Ziekenhuis: "BESTE KOOP" (top-100)

  • 28 september 2013
  • 2 reacties
  • 795 Bekeken

  • Anonymous
  • 0 reacties
Ziekenhuis......"Beste Koop"

Eind September. Het AD heeft haar traditionele lijste TOP-100-ziekenhuizen voor 2013 weer gepubliceerd.......

Je zult maar in Leeuwarden (!) of omgeving wonen en naar het ziekenhuis moeten. Ze staan in het AD-lijstje helemaal onderaan! Wanneer je op zeker wilt spelen, en wie houdt zijn gezondheid niet voor het hoogste goed, zal moeten gaan ziekenhuisshoppen en zonder AD-twijfel in Dordrecht bij het Albert Schweitzer Ziekenhuis patiënt moeten zien te worden.

Werkt dat werkelijk zo? Wat zijn objectief gezien dit soort lijstjes waard? Dat het AD al tien jaren lang opschrikt met ranking is belangrijk voor het ontstaan van kwaliteitsbewustwording. Voor de betrokken organisaties, ziekenhuizen en patënten dus helemaal positief, dat erop gewezen wordt. Maar, er zijn in dit land traditioneel, vele lijstjes waardoor de keuze meteen al weer vertroebeld wordt. Om er enkele te noemen: Elseviers TOP-100, Zorgkaart van Nederland, Zorgvisie, Independer-reviews, TOP-100 sterke ziekenhuismerken, beste zorg en vele anderen zoals nog de Consumentenbond. We wachten dus op een nieuwe, vooral onafhankelijke vergelijkssite "ziekenhuizen" of "verzorgingshuizen".

Een ander probleem is de fluctuatie. Stond "mijn ziekenhuis" 2008 op plaats 1, vind ik hetzelfde ziekenhuis nu terug op plaats 67. Zijn ze ineens zoveel slechter geworden, of de andere ziekenhuizen zoveel beter? Het zijn momentopnames. Misschien is de "beste chirurg" of de "beste verpleegster" inmiddels weggekocht, zoals de voetbalclubs dit practiceren? Of zijn ze een eigen bedrijfje begonnen of mede-eigenaar van een privé-kliniek? Hebben de verzekeraars de structuur gewijzigd of afdelingen gesloten?

Met "de beste koop" van de Consumentenbond heb ik echter ook nog zo mijn problemen. Bij navraag blijkt, dat de Bond niet controleert of de beste producten in de praktijk, dus in het echt, werkelijk zolang meegaan en zo weinig mankementen vertonen als in de testfase wordt verwacht. Mijn verwarmingsketel als BESTE KOOP, moest na vier jaren onder handen genomen worden door de fabrikant, omdat het binnenleven begon te roesten en te lekken......! De overdimensionale reclame die producenten en verkopers maken met een toegewezen eerste Consumentenbond-plaats versterkt de koopstroom, maar de werkelijke beste wasmachine is pas na tien jaren te localiseren. Het "beste ziekenhuis" was dus gisteren in Dordrecht! En vandaag......?

Wat zijn lijstjes waard? Wie ge- of misbruikt ze? Hoe moet je ze "lezen"? Zijn ze geloofwaardig en compleet? Ik weet niet of het Leeuwarder Ziekenhuis een door Achmea gecontractueerd ziekenhuis is, maar als Leeuwarder (en omgeving) of als FBTO/Achmea-er in de Avéro-toren, moet hier dringend gelobyt gaan worden. M.a.w. bij lijstjes zijn ook  altijd interesses in het spel.

Tot slot nog een heel ander actueel lijstje om alles een beetje te relativeren........

http://www.dichtbij.nl/amsterdam-centrum/regio/artikel/3062210/prof-herman-wijffels-genomineerd-voor-kwakzalversprijs-2013.aspx



Ik wilde zomaar en spontaan een paar vraagtekens achter het AD-bericht zetten.
Heeft u eigenervaringen, een afwijkende mening of nog een aanvullende opmerking hierover........wij, de community-leden, zijn eraan geïnteresseerd!


http://www.ad.nl/ad/nl/4560/Gezond/article/detail/3517566/2013/09/28/Beste-ziekenhuis-staat-in-Dordrecht.dhtml

2 reacties

"We hebben allemaal het allang geweten..............."
vervolg seniorvriendelijke ziekenhuis en wat Albert Heijn beter kan

”Wat ik echt schokkend vond toen ik aan dit project begon, is dat het al langere tijd bekend is dat één op de drie ouderen slechter het ziekenhuis uitgaat dan ze erin zijn gegaan. Niet alleen de ouderenbonden, ook medisch-specialisten, de Gezondheidsraad en de Inspectie zijn hiervan op de hoogte. De problemen die ontstaan als ouderen worden opgenomen in het ziekenhuis staan onder meer beschreven in het rapport Sterke medisch zorg voor kwetsbare ouderen uit 2010 van de KNMG.
Ik denk dan: Dit kunnen we toch niet met z’n allen met droge ogen laten gebeuren? Iedereen, ook de ziekenhuizen, is zich bewust van deze cijfers en vindt dat we daar ‘iets’ mee moeten doen. Maar de ‘sense of urgency’ is er blijkbaar nog niet terwijl nu al 70 procent van de opnames in ziekenhuizen voor rekening komt van mensen van 70 jaar en ouder”.


