Op een "oorlogsverklaring" gewacht........

• 6 november 2013
  • 1 reactie
  • 482 Bekeken

• Anonymous
  • 0 reacties
Marktmacht/marktwerking
machtsvertoon!

Wie zich verdiept in het landschap der zorgverzekeraars constateerde al snel dat een concurrentiestrijd van enige betekenis de afgelopen jaren geheel ontbrak. Nederland telt in totaal negen concerns die zich op de zorgmarkt begeven, met 26 verschillende merknamen. Negentig procent van de markt is in handen van de ‘grote vier’ – Achmea (circa 33 procent), VGZ (25 procent), CZ (20 procent) en Menzis (12 procent). De overige vijf partijen vechten om de kruimels. Daarvan is DSW met ongeveer 2,8 procent de grootste. Bovendien blijken de verhoudingen al jarenlang vrijwel onveranderd. Alleen de overname van De Friesland zorgverzekeraar leverde Achmea per 2012 nog eens 4 procent extra marktaandeel op.

http://www.ftm.nl/exclusive/ziekenhuizen-verklaren-zorgverzekeraars-prijzenoorlog/

De volgende slag zou met het nog op te richten Nationale Investeringsinstituut (NII) geleverd kunnen gaan worden. Verzekeraars kunnen daarmee in vastgoed en ziekenhuizen en (zorg-)infrastructuur gaan investeren (met een rendite-garantie van de staat) en dan is de marktwerking weer foetsie! Want dan liggen we in het ziekenhuis van een zorgverzekeraar........en worden verzorgd door......precies!

http://www.kajleers.nl/index.php/2013/08/kabinet-sluit-bankendeal-richt-nationale-investeringsbank-op/

Omdat je op een nieuwe Topic tegenwoordig ook een vraag moet stellen, stel ik de vraag:
Heeft u nog vragen?

1 reactie

Dus de marktwerkingsoorlog is nu ècht uitgebroken op de zorgmarkt?
Ik denk van niet, allemaal lariekoek.....schijngevechten

Nog nooit hebben de verzekeraars zoveel rookgordijnen opgetrokken om het de zorgconsument moeilijker te kunnen maken. Voor de speurneusen naar de àllergoedkoopste polis is niet eens duidelijk, waar de ambulance je in een spoedgeval naartoe mag brengen. Is een dichtbij-ziekenhuis niet gecontracteerd, zal de chauffeur u moeten vragen of u alles zèlf wilt betalen (in het dichtbij-ziekenhuis), òf u liever twintig minuten met blauwlicht en sirene naar het wèl-gecontractueerde ziekenhuis gereden wenst te worden. Bent u echter buiten bewustzijn.........ja, wat dan? Goedkoop is dan ouderwets wel erg veel duurkoop!

De zorg gaat ons nog heel veel zorgen maken. Ik heb zo het gevoel, dat we desondanks nog vèèl te weinig participeren aan de toenemende winsten.......Intussen zijn de grote verzekeraars al te groot/machtig om ze te kunnen laten omvallen. We zijn dus in de fuik geholpen en kunnen niet meer terug..........MACHTWERKING!

Eén van mijn allereerste reacties op de FBTO-vraag "wat zou u doen, als u FBTO was", was letterlijk, "ga meteen uit die zorgmarkt", dat gaat jullie heel veel sympathiepunten kosten.......ik vrees, dat dit nu te laat is!! Jammer voor zo'n zorgvuldig opgebouwde merknaam! Minder is toch nog steeds vaak méér........

Reageer