Langdurige Zorg gaat naar basispakket

• 29 januari 2014
  • 3 reacties
  • 839 Bekeken

Badge
In het item over 'Fraude in De Zorg' schreef ik het volgende:

https://forum.onderling.nl/zorg-ongevallen-6/fraude-de-zorg-662/index4.html#post12687

'De Zorgpremie gaat in 2015 weer met € 50,- omhoog. http://www.rtlnieuws.nl/nieuws/binnenland/zorgpremie-met-50-euro-omhoog-2015

Dat komt volgens het artikel omdat de overdracht van de langdurige zorg (de AWBZ) naar het basispakket van de zorgverzekeringswet gaat.

Fijn!!!! Dit kan namelijk twee voordelen hebben:

1. Als de AWBZ naar het basispakket gaat en de premie daardoor stijgt, kan de 12.15% die we daardoor in box 1 nu nog uit ons inkomen betalen dus verdwijnen.

2. Een uitstekende manier voor Zorgverzekeraars om hun Onmaatschappelijk Hoge Winsten/Buffers/Reserves voor dit doel te kunnen aanwenden. Immers, daarvoor waren ze bedoeld.

PS1. Stiekem weet ik natuurlijk wel dat dit zo niet gaat werken. Er gaat natuurlijk helemaal niets omlaag.
PS2. Zie ook de commentaren onder het artikel.
PS3. Wat dit met het onderwerp 'Fraude in de Zorg' te maken heeft? Nou, wat denk je zelf? O denk je dat alleen burgers en bedrijven zich hier aan schuldig maken?'
Einde citaat.

Wat is er hier aan de hand? De overheid gaat in zijn almachtige wijsheid besluiten om de Langdurige Zorg qua uitvoering en organisaie te decentraliseren naar de Gemeentes toe en de financiering daar van over te hevelen van de AWBZ naar het basispakket in de Zorg.

Zie ook: 'Zorgpremie stijgt met 200 euro' - DeOndernemer.nl

'De plannen van het kabinet moeten ertoe leiden dat meer mensen langer thuis blijven wonen. De overheveling van zorgtaken gaat gepaard met een flinke bezuiniging.' aldus de regering zelf.

Ik geloof hier dus helemaal niets van maar stel dat die 'bezuiniging' werkt. Als dat zo is dan zal de Zorgpremie wellicht stijgen maar vanwege het bezuinigende effect zou dan de AWBZ-premie met een groter bedrag óf percentage omlaag gaan. En ik wil er een goede fles wijn om verwedden dat dat dus niet gaat gebeuren als de plannen door gaan.

Die bezuiniging zie ik overigens wel. Want ik denk dat die Langdurige Zorg nu grotendeels nog uit de Algemene Middelen wordt betaald en als je die daar dan weg haalt dan hou je opeens een groot bedrag over wat je weer aan je linkse hobbys kunt besteden. Dat een ander daar vervolgens mee zit is dan niet meer het probleem van de Centrale Overheid.

Dat gaat zo dus niet werken. De smoes dat mensen dan wellicht langer thuis blijven wonen werkt niet. Mensen gaan niet voor hun lol in een verpleeghuis zitten maar als je dan toch aan het reorganiseren bent overheid, reorganiseer dan meteen even mee dat ook het CAK voortaan de Hoge Eigen Bijdrage neer legt bij de Zorgverzekeraar en niet langer bij de mensen zelf want die gaan immers dan al meer premie en eigen risico betalen.

3 reacties

Badge
I have read and read a lot of your posts, great, your article has a good and very useful content, thank you for sharing.
vex 3
Hi Frans,

Bedankt voor je topic! Ik heb hem verplaatst naar de rubriek Zorg en ongevallen.
Badge
Hi Frans,

Bedankt voor je topic! Ik heb hem verplaatst naar de rubriek Zorg en ongevallen.

Ja inderdaad Leah, goed gezien!!!

En nu maar hopen dat er zich een zinnig gesprek dan wel discussie ontwikkelt want ik ben niet van plan om weer eens met me zelf in gesprek te gaan de komende tijd.

Reageer