Uitzetten modules in 2015 verleden tijd. Gewoon doorbetalen

• Ontdekker
  • 1 reactie
Tot mijn grote verbazing en teleurstelling heeft FBTO volgend jaar niet meer de mogelijkheid om de modules UIT te zetten.
Je kan de modules voor de zorgverzekering wel aan zetten maar UIT zetten is dan verleden tijd.
FBTO verplicht je nu mocht je je Vergoeding verbruikt hebben dat je de module gewoon door blijft betalen aan het einde van het jaar.

ik had voor FBTO gekozen vanwege deze geweldige service, om zo ook de kosten te onderdrukken. Ik heb de module therapieeen aan voor mijn oudste zoontje met ADHD. De Vergoeding voor medicatie ADHD wordt alleen vergoed in het TOP gedeelte. €250 op jaar basis tot 18 jaar. Als de Vergoeding op is dan kon Je de module  gewoon uitzetten. Maar nu wordt ik gewoon verplicht om door te betalen aan het einde van het jaar dus extra €16,41 p/m! Terwijl ik verder helemaal geen gebruik meer maak van de module.:(

Hoezo FBTO luistert naar de klant. :mad:

19 reacties

Reputatie 1
Beste PS@,

Ik snap dat je het niet leuk vindt hoe dit voor 2015 geregeld is. Jij had in jouw situatie heel erg veel voordeel van het kunnen uitzetten van modules! We hebben vorig jaar heel veel feedback gekregen van onze klanten over de wachttijden. Dus daar wilden we graag iets aan doen. Jammer genoeg is het onmogelijk om én geen wachttijd én het uitzetten per maand te bieden. 😞

Hoe denk jij dat FBTO dit het beste kan regelen? Je kunt hierbij bijvoorbeeld denken aan een wijziging in ADHD-medicatie tot 18. Of een mogelijkheid om de module aan te zetten voor een bepaald bedrag. We zijn benieuwd naar jouw idee!
Super balen dat je geen modules meer kan uitzetten, dit had best wat duidelijker gecommuniceerd mogen worden (ja, ik weet het de polisvoorwaarden goed doorlezen...)!
Een declaratie van december was nog niet uitbetaald, dus ik heb de module niet uitgezet, met het idee dat komt wel!
Dus niet, €150,- euro weggegooid 😞.

Dit was één van de plusplunten van FBTO, jammer dat ze het eruit hebben gehaald!
Best bizar, de voorwaarden worden per email verstuurd. De kans dat een email aankomt tegenwoordig is vele male kleiner dan per post. Waarom? , omdat mail meestal in een filter terecht komt of niet aankomt omdat bijvoorbeeld je mailbox vol is. 

Ook krijg je tegenwoordig zoveel mail dat je over sommige mail heen leest. Nu heb ik het mailtje met de nieuwe voorwaarden nooit gezien of mogen ontvangen. Ik contact opgenomen met de klantenservice zorg. Wordt je daar toch op een onproffesionele manier te woord gestaan en geholpen. Uitspraken en details hierover laat ik in het midden. 

Kortom met deze wijziging verdient FBTO een hele hoop meer euro. Ook ik verlies hierdoor 180 euro voor een module die ik helemaal niet meer nodig heb. Ik heb zowat alles verzekerd bij FBTO wat je kan verzekeren. Ik vind het een goede organisatie maar door deze stap en de klantenservice van de zorg, betwijfel ik nog of ik nog al mijn verzekeringen nog bij deze organisatie wil onderbrengen. 

Er staat nog een klachtenbrief open, ik hoop dat ze hier iets mee gaan doen. 
Hier idem. Ook hier vrijwel alle verzekeringen ondergebracht en jarenlang een trouwe klant bij FBTO. 

Mijn vrouw begin vorig jaar de module gezinsplanning aangezet en werd zwanger. Na een goede zwangerschap werd net voor kerst, na een helaas erg zware bevalling, onze zoon geboren. Gezien de bevalling zeer zwaar en vermoeiend was voor mijn vrouw had die veel rust nodig en waren de feestdagen voor ons nieuwe gezin erg hectisch te noemen. Onze prioriteiten lagen niet op het beheren van ons verzekeringspakket, dat was immers goed en flexibel geregeld bij FBTO. Een beeld dat ook naar voren komt in de vele TV commercials. Helaas hebben wij blijkbaar het reclame spotje gemist waarin FBTO aankondigt dat de module gezinsplanning niet meer uit te zetten is na 1 januari... blijkbaar moesten we dat uit een emailbijlage halen. En laten wij nu op 3 januarie!!!! bellen., :mad:grrr. 

