Ondermijning van het verzekeringsprincipe?

• 3 januari 2014
  • 3 reacties
  • 859 Bekeken

Ik heb het idee dat het concept van verzekeren steeds verder wordt ondermijnd door de keuzevrijheid om bepaalde zaken wel of niet mee te verzekeren. In mijn beleving gaat het bij verzekeren om het spreiden van de diverse risico's over zoveel mogelijk mensen. Door in de zorg steeds gerichter bepaalde onderdelen wel of niet te kunnen verzekeren, motiveer je klanten om alleen die onderdelen te verzekeren waar ze daadwerkelijk kosten verwachten, en wel zodanig dat de baten (vergoedingen) voor de klant de gemaakte kosten (premie) zullen overschrijden. Het is verworden tot een financiele rekensom en als consument moet je een maximale winst (of minimale kosten) zien te realiseren (net als de verzekeraars).

Ik doe hier zelf ook aan mee omdat ik anders dief van mijn eigen portemonnee ben, maar zouden we niet terug moeten naar een veel simpeler systeem, vergelijkbaar met het vroegere ziekenfonds, voor iedereen dezelfde premie en zorg?

3 reacties

Reputatie 1
Hallo widorgel,

Welkom op Onderling! Ik heb je topic verplaatst naar het onderwerp "Zorg en ongevallen". Je topic gaat over de zorgverzekering en is hier beter terug te vinden voor de overige leden.

Ik begrijp dat je terug wil naar de basis. Een verzekering die alles dekt. Dus niet meer nadenken of je wel alle modules die je nodig hebt, aan hebben staan. Hoe zou dat volgens jou werken? Wordt de premie dan niet heel hoog?
Hallo Jelle, wat ik me juist een afvraag - maar correct me if I'm wrong - is dat de consument juist met al die keuzepakketten voor minder geld precies de zorg krijgt die hij anders ook nodig gehad zou hebben. Ik vraag me dus af of de verzekeraar nu niet duurder uit is: minder inkomsten, dezelfde uitgaven?
Hallo Jelle, wat ik me juist een afvraag - maar correct me if I'm wrong - is dat de consument juist met al die keuzepakketten voor minder geld precies de zorg krijgt die hij anders ook nodig gehad zou hebben. Ik vraag me dus af of de verzekeraar nu niet duurder uit is: minder inkomsten, dezelfde uitgaven?

Hallo Widorgel,

Dat is een interessante vraag. Bij FBTO is het zo geregeld dat modules maandelijks aangezet mogen worden. Voor sommige modules of onderdelen daarvan geldt een wachttijd. Je betaalt dan wel premie maar kan niet gebruik maken van de module.  Ik ben benieuwd of de andere communityleden hier ook een mening over hebben.

Reageer