Fysio onbeperkt. Nu moet ik toch gaan voor behandelingen vanaf half oktober

Hallo, wij hebben een zorgverzekering bij FBTO . Wij hebben ons extra goed verzekerd dachten wij.... Makkelijke verzekering die modules heeft die je per maand aan/uit kunt zetten. Echter, de wachttijd is opeens 6 maanden!! Nu hebben wij vanaf 1 januari 2011 de module voor Fysio onbeperkt aangevinkt en betalen daar maandelijks 28 euro extra voor. Vanmiddag heb ik een afspraak bij de fysio en ik werd net gebeld met de mededeling dat mijn verzekerde bedrag voor fysio is overscheden en dat ik nu al 3 behandelingen zelf moet betalen, rekening volgt zo spoedig mogelijk!! Ik ben echt stom verbaasd! Ik heb de FBTO opgebeld en die zeiden dat ik de kleine letters goed moet lezen omdat ik een internetpolis heb en dat de limiet 1000 euro is. Nu moet ik in december ook 28 euro betalen voor een dienst waarvan niets meer wordt vergoed. Als ik nu de module nu uitzet krijg ik weer een half jaar wachttijd terwijl ze nog niet kunnen zeggen of die verzekering volgend jaar nog bestaat in deze vorm! Hetzelfde geldt voor onze tandenpolis. Wij gaan trouw 2 keer per jaar alleen voor controle naar de tandarts en hebben nooit iets dus hebben we op aanraden van de tandarts de module voor de tandenverzekering halverwege dit jaar uitgezet. We betaalden meer dan de kosten waren. De laatste keer dat mijn man naar de tandarts ging zei hij dat er een wortelkanaalbehandeling aan zit te komen dus dat we de module weer aan moeten zetten. Maar, nu is ook voor de tandenpolis de wachttijd 6 maanden geworden!! Het is ook niet zeker dat ook deze verzekering in deze vorm blijft! Wij betalen nu al een paar maanden zodat die wortelkanaalbehandeling voor een gedeelte vergoed zal worden maar het kan net zo makkelijk zijn dat we die ook voor niets betalen omdat de prijzen en afspraken van FBTO pas begin december vrij worden gegeven terwijl dat bij alle andere Zorgverzekeringen al vanaf half november bekend zijn. Ik voel me opgelicht door deze maatschappij. Zijn er al meer van dit soort ervaringen bij FBTO of wie kan ons een betere niet te dure verzekering aan te raden? Mijn man werkt 30 uur per week als schoonmaker en ik ben in de WIA. Dus geen vetpot. Wij hebben ons ook al aangemeldt bij het klanten collectief van de Consumentenbond. Alvast bedankt voor het meedenken :)    

15 reacties

Reputatie 1
Hi Enjoy,

allereerst: Welkom op Onderling.nl! Zoals je dit beschrijft klopt het wel met de voorwaarden. Ik ben wel heel benieuwd wat de community van dit praktijkvoorbeeld vindt!
Bedankt voor je reactie Jelle. Ik wacht het eerst gewoon af en hoop dat er niet nog meer verrassingen uit de hoge hoed komen! Voor zover ik weet moet ik nu 3 keer fysio zelf betalen en voor de maand december laat ik die module nog aanstaan. Als er voor 1 december bekend is wat FBTO met aanvullende verzekeringen gaat doen, hopelijk blijven ze hetzelfde vergoeden en als dat niet zo is kan ik altijd nog besluiten de module uit te zetten. Dat vond ik juist zo fijn van FBTO. Maar helaas blijft niets bij hetzelfde. :)

Jelle schreef:

Hi Enjoy,

allereerst: Welkom op Onderling.nl! Zoals je dit beschrijft klopt het wel met de voorwaarden. Ik ben wel heel benieuwd wat de community van dit praktijkvoorbeeld vindt!

Enjoy moet de naam maar in disappointment veranderen........
leuker kan FBTO het ook niet maken

Allereerst, twijfel ik niet aan het algemene begripsvermogen van deze en andere klanten, m.a.w. het zou mij óók kunnen gebeuren. Waarom het me dan uiteindelijk NIET gebeurd? De hele aan/uit-grapjes voelen gewoon onlogisch en niet goed aan. Hoe kun je nu aannemen, dat wanneer je even een verzekering activeert,de verzekeraar meteen de portemonnaie zal trekken, waarna je dan de knop weer terugzet als er geen risico meer is? Zònder kleine lettertjes, zònder andere slachtoffers die dan wèl jouw rekening moeten gaan ophoesten? Een geldautomaat?