Als je de wijzigingen leest lijkt het met name betrekking hebbende op het aanzetten van nieuwe modules, lijkt me ook veel redelijker. Echter, de oplettende lezer ziet verderop dat het ook de huidig lopende modules betreft. Dat vind ik echt niet in de haak en voelen ons eigenlijk "bestolen" van een jaar lang premie. 

Hier inmiddels al wel reactie op onze de klachtenbrief: we moeten gewoon het hele jaar betalen. Dit ondanks dat wij aangeboden hadden om FBTO voor de maand januari in de premie tegemoet te komen. Onredelijk en onbegrijpelijk!

Denk dat FBTO in de loop van 2015 een hele goede klant kwijt is....  
Ik lees hier een aantal teleurstellingen dat de aanvullende modules in 2015 niet meer per maand uitgezet kunnen worden. Jullie signaal over de communicatie is helder! Deze is ook terechtgekomen bij onze Marketing afdeling. Hier zullen we volgend jaar extra alert op zijn.

Nu ben ik wel erg nieuwsgierig naar jullie mening over de flexibiliteit van de aanvullende modules. Hoe zien jullie dit het liefst? Wat is een realistisch beeld voor 2016?
Badge +2

ik had voor FBTO gekozen vanwege deze geweldige service, om zo ook de kosten te onderdrukken. Ik heb de module therapieeen aan voor mijn oudste zoontje met ADHD. De Vergoeding voor medicatie ADHD wordt alleen vergoed in het TOP gedeelte. €250 op jaar basis tot 18 jaar. Als de Vergoeding op is dan kon Je de module  gewoon uitzetten. Maar nu wordt ik gewoon verplicht om door te betalen aan het einde van het jaar dus extra €16,41 p/m! Terwijl ik verder helemaal geen gebruik meer maak van de module.:(

Hallo PS@,
verzekeren betekend gezamelijk elkaars kosten dragen die niet voorspelbaar zijn.
Dat lukt niet als je halverwegen uitstapt en alleen aan je zelf denkt.
Overigens, wat koste meer, 250,-- premie per jaar, of de kosten van medicatie ADHD per jaar.
Badge +2
zelf ben ik niet bekent met hoe en wanneer uitzetten maar mogelijk zou het een optie zijn om bij aanzetten te kunnen aanvinken of het alleen voor het lopende jaar is of doorlopend.
Zo kunnen verzekerden zelf kiezen dat zij elk jaar opnieuw kunnen kiezen voor module aan.
Terecht dat het uitzetten van modules binnen het lopende jaar niet meer mogelijk is. Doordat de premiebetaling nu het hele jaar door loopt is het beter mogelijk om de "onderlinge" kosten en risico's met elkaar te delen. Als je een module b.v. 6 maanden aanzet, omdat je kosten denkt te gaan maken en vervolgens weer uitzet als de kosten door de FBTO zijn vergoed, gebruik je de ziektekostenverzekering als een subsidiepot, die gevuld wordt door mensen die wel bereid zijn om de kosten in alle redelijkheid te verdelen.
@ RS Roosendaal - klopt wat je zegt, echter had FBTO hiervoor eerst keurig een wachtijd op enkele modules ingebouwd, zodat je eerst een paar maanden premie betaalde voordat je aanspraak kon maken op die module. Dit is nu dus veranderd in de nieuwe regeling. 

Wij zijn inmiddels verder gekomen met ons probleempje en is inmiddels gelukkig opgelost.  
Hier idem. Ben niet te spreken over fbto. Eerst duurde het maanden voordat ze de juiste collectiviteitskorting eindelijk doorgevoerd hadden en nu hebben ze gezegd geen contactmoment in december van mij gevonden te hebben betreft opzeggen aanvullende module. Ik ben in die maand verhuisd en heb diverse dingen doorgegeven. En nu heel leuk zelfs een antwoord dat ik tot december 2016 (ja zestien) aan aanvullend gezinsplanning vast zit. Ik heb geen pil of kraamzorg meer nodig. Maar fbto super bedankt voor de service. Ik heb zojuist gevraagd per mail aan zorgverzekering voor adres klachtenafdeling, maar heb hier al gelezen dat het geen zin heeft. Jammer fbto dan rest er niets anders dan alle verzekeringen bij jullie weg te halen en elders onder te brengen. Ergens waar de klant wel gehoord word.

