou u doen als u FBTO was" met "ik zou er gisteren uitstappen". Ik vraag me echt af, waarom een ondernemend agerende club als FBTO, zich al deze zorg-slamassel op de hals haalt. Je beschadigt m.i. met de te verwachten conflicten je eigen merk/brand onherroepelijk.

Het zou mij echter weer meevallen, wanneer binnenkort blijkt, dat FBTO de "Beter Dichtbij Polis" gaat aanbieden. Hiervoor kan ik persoonlijke argumenten opvoeren, die een overstap rechtvaardigen.

Vooreerst, bedankt voor de reactie Frans. Ik vermoed echter toch nog een fiscaal achterdeurtje.........ergens!
Raad van Bestuur - Eureko (sinds 1 januari 2012 Achmea) - Raad van Commissarissen

Allemaal zonder winst(oogmerk)? Beursgenoteerd zijn de Achmea merken onder de moedermaatschappij EUREKO: Avéro, Achmea Vitale, Agis, Centraal Beheer, DVZ, FBTO, InShared, Interpolis, OZF Achmea, Pro Life, Staalbankiers, Syntrus Achmea, Zilveren Kruis.

De Achmeavereniging is voor 63% de hoofdeigenaar, de Rabobank heeft een aandeel van 31,3% en investeringsbedrijven voor 5,4%. Medewerkers: 25.600.

De winsten van 2009 en 2010 staan voor de geïnteresseerden in bovenstaande link.

Daar is de eerder gestelde topic-vraag toch nog legitiemer: "Wat is een verzekeraar zonder winstoogmerk?"

Overigens heb ik deze link ook gevonden: http://www.achmea.nl/over-achmea/mvo/Paginas/MVO-jaarverslag.aspx
Univé is in ieder geval niet DÉ zorgverzekeraar zonder winstoogmerk:

Univé meet zich heilig imago aan – Spots Doorzien
Gokte Achmea indirect mee op de beurs?

Eureko haalt euro 750 mln op met obligatie | Het Financieele Dagblad
Reputatie 3
hansje schreef:

Duidelijk zichtbaar, presenteert de verzekeraar Univé zich openbaar met het predikaat: "zonder winstoogmerk".
Andere verzekeraars laten dit begrip secondair meegalmen. De meesten uiten zich hierover echter juist niet.

VRAAG: Wie kan mij uitleggen, wat deze classificering waard is? Is het meer een  PR-of reclameslogan?
Univé behoort niet bepaald tot de opvallende pricefighters, dus waar tellen die eigenlijk hun winst wel uit?

Ik ben bereid bij het afsluiten van een zorgverzekering, het predikaat  "zonder winstoogmerk" mee te laten tellen,
wanneer dit een vastgeschreven en gedefinieerde meerwaarde voor de maatschappij heeft of bijdraagt aan een kwalitatief beter zorgstelsel.

Maar.....het kan het bijvoorbeeld ook een fiscale methode zijn om BTW te besparen............bij investeringen?

Een vakkundige insiderreactie van FBTO-medewerkers zou ik ook waarderen. Misschien mag iemand daarbij ook een mening over het FBTO-standpunt hebben? Werken jullie mét of zonder winstoogmerk?

Hai Hansje,

Wij hebben intern een reactie gevraagd van een vakkundige.

Op je vraag of FBTO met of zonder winstoogmerk werkt komt het volgende antwoord:
Wij werken met winstoogmerk, gelet op de noodzakelijke reserves (buffers) en ook om de nodige investeringen te kunnen doen (innovaties mee-financieren zoals e-health concepten) om te zorgen dat onze zorgverzekerden altijd de beste zorg, op de beste plek tegen de beste prijs krijgen. Bij FBTO hebben we aandacht voor álle stakeholders , waarbij de verzekerde centraal staat.

Dit houdt in dat wij voldoende winstreserve moeten opbouwen om voldoende middelen te hebben om aan onze verplichtingen te kunnen voldoen. Binnenkort worden ook de SolvencyII regels verscherpt, die ook wij moeten naleven.
Hallo Fokelien,

Bedankt voor de interne recherche en jouw antwoord op de vraag naar de FBTO-ondernemersstatus. De gebruikte classificatie "wij werken zonder winstoogmerk" is momenteel m.i. alleen nog geldig voor academische ziekenhuizen die ook wetenschappelijk onderzoek doen. Steeds meer worden investeerders van buitenaf aangetrokken om de toekomstige zorg te kunnen organiseren. De overheid wil dit bewust zo, om het voortbetaan, de betaalbaarheid en de kwaliteit van de zorg te kunnen blijven garanderen. Omdat investeerders investeren voor het rendement van hun inleg, zal de term "zonder winstoogmerk" populair gezegd, binnenkort bij het groot vuil gezet kunnen worden.

