Vraag

Heb jij er begrip voor dat niet iedereen voor bepaalde zorg in aanmerking komt?

Reputatie 3
De overheid heeft bepaald dat iemand alleen recht op zorg heeft als dit ook echt nodig is. Een behandeling moet passen bij de medische indicatie. Het kan dus voorkomen dat je “nee” krijgt te horen. Bijvoorbeeld bij de huisarts of van je zorgverzekering die geen toestemming geeft voor dure medicijnen. Of een ingreep die niet onder de basisverzekering valt.

Wat vind jij hiervan?

3 reacties

Ja, daar heb ik deels wel begrip voor. Het is reeel dat behandelingen die bijv. de schoonheid verhogen, niet door de verzekering betaald worden.

Ik kreeg dure medicijnen voor mijn maag voorgeschreven, maar die zijn niet te betalen. Van het gelijkwaardige goedkope medicijn word ik, bij langere inname, erg duizelig. Ik knutsel nu maar wat aan. Een tijdje dit, een tijdje dat... en ik heb een paar dozen van het dure medicijn in het buitenland gekocht. De dosering van die pillen is de helft. Die gebruik ik als ik buiten de deur moet eten.

Verder zie ik ook dat mensen klagen als iets niet vergoed wordt als ze alleen een basisverzekering hebben. Dezelfde mensen zie ik met de nieuwste mobiels, hoor ik over etentjes buiten de deur, en feesten, en auto's. Die mensen stellen de verkeerde prioriteiten en klagen vervolgens.
Ik denk dat er inderdaad goed gekeken moet worden waarvoor de vergoeding is. De medicijnen voor de maag, die duur zijn maar effectief, mogen van mij zeker vergoed worden. Iets meer persoonlijker de behandelingen bekijken zal denk ik al een hoop uitmaken. 
Badge +2
Je stelling geeft al aan dat de manier van zorgverlenen niet klopt in Nederland. >De overheid heeft bepaald dat iemand alleen recht op zorg heeft als dit ook echt nodig is.< Een mooie zin maar dat wil nog niet zeggen dat je dat ook krijgt als dat echt nodig is. Zie de laatste zin: "Het gaat niet door als je zorgverzekering geen toestemming geeft voor dure medicijnen. Of een ingreep die niet onder de basisverzekering valt.
Vroeger hadden we Ziekenfonds en Particulieren, die verschillen waren te groot en paste misschien ook te weinig bij onze grondwet art.1: Iedere burger is voor de wet gelijk. En onze zorg wordt bij wet geregeld, er moest een verzekering komen voor iedereen, iedereen gelijk!
De verschillen zijn nu nog groter, wie enerzijds geld heeft zorgt dat hij de beste zorg krijgt en anderzijds, er zijn nu al veel mensen die de kosten van de zorgverzekering niet meer kunnen betalen met alle gevolgen van dien of nog wel zorg betalen maar in het stadium verkeren dat ze hun voorgeschreven medicijnen niet meer ophalen vanwege de eigen bijdrage. Lang leve de B.V. Nederland.

Reageer