Situatie afhankelijke zorgpremie

• 11 april 2013
  • 13 reacties
  • 1423 Bekeken

Ik zocht naar een discussie over "situatie afhankelijke zorgpremie", niet gevonden. Daarom een nieuw topic.

Ik ben op zoek naar zorgverzekeraars die kijken naar cq. nadenken over premie opbouw in relatie tot keuzes die mensen maken:
> roken
> ongezond eten
> niet sporten (of juist extreem sporten)
> steeds jonger beginnen met alcohol (en ouders die dat blijkbaar toestaan)
> bepaalde andere lifestyle keuzes

Ik wil daar niet aan meebetalen. Ik kies ervoor dat niet te doen en dus gezond/gezonder te blijven. Maar de zorgkosten rijzen de pan uit omdat anderen andere keuzes maken. Zorgpremies stijgen.

Ik snap de inkomensafhankelijkheids discussie - waarbij de inkomstenbelasting al de basis is, wat mij betreft prima - en ook het solidariteitsuitgangspunt: ook prima.

Verder heb ik een mening en twijfels over keuzes die gemaakt worden bij het zorgverlenen aan oudere mensen, met een aantal concrete voorbeelden. Maar dat is wellicht voor een andere discussie.

Hoe ver zijn we met beloning/bestraffings mechanismen in relatie tot vaststellen zorgpremie? Ik ben voor een basispremie en een life style keuze "toets", waarbij een opslag berekend wordt. De "vervuiler betaald" is in andere context al langer geaccepteerd, waarom is dit in de zorg hoek zo pijnlijk?

13 reacties

Hallo StephanB............

Hoe, weet ik niet, maar je hebt het voor elkaar gekregen, dat "stel een vraag" helemaal bovenaan in het Forum weer werkt. Eeuwig heeft ons daar Joris aangestaard, maar wel CLOSED! Dat beloofd wat........Welkom dus en nu jouw vraag.

Héél lang geleden is er op Onderling.nl al een item geweest over een verzekeringswens, waarbij naast de standaard verzekeringspunten middels aankruizen in een vragenlijst een geheel eigen polis zou kunnen worden opgesteld. Het idee kwam van een moderator en ik ben toen hiermee aan de gang gegaan. Het slechte nieuws is, dat het (toen) dus niet bestond. Ook Independer en de Verzekeringssite en Easy-Switch hielden bij navragen beide de boot af, terwijl deze vergelijkingssites een ideale plek zouden zijn voor zo'n match-systeem.

Daarna werden er wél toezeggingen gedaan door ICT-leveranciers (voor loodgieters, partnerzoekers en bij voorbeeld huizenzoekers bestaon het matchsysteem toen al). Ondertussen lijkt het erop (het goede nieuws), dat zulke flex-systemen sindsdien ook voor verzekeringsadviseurs op de markt zijn......alleen......de toegang is uitsluitend voor deze adviseurs, die hiervoor een onkostenvergoeding zullen moetenbetalen.  Misschien heeft één van onze leden al eens een gesprek gehad met zo'n adviseur en kan rechercheren wie dat heeft geleverd óf de naam van de adviseur noteren, zodat ik kan navragen?

De clou is dus, dat je met een match-systeem een geheel zélf opgestelde polis aan de markt kunt aanbieden als offerteaanvraag en een ieder die een match-polis heeft of kan samenstellen hem via internet  kan aanbieden. Met deze toegestuurde aanbiedingen kunnen de kosten per verzekeraar of verzekeringsmakelaar vergeleken worden en dáárna de service van de interessantere aanbieders. Gemakkelijker kunnen ze het ons niet maken.......én het is óók nog leuker, omdat het zeer persoonlijk en efficient voor de klant is, die met de huidige praktijken van op prijs zoeken en "binnen drie minuten bent u verzekerd", door de bomen het bos niet meer zien. Gevolg is dan dát er een....polis "gepakt wordt" met alle frustrerende gevolgen vandien........want bij een claim komt het anders dan je dacht!!

FBTO heeft toen via Remco (onze Onderling.nl-manager) laten weten:
Het matchmaker idee is zeker een belangrijke vervolgstap. Door middels van slimme vragen te stellen op een intuitieve manier je eigen verzekeringen sluiten is ook zeker iets waar FBTO naar aan het kijken is. Op de achtergrond zijn we hier al wel mee bezig. Over de vorm en op wat voor termijn dit een gezicht gaat krijgen kan ik nog niet zeggen. Gewoonweg omdat dit nog niet bekend is. Zodra er meer duidelijkheid komt laat ik dit weten!

Dát zou het optimale (FBTO-)polis-zoek-systeem als antwoord op jouw vraag geweest zijn......de matchmaker! Maar.......terwijl we nog even wachten of er nog ervaringsberichten komen, hoop ik voor je, dat andere leden een verzekeraar/polis kunnen noemen, waarbij jouw items direct tot zijn recht komen.

(wordt dus vervolgd)
Nieuwegein030 had twee jaar geleden volgende vraag........

https://forum.onderling.nl/zorg-ongevallen-6/roken-overgewicht-zorgpremie-omhoog-289/
Ook Jelle probeerde het thema op de kaart te krijgen..........

https://forum.onderling.nl/zorg-ongevallen-6/verzekeraar-obesitastoeslag-moeten-heffen-570/
Joop-reacties zijn ook interessant.........

