Nieuwe ziekenhuisarts als aanspreekpunt voor patiënt en familie

  • 5 augustus 2014
  • 5 reacties
  • 734 Bekeken

Er worden ziekenhuisartsen opgeleid die als aanspreekpunt voor de patiënt en zijn familieleden werkt. Deze ziekenhuisarts stemt de zorg van verschillende specialisten voor de patiënt op elkaar af en voert niet-specialistische handelingen voor de patiënt zelf uit. Daarnaast bespreekt hij regelmatig met de huisarts van de patiënt hoe de huidige situatie is. De opleiding voor ziekenhuisarts is ontwikkeld omdat de behoefte aan duidelijkheid toeneemt. Denk bijvoorbeeld aan ouderen die vaak bij meerdere specialisten onder behandeling zijn. Zij kunnen met vragen voortaan bij één arts terecht.

Is deze arts volgens jou noodzakelijk? Of heb je liever contact met alle artsen die jou of je familielid behandelen?

5 reacties

Ik heb er persoonlijk geen behoefte aan maar kan me voorstellen dat deze behoefte wel bestaat.
Of het echter iets toevoegd vraag ik me af (in gegeven voorbeeld zou juist de huisarts het aanspreekpunt moeten kunnen zijn)
Huisarts is het voorportaal naar verdere zorg en zou ook als mediator moeten kunnen fungeren hier in ipv dat er gekoppeld aan het ziekenhuis nog een tussenpersoon komt
Badge +2
ja super, weer een geld verslindende medicus erbij. Er zijn er nog niet genoeg.
Het voorstel van Freggel, laat de huisarts dit doen, lijkt mij een goede en beter betaalbare oplossing.
Badge +1
Er worden https://"http://www.umcg.nl/NL/UMCG/Nieuws/Nieuwsberichten/Pages/Ziekenhuisartsofficieelerkend.aspx" opgeleid die als aanspreekpunt voor de patiënt en zijn familieleden werkt. Deze ziekenhuisarts stemt de zorg van verschillende specialisten voor de patiënt op elkaar af en voert niet-specialistische handelingen voor de patiënt zelf uit. Daarnaast bespreekt hij regelmatig met de huisarts van de patiënt hoe de huidige situatie is. De opleiding voor ziekenhuisarts is ontwikkeld omdat de behoefte aan duidelijkheid toeneemt. Denk bijvoorbeeld aan ouderen die vaak bij meerdere specialisten onder behandeling zijn. Zij kunnen met vragen voortaan bij één arts terecht.

Is deze arts volgens jou noodzakelijk? Of heb je liever contact met alle artsen die jou of je familielid behandelen?
Het zou inderdaad fijn zijn om één aanspreekpunt te hebben maar uit deze behoefte blijkt maar weer eens hoe individualistisch specialisten bezig zijn en de huisartsen hebben al helemaal geen tijd. Zij komen om in bureaucratische administratie!!
En wat kost dat?

Ik irriteer me er al jaren aan dat ik 10 minuten bij de diabetesverpleegkundige mijn verhaal zit te doen om vervolgens een halfuur later bij de internist hetzelfde verhaal te houden. Man, man wat een ellende. Mijn oplossing? Ik ga nog 1 x in het jaar naar de diabetesverpleegkundige en verder niet. Scheelt echt heel veel irritatie. Daarbij maar dat is even off topic, heb ik alleen nog maar diabetesverpleegkundigen gezien die er echt geen bal van snappen.

De huisarts heeft voor mij geen toegevoegde waarde. Die man krijgt nooit geen info van mijn ziekenhuis en weet waarschijnlijk niet eens hoe ik eruit zie.

Ik zeg een systeem ontwikkelen waarbij je zelf kunt inzien wat die specialisten allemaal over je te melden hebben en waarin je zelf ook een soort logje kunt maken. Laat ze dat dan maar allemaal lezen, dan weet iedereen precies wie wat doet en tevens weten ze dan wat er in de patient omgaat.

Uiteraard snap ik dat dit wel weer iets is voor jongere mensen en dat de gemiddelde opa of oma hier geen fut voor heeft. 

Wellicht wordt het gewoon eens tijd om die specialisten er zelf eens goed op aan te spreken. Dat je als patient verwacht dat jou specialisten samen werken je niet iedere keer zelf moet uitleggen wat de vorige specialist gezegd heeft. Die mensen worden goed betaald, dus een stapje harder zetten voor de patient zou ze niet misstaan.
I am enjoyed with this upgrade version of the file explorer windows 10 here i can see lots of changes from the previous one and also there is option will be provided when its upgrade version will be launched.

Reageer