In jouw eerder wat bescheiden antwoord ontbreekt een hier toch wel noemenswaardig item. Namelijk, dat jullie van de gemaakte winst, 0,5% afgedragen aan de Achmea-foundation. Die link wilde ik er toch nog even bijzetten.

Home - Achmea Foundation

Indien er "nieuws" over MVO (Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen) is, mag hierover ook hardop gesproken/geschreven worden.......toch?
[QUOTE=Frans den Oudsten;5242]Univé omschrijft het zelf als volgt op haar website:

'Wie is Univé?
Univé is één van de grootste verzekeraars van Nederland. Univé is een coöperatieve vereniging die zonder winstoogmerk werkt, dus haar klanten zijn tevens haar leden. Die leden-verzekerden staan dan ook centraal, niet het streven naar winst. Uitgangspunt is dat u als lid positieve resultaten terug ziet in de vorm van winstuitkeringen, premiekortingen en verbeterde producten en diensten. Zo plukt ú de vruchten van Univé!' Einde citaat.

Wikipaedia geeft vervolgens de volgende omschrijving van een Onderlinge Waarborgmaatschappij.
'Een Onderlinge Waarborgmaatschappij (afgekort OWM) is een coöperatieve verzekeraar. Verzekerden zijn doorgaans eveneens lid van de vereniging. Een ledenraad controleert het bestuur. Er zijn geen aandeelhouders. Behaalde winst komt dan ook ten goede aan de verzekerden. Dit kan direct worden uitgekeerd of worden verrekend in de premie. De meeste verzekeraars Onderlinge Waarborgmaatschappijen zijn uitsluitend lokaal actief en genieten daardoor weinig naamsbekendheid. Enkele bekende Onderlinge Waarborgmaatschappijen: Univé, CZ, Agis Zorgverzekeringen en Menzis.' Einde citaat. 

Oorspronkelijk zijn verzekeringmaatschappijen natuurlijk allemaal ooit eens begonnen als onderlingen. Je betaalde als individu samen met nog vele anderen een premie. Als je dan de pech had dat het juist jouw huis of boerderij was die in de fik vloog dan droegen alle verzekerden bij aan jouw schade. Ik kan me nog de naam herinneren van de 'Onderlinge Brandwaarborgmaatschappij'.

Ik denk dat het vervolgens zo verder is gegaan dat men steeds meer ging verzekeren maar het ook steeds complexer werd. Daardoor ontdekten bepaalde lieden dat je van verzekeren ook heel goed je vak kon maken door je zo te verdiepen in de materie dat je al gauw meer wist van de materie dan een willekeurige derde. Kennis werd vervolgens macht en macht brengt geld op. Zo zijn vervolgens de professionele verzekeringsmaatschappijen ontstaan en die toestand duurt tot op heden voort.  Of dat zo zal blijven is nog maar de vraag want heel veel kennis kun je tegenwoordig al vinden op het Internet!!!

Voorbeeld: als ik vroeger een nieuwe koelkast of wasmachine wilde hebben dan ging ik naar een winkel alwaar de winkelbediende mij vertelde dat de beste wasmachine van dat merk en dat type was. En gelukkig voor mij als klant had hij die machine 'toevallig' net op voorraad. Had ik effe geluk? Tegenwoordig werkt het iets anders. Als ik een nieuwe wasmachine of koelkast wil hebben pluis ik alle vergelijkingssites, zoals Kieskeurig.nl eerst uit. Dan ga ik naar de winkel en zeg ik tegen de winkelbediende dat ik een wasmachine wil van dat merk en dat type. En als hij hem niet heeft dan is het in mijn optiek een waardeloze winkel. Maar vaak gaat het al niet eens meer zo. Mijn laatste wat grotere aankopen van de laatste tijd zijn een grote LED-TV alsmede een elektrische tandenborstel, allebei gekocht in een ........ webwinkel met aanzienlijke korting in vergelijking met een gewone winkel.

Om te weten hoe het werkt is het leuk om de volgende websites eens door te lezen, dan hoef ik niet zoveel te tikken.