Gezond leven, minder zorgpremie betalen? - Joop.nl
Hallo Hansje,

ik weet het ook niet. Ik werd gevraagd hierover een nieuw topic te starten. Overigens herken ik het vraagstuk van het matchen dat je beschrijft. Ik ben in een andere branche hiermee bezig, waarbij de online interactie bouwen om 'vraag en antwoord' beter bij elkaar te krijgen.

Technisch is dit zeker mogelijk, maar daar ligt de uitdaging op dit moment volgens mij niet. Het gaat meer om de vraag die hierboven ligt: willen we mensen zelf afrekenen op de keuzes die ze maken? Kunnen we iets vergelijkbaars maken als in autoverzekering al jaren gehanteerd wordt: bonus/malus

Kies voor gezond > geen of mindere zorgvraag > bonus korting op je premie.

Ik zie hieronder een gerelateerd topic: roken? overgewicht? Premie kan omhoog! (https://forum.onderling.nl/zorg-ongevallen-6/roken-overgewicht-zorgpremie-omhoog-289/)

Wat mij betreft ook andersom: niet roken, en geen overgewicht: premie kan omlaag....
Mijn voorstel: de verzekeraar ONVZ is erg met livestijl bezig......stel daar de vraag eens aan de webcare.......en plaats het antwoord op deze Topic.

Lijf & Leden: over gezond leven, vitaliteit en zorg - Zorgverzekering van ONVZ Zorgverzekeraar

Bovenstaande berichten hebben elkaar zojuist gekruist.........geeft niet.......Onderling-cultuur kan/mág en moet ook eens getoond worden!
@StephanB.......ik herinner me nog aan een actie van MENZIS, wél op idealistische en vrijwillige basis, maar het is jouw richting! Beloningssysteem..
(je krijgt bij Menzis echter géén cash........maar afwijkend: punten)

Ontvang tot €250 korting bij Menzis door gezond te leven
Een recherche bij onze oosterburen toont, dat 69 zorgverzekeraars actief én met bonussen voor gezonder leven kiezen. Het is het antwoord op jouw vraag, maar..........om eraan deel te kunnen nemen........moet je waarschijnlijk verhuizen  ;-)

Krankenversicherung: Die Hälfte der Krankenkassen fördert eine gesunde Lebensweise - Vorsorge + Versicherung - Finanzen - Handelsblatt
Reputatie 1
Fijn om te zien dat het plaatsen van je topic gelukt is. Mocht je nog vragen hebben, weet je ons te vinden!
Aanvulling en uitleg bericht 9.

De basis voor de Krankenkasse-bijdragen wordt door het ministerie vastgelegd (15,5% van het bruto-inkomen).
Schrik niet en denk vooral niet, dat wij in Nederland uitgezogen worden.......want de werkgever betaalt hetzelfde nog eens voor de werknemer.
De Kassen hebben niet veel speelruimte om werkelijk concurrerend te kunnen zijn. Met "merk"-eigene programma's proberen de meesten toch "het kleine verschil" te kunnen betekenen. Grote werkgevers hebben voor het personeel hun eigen Krankenkassen opgezet en zijn zéér aan gezonde werknemers geïnteresseerd.

Bonusactiviteiten worden veelal georganiseerd op sportgebied incl fittness en medische cursussen om te leren ontspannen. Of wel/niet roken of alcoholdrinken items  zou ik extra per Krankenkasse moeten uitzoeken. Service aanbieden is een verdere mogelijkheid om uit te blinken. Inentingsprogramma's. Voorbereidingsprogramma's. Revalidatie-aanbiedingen met stempelkaart als bewijs, leveren voordelen op...........maar ook het wéglaten (!!) van zorgcomponenten geven de verzekerden de mogelijkheid om premie te besparen, als een voorbeeld kan ik premieverlagend aangeven dat een keuze in het ziekenhuis betreffende een éénbedkamer met internet en tv duurders is dan met drie op de zaal......zoiets scheelt premie. Hierin liggen deze nuancen dus.

Sommige Krankenkassen hebben intussen zoveel geld over, dat enige aan een jaarlijkse premieverlaging zijn gaan doen. Hier wordt dus preventief iets aan de bevolkingsgezondheid gedaan en het wordt tevens extra beloond. Wie niets onderneemt.........en dat was jouw vraag.........is duurder uit (en heeft een mindere levenskwaliteit).
Terug naar het realiseren van flexibel-verzekeren of zoals FBTO het doet met het aan-/uitzetten. Samen met de ideeën bij de autoverzekering van FBTO en het eerder besproken matchsysteem kunnen creatieve verzekeraars met behulp van de nieuwste digitale technieken een enorme sprong naar voren maken. De symbiose van techniek, marktonderzoek en klantenverwachtingen zullen ons beslist nog lang bezig kunnen houden. Maar eerst de auto en dan de zorg? Mij zou de auto een mindere zorg zijn.......

https://www.onderling.nl/stelling/hoe-flexibel-zou-de-autoverzekering-van-fbto-moeten-zijn-233
EINDE VERHAAL............
wat mij betreft
Ben je inmiddels al verdergekomen StephanB?

Ik heb een RVZ-studie/advies in deze aangelegenheid over het hoofd gezien.......

Alleen premiekorting bij gezonde leefstijl

Reageer