Wat moeten ziekenhuizen doen met het gegeven dat 70% van de opnames bestaat uit 70-plussers?

”Hoogleraar verplegingswetenschap Marieke Schuurmans heeft dat eens mooi verwoord. Zodra de Albert Heijn in de gaten heeft dat de samenstelling van het klantenbestand wijzigt dan springen ze daar direct op in. Niet alleen het assortiment verandert, maar ook de inrichting van de winkel. Kleinere porties eten, een andere indeling van de schappen, een andere looproute enzovoort. Wat zie je bij de ziekenhuizen? Het overgrote deel van het klantenbestand is ouder maar het zorgaanbod (assortiment) noch de inrichting wordt hierop afgestemd. Het aantal ouderen dat in een ziekenhuis wordt opgenomen zal de komende jaren alleen nog maar toenemen. Dit keurmerk moet de ogen openen en de ziekenhuizen stimuleren om het aanbod en de inrichting wel aan te passen. Immers, een heleboel ouderen hebben andere eisen qua bewegwijzering, organisatie van zorg, omgang met mantelzorgers en noem maar op.


Leuk om te weten: de Duitse ergonoom Wolfgang Moll heeft een speciaal pak ontwikkeld voor winkeliers zodat zij zelf voelen hoe lastig het is voor een 75-plusser om boodschappen te doen. Teksten zijn onleesbaar, producten moeilijk te pakken, deuren te zwaar en radio 538 komt binnen als ‘hele harde herrie’. In Duitsland, waar een derde van de bevolking in 2015 ouder is dan 65 jaar, zijn er daarom seniorvriendelijke supermarkten met een aangepast assortiment en inrichting. Gevolg? De omzet is met tientallen procenten gestegen. Nu de zorg en ziekenhuizen nog testen..........


http://www.transmuraalnetwerk.nl/zorgketens/ouderenzorg/Publicaties/KNMG-Publicatie-Standpunt-ouderenzorg1.pdf
Gisteren is de nieuwe electronische of digitale krant "de correspondent" de lucht in gegaan. Een papierloze krant, maar vooral een advertentieloos medium. Opgericht door gebruik te maken van crowdfunding, waarbij geïnteresseerden doneren om als lid het nieuwe medium te helpen opstarten. Er is geen dagelijks nieuws zoals bij de NOS of de dagelijkse kranten. Het gaat erom te rechercheren hoe iets nieuws tot stand is gekomen en wat de impacs voor onze toekomst zijn. Onderzoeksjournalisten doen "het vuile werk" en de leden schrijven mee, vaak vanuit hun insider-expertise, betrokkenheid of ervaringsdeskundigheid. Ik hoop, dat binnenkort verzekeringen (en hun toenemende maatschappelijke macht) aan de orde zullen komen.
Ik hoop echter óók, dat Onderlingmedewerkers meelezen en inzien, hoe belangrijk communiceren onder gelijkgezinden is en vooral hoe je dit moet organiseren.

Iets posten op Onderling is erg gemakkelijk, iets voortdurend blijven actualiseren wordt al een graad moeilijker omdat je voortdurend bij de les moet blijven en de achterliggende oorzaken en de toekomstige ontwikkelingen en gevolgen rechercheren/bijhouden is weer een flinke graad ingewikkelder.

Toen ik deze Topic plaatste was het een actueel dagthema van het AD. De bijlage was een dag lang niet op het internet en dùs moest je de krant kopen. Kwaliteit in de zorg vastleggen, volgen en doorspitten is de bedoeling van deze volg-Topic, waarvoor ik "het vuile werk" heb gedaan. Daarbij zijn de community-leden en lezers echter van crusiaal belang. Het is écht niet genoeg, om als meeleesconsument de posts van anderen te  bekijken, het is noodzakelijk om daarbij een eigen mening te ontwikkelen en een bijdrage aan een maatschappelijk thema te leveren. Onderling is mede daarvoor ook opgezet. Terwijl de wereld door blijft draaien, ontwikkelen zich de zorgkwaliteitscontroles en eisen aan onze zorg mee. Deze Topic kán dus niet ineens ophouden en moet worden blijven opgefrist, behalve.......wanneer niemand zich ervoor interesseert (?). Het principe van "de correspondent" is ook interactie!

Volgens de moderator wordt deze Topic nu gesloten na mijn volgende post, want ik mag er niet meer dan drie achter elkaar plaatsen! "om het debat niet af te remmen." Het Onderling-management heb ik (via de achterdeur) al dagen geleden gevraagd om inzicht dit niet door te zetten. Deze Topic is een voorbeeld van ons aller interesse en ik ben van mening, dat dit niet met regeltjes afgewurgd mag worden. Blijft deze regel geldig, kan ik niet meer "dienen" met nieuwe posts, ik moet me erbij neerleggen wanneer het management deze mening blijft! Het opzetten van nieuwe Topics lijkt me dan ook verder zinloos. Ik hoop, dat de Onderlingers tot een inzien komen. Misschien maken ze er eens vraag van aan de lezers. Ik houd me eerst maar eens een weeklang koest!

Tenslotte nog de beloofde aanvullende informatie over lijstjes in de zorg. Nu seniorvriendelijke ziekenhuizen de BESTE KOOP speciaal voor senioren?

Keuzewijzer

Reageer