Vraag

Invloed van positieve verhalen

• 10 maart 2014
  • 2 reacties
  • 680 Bekeken

Een groot aantal verzekerden wisselt van verzekeraar nadat ze postitieve verhalen van vrienden of bekenden hebben gehoord. Dit blijkt uit een onderzoek van onderzoeksbureau Blauw. De verhalen bepalen in 29% van de gevallen de keuze voor de zorgverzekering. Volgens het onderzoeksbureau houdt de verzekeraar onvoldoende rekening met de invloed die een aanbeveling door een bekende heeft.

Laat jij je keuze voor een zorgverzekering afhangen van de verhalen van een bekende? waarom?

2 reacties

Nee, ik niet maar ik heb er wel een leuk verhaal bij. Nog niet zo lang geleden kwam de dochter van een vriend van mij die een zaak heeft in het aanbrengen van hairextensions in de problemen. Het haar van een klant raakte na behandeling hopeloos in de war en ze moest in het buitenland de extensions weer weg laten halen. Ze claimde het originele 'aankoop en plaatsingsbedrag' alsmede het vroegtijdig laten verwijderen van de extensions in het buitenland als schade. De dochter had geen rechtsbijstandspolis gesloten, haar AVB dekte het niet (voor de kenner: geen schade, eigen risico, schade aan geleverde zaken) en dus werd de hulp van Ome Frans ingeroepen om het op te lossen.

Het kostte me wat moeite maar uiteindelijk lukte het me om de zaak te schikken met de benadeelde en haar juridische vertegenwoordiger voor ongeveer een kwart van het oorspronkelijke claimbedrag. Daarna wendde ik me tot de AVB-verzekeraar die in mijn ogen onterecht had afgewezen. Die wist ik uiteindelijk ook te overtuigen van mijn gelijk maar niet nadat ik een schriftelijke klacht had ingediend. Uiteindelijk betaalde men toch het schikkingsbedrag.

Hoe dan ook, een tijdje later kreeg ik een vragenlijstje van die AVB-verzekeraar met daarbij de vraag of ik, naar aanleiding van de behandeling, de verzekeringmaatschappij in kwestie zou aanbevelen in mijn directe omgeving.  Ik heb ze toen terug geschreven met de vraag: Wat denk je zelf? Weliswaar werd mijn klacht op een uitmuntende manier opgelost maar het had in eerste instatie al niet tot een klacht moeten komen. Het antwoord was dus nee.

Nou Leah, leuk verhaal toch?

Stel jezelf de vraag of je je door een bekende laat verleiden om dezelfde auto te kopen?

Wie hiervoor gevoelig is, zal dit ook bij de de aankoop van een nieuwe computer, krantenabo......en dus ook een  zorgverzekering zijn!

Volgens mij is het consumenten-aanbod al zo onoverzichtelijk, dat de "automatische piloot" de beslissingen gaat overnemen. Mensen hebben geen hersenen die alle gegevens kunnen overzien en moeten juist daarom alert blijven, dat er niet gemanipuleerd wordt. Kuddebeslissingen worden dagelijks gemaakt en de TV-spots vertellen niets anders, dan hoe de anderen, met of zonder BN-ers, beslist  hebben en bij zorgverzekeringen heeft het dit jaar ook gewerkt. De hoogste overstapperquote ging naar de zorgverzekeraar met de meeste TV-spotjes.....totaal op het  kuddegedrag afgestemd. Deze katagorie overstappers, stappen de volgende keer waarschijnlijk weer net zo besluiteloos opnieuw over........dan misschien geadviseerd door de overbuurman.......!
Het is een eindeloos marketingverhaal!!

Reageer