Leuk verhaaltje voor de commercials, maar dit soort verbazingen zullen we toekomstig vaker gaan meemaken. Alhoewel "de kleine lettertjes" zijn afgeschaft is een financieel product absoluut te complex om even binnen drie minuten te kunnen afsluiten, ook wanneer de voorwaarden in KOEIE-letters getoond worden! Prima, dat deze klant de ervaringen en verwachtingen eens duidelijk heeft "neergezet". Nu zijn de community-leden aan het woord, zoals de moderator zegt.........

Deze post hoort in de nieuwe Topic "puzzelhoek" thuis........waarin men overduidelijk ziet, wat de doorsnee consument momenteel wèl, niet, of maar half begrepen heeft en waar overal verkeerde  verwachtingen door de verzekeraars zijn "neergezet"! FBTO doet daar óók aan mee!......aan het gemakkelijker maken......

https://forum.onderling.nl/verzekeringen-algemeen-5/nieuw-de-puzzelhoek-801/

Vergeet niet hier terug te keren en een commentaar te posten a.u.b..............!!
Enjoy weet inmiddels de weg (weer)......
Jelle en FBTO-care bedankt.....

Prijzen van FBTO zijn inmiddels binnen. Met alle toeters en bellen die wij extra willen verzekeren zijn we in 2014 zelfs goedkoper uit als in 2013! Dat maakt de extra betaling van de fysio weer goed. Ik heb net nog even telefonisch contact gehad over eventuele misverstanden waar we overheen zouden kunnen lezen maar de storm is weer uit de lucht.
Wij blijven dus bij FBTO!  In elk geval bedankt voor het meedenken!
Beste Hansje,
Jammer dat sommige personen de empathie hebben van een garnaal! Daar kun jij ook niets aan doen, jij hebt jezelf niet gemaakt.
Ik zit in elk geval niet te wachten op dit soort commentaar en heb wel wat beters te doen. 
Heb nog een fijne dag verder.
Alhoewel de dialoog tussen hansje en enjoy mij volkomen ontgaan wil ik toch wel even reageren. Een verzekering moet een risico, dat je niet bereid bent zelf financieel te dragen, af te dekken. Een risico is een onzeker voorval. Het aan- en uitzetten van dekking  is een goede vorm van verzekeren voor diegene die de moeite nemen te lezen. De hoogte van de premie is dan eigenlijk niet de juiste graadmeter. Voor mensen die besluiten de kosten van fysiotherapie zelf te betalen zetten de dekking uit. Diegene die daar niets voor voelen zetten het aan. Een wachttermijn vanuit de verzekeraar vind ik logisch. Alleen "verzekeren" wanneer het risico zich gemanifesteerd heeft druist in tegen het principe verzekeren. Een brandend huis verzekeren....
Overigens moet "onbeperkt" wel "onbeperkt" zijn...ik ken het product onvoldoende goed maar dit soort woorden moeten worden vermeden indien het niet onbeperkt maar "zeer ruim" wordt bedoeld. € 1.000 euro is immers ook geen zuinige vergoeding aangezien hier slechts € 336 aan premie tegenover staat. Kortom, die 28 euro van december staat los van het bereiken van het maximum verzekerd bedrag.
demee013

Beste Hansje,
Jammer dat sommige personen de empathie hebben van een garnaal! Daar kun jij ook niets aan doen, jij hebt jezelf niet gemaakt.
Ik zit in elk geval niet te wachten op dit soort commentaar en heb wel wat beters te doen. 
Heb nog een fijne dag verder.

We wilden meer discussie genereren.........niet chaos creëeren. Sorry!
Reputatie 1
Ik heb trouwens je topic verplaatst naar "Zorg en Ongevallen".
Bedankt Jelle,

Het was absoluut niet mijn bedoeling om onrust te veroorzaken maar sommige mensen lezen zelf de berichten niet goed die hier worden geplaatst en staan gelijk met een oordeel klaar. Dat vond ik een beetje jammer. En wat de fysiotherapie betreft, dat staat een beetje onhandig aangegeven, niet op de plek waar je het verwacht.  