Hier idem. Ben niet te spreken over fbto. Eerst duurde het maanden voordat ze de juiste collectiviteitskorting eindelijk doorgevoerd hadden en nu hebben ze gezegd geen contactmoment in december van mij gevonden te hebben betreft opzeggen aanvullende module. Ik ben in die maand verhuisd en heb diverse dingen doorgegeven. En nu heel leuk zelfs een antwoord dat ik tot december 2016 (ja zestien) aan aanvullend gezinsplanning vast zit. Ik heb geen pil of kraamzorg meer nodig. Maar fbto super bedankt voor de service. Ik heb zojuist gevraagd per mail aan zorgverzekering voor adres klachtenafdeling, maar heb hier al gelezen dat het geen zin heeft. Jammer fbto dan rest er niets anders dan alle verzekeringen bij jullie weg te halen en elders onder te brengen. Ergens waar de klant wel gehoord word.

Beste jo1982

Allereerst welkom op Onderling.nl! Wel wat jammer om te lezen dat je eerste reactie niet erg positief is. Dit forum is bedoeld om het dialoog met de klant aan te gaan over vernieuwende ideeën. Natuurljk snap ik dat je graag kwijt wil dat je ergens mee zit. Alleen zou ik dan toch eerst wel de reguliere weg bewandelen. Stuur even een e-mail naar onze Klachten afdeling. Daar zijn ze voor! 

Heb je zelf nog interessante ideeën voor de spelregels 2016?

Arjan
Dat het uitzetten van een module direct na een dure ingreep niet mogelijk meer is kan ik nog wel begrijpen.
Die TV spot van vorig jaar heeft kennelijk iets te goed gewerkt!

:mad: Waar ik ontzettend van baal is dat je met meerdere verzekerde personen op één gezinspolis niet de keuze hebt om de gewenste module voor 1 persoon aan te zetten en een andere module voor een ander persoon.
Natuurlijk al in januari vorig jaar een module nodig en mijn vrouw niet.
Even Apeldoorn, sorry, FBTO bellen om te wijzigen maar niets mogelijk.
Alle gekozen modules gelden voor elk gezinslid het resterende jaar en dan verdwijnt het FBTO voordeel snel :mad:

Als ik FBTO klanten een advies mag geven, kies voor een polis per persoon want niet iedereen heeft dezelfde extra modules nodig:)

🆒FBTO wijzig de regels zodat je ook op een gezinspolis de modules per persoon kunt aanzetten, goed plan? ik hoor het graag.
Reputatie 1

Dat het uitzetten van een module direct na een dure ingreep niet mogelijk meer is kan ik nog wel begrijpen.
Die TV spot van vorig jaar heeft kennelijk iets te goed gewerkt!

Waar ik ontzettend van baal is dat je met meerdere verzekerde personen op één gezinspolis niet de keuze hebt om de gewenste module voor 1 persoon aan te zetten en een andere module voor een ander persoon.
Natuurlijk al in januari vorig jaar een module nodig en mijn vrouw niet.
Even Apeldoorn, sorry, FBTO bellen om te wijzigen maar niets mogelijk.
Alle gekozen modules gelden voor elk gezinslid het resterende jaar en dan verdwijnt het FBTO voordeel snel :mad:

Als ik FBTO klanten een advies mag geven, kies voor een polis per persoon want niet iedereen heeft dezelfde extra modules nodig:)

🆒FBTO wijzig de regels zodat je ook op een gezinspolis de modules per persoon kunt aanzetten, goed plan? ik hoor het graag.

Hoi Henri2,

Ik kan me goed voorstellen dat je daarvan baalt. Een goede oplossing is inderdaad ieder een eigen polis. Zo kan je per persoon de gewenste modules meeverzekeren.

Je voorstel tot het wijzigen van de regels heb ik natuurlijk intern in de groep gegooid 😮 Wat het gaat worden kan ik je nu nog niet zeggen.. Dit zullen we medio volgende maand weten!
Hier hetzelfde probleem. In 2014 nog een vergoeding gekregen van 100 euro van de 160 voor een prenatale screening bij mijn toen nog ongeboren zoontje. Nu in oktober weer de module aangezet voor mijn tweede zwangerschap, blijkt dat de polisvoorwaarden zijn veranderd en de tegemoetkoming niet meer in het aanvullende pakket zit. En de module, die ik verder niet gebruik maar enkel en alleen hiervoor aan had gezet, kan dus niet meer uitgezet worden. In plaats van een kleine 'winst' van 70 euro (100 min 30 euro premie) ben ik gewoon 30 euro premie extra kwijt, bovenop natuurlijk de honderden euro's die je sowieso al kwijt bent aan premie. 

