Vraag

Gecontracteerde zorgverleners

• 2 december 2014
  • 5 reacties
  • 1485 Bekeken

Het Alexander Monro Borstkanker Ziekenhuis in Bilthoven stelt op hun website dat ze een 3-jarig contract met alle verzekeraars die onder de Achmea vlag vallen hebben afgesloten. In de Zorgzoeker van FBTO staat echter dat er nog geen contract is afgesloten met dit ziekenhuis voor 2015. Hoe zit dit nu?

5 reacties

Beste fdek31,

Allereerst welkom op Onderling.nl; Ik zou het leuk vinden je ook nog in andere onderwerpen terug te zien!

Wat betreft je vraag over de contractering kan ik je het volgende vertellen. Voor de contractering tussen zorgverleners en FBTO is onze FBTO zorgzoeker leidend. In deze zorgzoeker staat dat er geen contract voor 2015 is afgesloten. Ik heb het voor de zekerheid ook nog bij onze adminstratie nagevraagd. Wij hebben inderdaad helaas geen contract met het Alexander Monro Borstkanker Ziekenhuis in Bilthoven.

Kies je bij ons voor een Restitutie polis heb je gewoon 100% dekking. Bij onze Naturapolis is dit 75% van het NZA-tarief.

Mocht je hier nog vragen over hebben dan helpt onze klantenservice je ook erg graag: 058 2345678

Arjan
Beste fdek31,

Allereerst welkom op Onderling.nl; Ik zou het leuk vinden je ook nog in andere onderwerpen terug te zien!

Wat betreft je vraag over de contractering kan ik je het volgende vertellen. Voor de contractering tussen zorgverleners en FBTO is onze FBTO zorgzoeker leidend. In deze zorgzoeker staat dat er geen contract voor 2015 is afgesloten. Ik heb het voor de zekerheid ook nog bij onze adminstratie nagevraagd. Wij hebben inderdaad helaas geen contract met het Alexander Monro Borstkanker Ziekenhuis in Bilthoven.

Kies je bij ons voor een Restitutie polis heb je gewoon 100% dekking. Bij onze Naturapolis is dit 75% van het NZA-tarief.

Mocht je hier nog vragen over hebben dan helpt onze klantenservice je ook erg graag: 058 2345678

Arjan

Hallo Arjan,

Kennelijk heb ik de boel wakker gemaakt. Opeens staat er in de Zorgzoeker dat jullie nu opeens wel een contract met het Alexander Monro Borstkanker Ziekenhuis hebben terwijl gisteren niemand bij FBTO van een contract af wist.
Beste fdek,

Heel bijzonder; ik zie het nu ook in de zorgzoeker! Gister heb ik het bij 2 collega's nagevraagd. Excuses voor de verwarring in deze!
Het mooie hiervan is natuurlijk wel dat er een contract is!

Fijne avond!

Arjan
Ik heb ook nagevraagd hoe het zit met  'verlengde arm' constructies m.b.t. psychologische zorg. Het blijkt dat FBTO geen contracten aangaat met verlengde zorgverleners... Dit betekent dat een klant van FBTO verplicht (moet) overstappen naar:
1. een andere zorgverzekeraar
of
2. naar een andere psycholoog

In het verleden mocht een psychiater psychologische begeleiding (naast 'pillen' dus ook 'praten') laten plaatsvinden bij een psycholoog (de verlengde arm). Echter doet  FBTO hier niet meer aan. Het overstappen naar een andere psycholoog (GGZ) is helemaal niet wenselijk in veel gevallen. Een client heeft zijn verhaal gedaan bij hulpverlener A en moet deze verlaten om naar hulpverlener B (van de GGZ) te gaan... Client moet dus weer opnieuw beginnen met zijn/haar verhaal. Tevens is de GGZ inmiddels ook weer aan banden gelegd en deze nemen dus jong-afgestudeerde psychologen aan en verlengen hun contract niet meer na 2 jaar. Met als gevolg dat je pech kan hebben als client: 
1. weg van oude psycholoog uit de verlengde arm constructie
2. de molen van de GGZ in
3. een nieuwe jonge psycholoog treffen
4. contract van psycholoog wordt niet verlengd
5. client kan zijn/haar behandeling weer bij een ander opstarten.
Dit lijkt me toch niet wenselijk/effectief? Dit kan onmogelijk een gevoel geven dat je zorgverlener het goed met je voor heeft???

Graag hoor ik de visie van FBTO op deze keuze.

Dank en groet,

Eline
Ik heb ook nagevraagd hoe het zit met  'verlengde arm' constructies m.b.t. psychologische zorg. Het blijkt dat FBTO geen contracten aangaat met verlengde zorgverleners... Dit betekent dat een klant van FBTO verplicht (moet) overstappen naar:
1. een andere zorgverzekeraar
of
2. naar een andere psycholoog

In het verleden mocht een psychiater psychologische begeleiding (naast 'pillen' dus ook 'praten') laten plaatsvinden bij een psycholoog (de verlengde arm). Echter doet  FBTO hier niet meer aan. Het overstappen naar een andere psycholoog (GGZ) is helemaal niet wenselijk in veel gevallen. Een client heeft zijn verhaal gedaan bij hulpverlener A en moet deze verlaten om naar hulpverlener B (van de GGZ) te gaan... Client moet dus weer opnieuw beginnen met zijn/haar verhaal. Tevens is de GGZ inmiddels ook weer aan banden gelegd en deze nemen dus jong-afgestudeerde psychologen aan en verlengen hun contract niet meer na 2 jaar. Met als gevolg dat je pech kan hebben als client: 
1. weg van oude psycholoog uit de verlengde arm constructie
2. de molen van de GGZ in
3. een nieuwe jonge psycholoog treffen
4. contract van psycholoog wordt niet verlengd
5. client kan zijn/haar behandeling weer bij een ander opstarten.
Dit lijkt me toch niet wenselijk/effectief? Dit kan onmogelijk een gevoel geven dat je zorgverlener het goed met je voor heeft???

Graag hoor ik de visie van FBTO op deze keuze.

Dank en groet,

Eline

Hoi Eline!

Een beetje late reactie; dit is wat onze Declaratie afdeling mij hierover wist te vertellen:

De hoofdbehandelaar declareert bij ons. Die mag gebruik maken van een medebehandelaar (verlengde arm constructie).
Een medebehandelaar kan zorg leveren maar maximaal tot 50 % van de behandeltijd. Deze medebehandelaar mag niet bij ons declareren.
De zorg van de medebehandelaar wordt gedeclareerd als onderdeel van het traject dat de hoofdbehandelaar bij ons in rekening brengt.

Brengt dit wat duidelijkheid in het verhaal?

Arjan

Reageer