Kennis was macht | Samenleving en ontwikkeling | Politiek

Pieter Stuurman: Kennis is macht   

Het beschreven onderlinge-model heeft zich inmiddels weer opnieuw uitgevonden voor het eerst in Berlijn. (zie blog).

http://blog.friendsurance.de/blog/

De deelnemers hoeven inmiddels niet meer, zoals oorspronkelijk de bedoeling was, naar hun portemonnaie te grijpen, wanneer "een friend" moest claimen want de afwikkelingen en terugbetalingen van de inleg na de uitkeringen zijn nu via de verzekeraar helemaal gestroomlijnd, de IBB (Investerings-Bank-Berlijn) stelde zelfs "ontwikkelingsgeld" ter beschikking en de gehele regelgeving is inmiddels ook onder de loep genomen en gecorrigeerd door Stiftung Warentest (de duitse consumentenbond). Friendsurance is echter geen verzekeringsmaatschappij, maar een makelaarsplatform. Social Media in de praktijk pure, mogelijk gemaakt door de techniek en het internet en noodzakelijk om de alsmaar durende kostenstijgingen van het gehele levensonderhoud op te vangen. Berlijn is voor dit soort creativiteit ook net de juiste (broed-)plek geweest.

Of de nederlandse burger "sociaal" genoeg is, om samen te delen? Maar..... in principe is dit effect  geintergreerd bij één van de Achmea-dochters namelijk bij InShared. Geselecteerde groep, weinig claimen....en ook hier weer geld terug
Reputatie 2
Indien er "nieuws" over MVO (Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen) is, mag hierover ook hardop gesproken/geschreven worden.......toch?

Hansje

Het antwoord is natuurlijk een volmondig JA, maar dat had je waarschijnlijk al gedacht:rolleyes:

Hansje

Het antwoord is natuurlijk een volmondig JA, maar dat had je waarschijnlijk al gedacht:rolleyes:

Jullie mogen dus ook best vertellen, dat je in meerdere steden gewoon bij Achmea kunt gaan winkelen!

Syntrus Achmea Vastgoed B.V. ? Projecten
Niet al te bescheiden!   "MET winstoogmerk" ......kan ook béter zijn voor de maatschappij!

O.K. beste Lies,

Dan zet ik de volgende MVO-link er nog onder:

Samenleving - Achmea.nl
"Winst" en "zonder winstoogmerk", de originele uitleg van Ohra/CZ:

CZ is een onderlinge waarborgmaatschappij. CZ heeft alleen leden en geen aandeelhouders. De verzekerden van CZ zijn ook leden. Dit betekent niet dat CZ geen winst mag maken. Kosten of schades kunnen bijvoorbeeld lager uitvallen dan van tevoren wordt in geschat. De winst wordt dan alleen niet uitgekeerd aan de aandeelhouders, maar gaat naar de leden, door bijvoorbeeld de winst te verrekenen in de premie. Ook kan het soms noodzakelijk zijn om het eigen vermogen met de winst aan te vullen. Dit kan soms noodzakelijk zijn om te voldoen aan de eisen die de Nederlandse Bank stelt.

Wat betekent dit voor OHRA en voor verzekerden met een OHRA Zorgverzekering? De Zorgverzekeringen die OHRA verkoopt worden ingekocht bij CZ. De prijs die CZ daarvoor berekent is vastgesteld zonder winstoogmerk.
Centraal Beheer Achmea geeft geen commentaar,
de "even Apeldoorn bellen"-telefoon is namelijk ingepakt...!

CB pakt ook de telefoon in - Apeldoorn - Regio - Stentor
Een geheel ander winstoogmerkstandpunt!

Introductie - EZA Verzekeringen
Begonnen met Univé en nu geeindigd met de eigen definitie van Univé:

Via onze internetsite hebben wij uw vraag ontvangen en daar geven wij graag antwoord op.

Univé is een coöperatieve vereniging die zonder winstoogmerk werkt. Onze klanten zijn tevens onze leden. Bij ons staan de leden dan ook centraal, niet het streven naar winst. Uitgangspunt is dat onze leden de positieve resultaten terug zien in de vorm van winstuitkeringen en premieverlagingen (in tegenstelling tot veel andere verzekeraars geldt dit bij ons ook voor bestaande klanten). Eenmaal per jaar beleggen wij een Algemeene Ledenvergadering waarbij het Bestuur samen met de Raad van Commissarissen een toelichting geeft op de financiële resultaten van het jaar daarvoor. Tijdens deze vergadering wordt er door de leden een besluit genomen met betrekking tot de winst die gemaakt is. Hier wordt dan besloten om deze uit te keren aan onze leden of toe te schrijven aan de financiële reserve van de vereniging.

Mocht u nog vragen hebben dan verneem ik dat graag van u.

Met vriendelijke groet,

Paul Schogt

Vestigingsmanager Zeist

Reageer