Zijn we toe aan een nieuw systeem in de zorgverzekering?

Toon eerste bericht

53 reacties

Ik kwam nog een artikel tegen over de Gezondheidszorg in Nederland en de Brusselse bemoeienis. Normaliter ben ik een beetje wars van die bemoeienis maar nu ben ik het wel met Brussel eens.

Brussel maant Nederland over gezondheidszorg | Gezondheid | Telegraaf.nl

Dus, als ik naar een ziekenhuis ga 20 km verderop dan is dat moeilijk omdat ik dan eerst moet nagaan of mijn zorgverzekeraar daar wel een contract mee heeft. Maar ik kan zonder problemen naar Frankrijk gaan om daar ZORG te kiezen. Ben toch benieuwd hoe Zorgverzekeraars hier in Nederland dan zullen reageren 
als ze de nota's ontvangen van mijn Zorgverlener in Parijs.

Zoals ik in deze kolommen al vele keren en op verschillende manieren heb betoogd is het gehele systeem aan het vastlopen.
Twee jaar geleden schreef ik in post 16 van dit onderwerp al het volgende: 'Het wordt nu echt tijd dat het gehele systeem op de schop gaat voordat het echt helemaal te laat is. Men probeert nu amechtig om een nagenoeg failliet systeem overeind te houden met steeds meer ridicule maatregelen welk lijstje steeds langer wordt. We hebben nu al maatregelen (of ideeën voor) zoals niet meer op te brengen premies, no-claimsystemen, medicijnknaken, hoge eigen risico's, eigen bijdragen, maximale vergoedingen, drempels, het vrijgeven van tarieven van tandartsen, het niet langer aftrekbaar maken van brillen en contactlenzen, uithollen van dekkingen, zorgsparen, premiedifferentiatie naar leeftijd, eigen bijdrage ligdagen, schrappen van dure behandelingen.......................'

En dat kan ik inmiddels uitbreiden met: 'nivelleren is een feest' van onze vriend Hans Spekman, contractuele afspraken met Zorgverleners, hemeltergend hoge zogenaamde 'reserves' die wij als premiebetaler nooit meer terug zien, pogingen om steeds minder zaken nog fiscaal aftrekbaar te maken, de overige ZORG gaat naar de Gemeenten en waarschijnlijk vergeet ik nog wat ellende van de afgelopen twee jaar.  

In één ding moet ik mijn eigen mening van twee jaar geleden nu bijstellen. In 2012 meende ik nog dat als het gehele systeem op de schop zou gaan het nog niet te laat zou zijn. Nu zijn we dat point of no return inmiddels voorbij. Wat mij betreft mag het gehele systeem nu ook vast lopen, het is inmiddels onhoudbaar geworden.
Ik en vele anderen hebben lang genoeg gewaarschuwd en wie niet luisteren wil .................................       

PS. Vergeet overigens weer niet om de reacties onder het Telegraafartikel te lezen.    

De ontwikkelingen volgen elkaar nu snel op en zelfs de Politiek begint nu door te krijgen dat het systeem inmiddels onhoudbaar is geworden.
Geniet mee van de volgende twee zeer recente artikelen:

Meerderheid wil ziekenfonds terug | Binnenland | de Volkskrant

Het ziekenfonds terug? Kwaaier kan de SP de VVD niet maken | Zorg | de Volkskrant

Tja, en of we nu terug moeten naar het Ziekenfonds van weleer in precies dezelfde vorm of naar een systeem zoals ik dat voor ogen heb of zelfs om alle Ziektekostenverzekeraars te nationaliseren tot één Nationale Zorgverlener zoals de SP voorstelt, daar kun je over nadenken. Punt is dat er nu wat moet gaan gebeuren. Uiteraard geef ik de voorkeur aan mijn eigen systeem waarbij Zorgverleners in loondienst komen. En de Zorg moet hoe dan ook betaald gaan worden uit de Algemene Middelen. En de besparingen liggen voor het oprapen, dus pak hem beet politiek!!

En de VVD is tegen. Ja, maar was het niet de VVD die enkele jaren terug in haar verkiezingsprogramma het adagium lanceerde: 'Niet doorschuiven maar aanpakken'? Het wordt tijd dat de VVD haar eigen adagium gestand doet.

Het gehele Ziektekostengebeuren in Nederland (de ziektekostenverzekeraars voorop) bevindt zich inmiddels in de terminale fase. Het wordt tijd dat we deze patiënt uit zijn lijden verlossen.

En oh ja, het is misschien een goed idee om de gehele verandering deze keer uit te besteden aan echte deskundigen teneinde toekomstige fiasco's te voorkomen.
Ik kwam nog een leuk filmpje tegen over iemand die zijn 'zorg' uitspreekt over de 'ZORG'

Leuk omdat er elders ook mensen zijn die onze zorgen delen. Maar droevig dat het nu zo ver heeft moeten komen.

http://youtu.be/FFtCZoY9gho

Reageer