Na 28 jaar bij FBTO verzekerd ga ik per 1 januari mooi weg, niet alleen met zorgverzekering maar ook met onze overige verzekeringen. Eerst de kleine lettertjes veranderen en dan niet eens de mogelijkheid geven om de module weer uit te zetten.
Ook ik zie tot mijn teleurstelling dat tussentijds uitzetten van een module niet meer kan. De flexibiliteit van modules kunnen aan- en uitzetten (!) is een belangrijke reden geweest om voor FBTO te kiezen. Ik heb er tot nu toe geen moment over gedacht om van zorgverzekeraar te wisselen, dat is nu wel veranderd.
Badge +1
Dat de gezondheidszorg onbetaalbaar is en wordt weten we allemaal. Verzekeren is elkaars lasten dragen en onkosten en risico's met elkaar verdelen.
Als je alleen maar premie wilt betalen over een klein deel van het jaar en volledig van de vergoeding wil profiteren ben je erg eenzijdig bezig. Het gevolg zal zijn dat de premies voor iedereen omhoog gaan!
Het wordt inderdaadook voor mij  na ca 40 jaar tijd om FBTO te verlaten. Ook ik word geconfronteerd met modules die niet mee uitgezet kunnen worden. Wel is er in ruime mate geadverteerd met het afschaffen van de wachttijd, maar op de consequentie is te weinig gewezen. Ik heb altijd begrip gehad voor een wachtijd igv aanzetten, maar dit??

Daarbij is de vergoeding voor brillen (was eerst ook al niet geweldig met 1xper 3 jaar €150) is nu een lachertje geworden met €100 per jaar.  en dat voor een premie van ruim €20,- per maand!!! Wie koopt er nu ieder jaar een bril en dan nog kan je dit beter zelf betalen.
Dit is laatste jaar voor mij bij FBTO, inclusief autoverzekering, woonverzekering, reisverzekering etc
Het niet meer uit kunnen zetten van modules is inderdaad waar. Dit hebben gedaan om onze premies scherp te kunnen aanbieden. En je kan bij ons 9 modules tijdens het jaar aanzetten. Dat is toch erg flexibel, dan bepaal je zelf wanneer je een module aanzet. Er is geen andere maatschappij waarbij dat kan. We blijven uniek met dit systeem!

Arjan
Ligt het aan mij, of is het redelijk kortzichtig om verzekeringen op te zeggen omdat de regels veranderd zijn. Ik duik elk jaar weer in de zorgverzekeringen om voor ons gezin de meest interessante verzekering af te sluiten. Niet alleen op de kosten, maar ook op de voorwaarden. Ik reken, in principe, dan ook alles na. Is het echt wel voordeliger om een bepaalde module aan te zetten. Ondanks dat we de modules niet meer uit kunnen zetten, kwam FBTO wel als meest interessante uit de bus. Wij hebben ook gelezen/gezien dat we de modules niet meer uit kunnen zetten en we hadden vorig jaar al ontdekt dat het slimmer was om 2 polissen te hebben dan 1 gezinspolis. En nee, dat is natuurlijk niet leuk, maar voor 1 van de hoogste kostenposten per maand is het wel slim.

Niet om het voor FBTO op te nemen, want daar hebben ze mensen genoeg voor, maar ik vind het niet terecht dat de maatschappij hier wordt terechtgewezen voor de fouten van de consument. Die de moeite niet nemen om de voorwaarden door te nemen of überhaupt verder te kijken dan de neus lang is. En als je het goed beschouwd is het natuurlijk ook typisch Nederlands. Voor een dubbeltje op de eerste rang te willen zitten. Een module voor 3 maanden aanzetten en dan de volledige vergoeding leeghalen voor een fractie van de prijs.

Wat ik wel jammer vind en wellicht een idee voor volgend jaar. Waarom inderdaad modules niet per persoon op een gezinspolis. Ik blijf het vreemd vinden dat 2 aparte polissen goedkoper zijn dan 1. Dit lijkt mij slechts een administratieve formaliteit.

Reageer