Wie betaalt de kosten van een fietsongeval?

Reputatie 1
Dit topic is in een ander topic van het forum ingebracht door Hansje.

Wie betaalt bij een dodelijk ongeluk de (begrafenis-) kosten?

Een urgent thema is, dat er toenemend voetgangers en fietsers resp. recreatiefietsers omvergereden, aangereden of actueel zelfs doodgereden worden door onbesuisde wielrenners (die heel vaak ook nog doorrijden). De Tour-de-France-imitatoren razen met snelheden van 35-45km/h over gewone fietspaden, hebben om gewicht te besparen geen fietsbel en schreeuwen zich een baan over de in het weekend drukke fietspaden.

Welke verzekering/verzekeraar betaalt het opgelopen letsel, de schade aan de eigen fiets, uitvaltijden en de bezoeken/behandelingen in het ziekenhuis? Zou de zorgverzekering de schade op de veroorzaker verhalen indien bekend? Allemaal praktische vragen en problemen die maatschappelijk opgelost moeten worden en óók de verzekeringsbranche tangeren. Nu! Want er al vallen doden en gewonden, door asociaal gedrag en onopgeloste verkeersproblemen.

Mijn voorstel: geef in de sterk betroffen gebieden, zoals de Utrechtse Heuvelrug, de fietspaden het ene weekend vrij voor gezelligheidsfietsers en het volgende weekend voor wielrenners. Beide tegelijkertijd is levensgevaarlijk.

6 reacties

@ Jelle. Bedankt voor de service. Ik had aangekondigd, niet meer actief te willen zijn op Onderling, maar er zijn hier en daar nog "restposten" die afgehandeld dienden te worden. Dus géén nieuwe Topics meer. De door jou geplaatste link "urgent thema"  werkt hier niet. Ik had er twee gelinkt. Een actueel bericht over de dood van een wielrijdster, maar dat weet intussen iedereen, omdat het 's avonds in het nieuws en in de kranten kwam. De tweede link was een oordeel van de rechtbank Alkmaar over een formatie-wielrenner, die een gewone fietser aanstootte, die als gevolg van de ongelukkige val enige dagen later overleed.
Het bijzondere aan het oordeel van de rechter: Fietser dood, wielrenner krijgt (na zelfverweer) een taakstraf.

Door een stevige aanrijding met een veel te snelle wielrenner moet ik inmiddels ook thuiszitten. Ben nu ervaringsdeskundige. Naam van de wielrenner onbekend. Ziekenhuis vraagt nergens naar en de zorgverzekering draait voor de kosten op.?.....vandaar!
Reputatie 1
Ik heb de niet werkende link gerepareerd. De tweede link heb ik achterwege gelaten, teveel links in één topic is onoverzichtelijk. 🙂
Sneu om te horen dat ook jij aangereden bent. Juist nu het fietsweer optimaal is. Ik hoop dat je snel weer boven Jan bent!
@Jelle. Bedankt voor de reparatie en de goede wensen. De immobiliteit laat me tegen mijn wil in veel tijd aan de computer verbrengen. Meteen sta je dus plotseling als slachtoffer voor een stapel problemen, die individueel opgelost moeten worden. Voor communiy-leden die ook even niet precies zouden weten wat ze moeten doen na een ongeluk/een verzekeringsclaim heb ik een waardevolle TIP om vooral niets fout te doen. Verzekeraars hakken dagelijks door de wol geverfd, met het claimen-bijltje, verzekerden echter zelden en voor hen geeft Anton Rietveld volgend advies:

Voordeel van de twijfel... - OverGeld | Lees het laatste financiële nieuws op OverGeld.nl van De Telegraaf [Anton Rietveld]
Deze Topic werkt dus voor geen cent..........
maar werkt het forum zèlf dan wèl voor een cent?

Ik zet er een actueel thema bij........ben je verzekerd wanneer je een ongeluk krijgt/maakt terwijl je op de fiets aan het bellen of internetten bent? Of wijzen verzekeraars iedere claim meteen af?

Offensief tegen internetten op fiets - AMSTERDAM - PAROOL

Deze Topic werkt dus voor geen cent..........
maar werkt het forum zèlf dan wèl voor een cent?

Ik zet er een actueel thema bij........ben je verzekerd wanneer je een ongeluk krijgt/maakt terwijl je op de fiets aan het bellen of internetten bent? Of wijzen verzekeraars iedere claim meteen af?

Offensief tegen internetten op fiets - AMSTERDAM - PAROOL

Net gepost komt deze vraag op Zeker.com.............

Hallo, mijn dochter heeft een ongeluk gehad..een slagboom kwam op haar hoofd..daardoor is ze van haar fiets gevallen en ook haar telefoon uit haar hand..nu is het display kapot, gelukkig doet hij het nog wel. Net een nieuwe iphone 4. Kan ik dat verhalen op mijn inboedelverzekering? Hoop dat iemand dit weet. Alvast bedankt voor het meedenken.

Gevraagd door Lady 
Reputatie 1
Heb je ook een link naar dit forum Hansje? Dat is misschien voor een ander community-lid interessant om te lezen.

Als je bij FBTO een inboedelverzekering hebt is dit geval niet verzekerd. De inboedelverzekering verzekert namelijk alleen zaken binnenshuis.

Reageer