Wij zijn al een tijd verzekerd bij FBTO en pas halverwege dit jaar merkten tot onze verbazing dat er tussentijds sommige modules waren "aangepast" zoals bijvoorbeeld bij de tandenverzekering, uitzetten betekent eerst 6 maanden betalen om bijvoorbeeld weer voor controle in aanmerking te komen. Voorheen zette je die module een maand voor je behandeling aan en als alles klaar was weer uit. Dat is wel waar FBTO nog steeds mee stunt!

Ik ben van mening dat FBTO, vooral voor mensen die zich nu bij hun willen gaan verzekeren, zo transparant mogelijk moet zijn en horen te vermelden dat voor sommige modules een half jaar wachttijd geldt. Dan kom je niet voor verrassingen te staan. En op die manier blijft het toch een voordelige verzekering! 
Ook ik moet bekennen dat het soms wat verwarrend werkt met die modules. Ik was zelf in 2012 bij de FBTO verzekerd. Ook ik heb toen verschillende modules een maand voor ik ze nodig had aangezet. Zo was ik tenminste verzekerd als ik ze nodig had. Ik heb er toen zelfs de FBTO over gebeld. Om na te vragen of het echt kon. Ik heb mijn verbazing getoond want als iedereen het zou doen zou dat FBTO natuurlijk een hoop geld kosten. Er werd mij verteld dat niet zo heel veel mensen dat deden. Vonden ze misschien te veel werk of zo, dat uit- en aanzetten. Ach wat maakt het mij tenslotte ook uit wat anderen doen, ik profiteerde er in ieder geval flink van.

Afgelopen jaar heb ik een uitstapje gemaakt en mijn zorgverzekering elders ondergebracht. Gisteren heb ik de aanvraag ingediend om toch mijn zorgverzekering weer bij de FBTO onder te brengen. Alles weer even doorgelezen en wat zag ik? Geen enkele module kun je nog naar wens uit en aanzetten. Ja, kan wel maar dan heb je inderdaad een wachttijd. En dat terwijl de FBTO nog regelmatig op tv laat zien dat je die dingen zomaar uit een aan kan zetten. 
Verwarrend dus. 

Ik ben toch blij dat ik als terugkerende klant alles heb doorgelezen want ik had zeker weer mijn modules uitgezet (uit laten staan bij aanvang) en pas aangezet een maand voor ik ze nodig zou hebben.
Misschien zou het beter zijn als FBTO beter duidelijk maakt dat je niet zomaar kan uitzetten zonder dat het gevolgen heeft. 
Waarom zou ik nu nog mijn tandartsverzekering uitzetten? Over een half jaar ga ik toch weer op controle. Met een wachttijd van 6 maanden heeft dat dus geen enkel nut meer.
Het enige moment waarop het nog nut heeft is om de module uit te zetten na de 2e controle van een jaar. Maar ja dan moet je daarna wel overstappen want als je klant blijft voor het volgende jaar zit je alsnog vast aan die 6 maanden wachttijd. Al met al geen voordeel dus.
@ Welkom biancahey.

Op deze Topic wordt de FBTO-strategie van het aan/uit-zetten meerdere malen onderuit gehaald.......maar Onderling is er, om te helpen wanneer we iets niets hebben begrepen.

Ik heb het niet begrepen en wordt daarom voor "garnaal" uitgemaakt. door iemand die het eerst niet en dan weer wèl begrepen schijnt te hebben. zZjn reacties staan over meerdere Topics verdeeld! dàt heeft hij dan weer niet begrepen dus!

Onderling.....is er hier nog iets te repareren resp. uit te leggen?
@Hansje Bedankt voor het welkom

Het is alleminst mijn bedoeling om hier iets af te kraken danwel negatief te beoordelen. Ik heb hier enkel en alleen mijn mening geplaatst. Ik zie er ook geen kwaad in. 
Ik bedoelde alleen te zeggen dat ik me ook had kunnen vergissen en de modules uitgezet zou kunnen hebben. Als ik niet eerst de hele site heb doorgelezen. Mer omdat ik veel lezen geen enkel probleem vind maar me wel kan voorstellen dat niet iedereen dat zou doen.

Mocht iemand denken dat het mijn bedoeling was hier negatief over te komen dan moet ik mij verontschuldigen.
Dat is dus nooit mijn bedoeling geweest. Het gooien met 'namen' zou ik sowieso al nooit doen.

@Hansje Bedankt voor het welkom

Het is alleminst mijn bedoeling om hier iets af te kraken danwel negatief te beoordelen. Ik heb hier enkel en alleen mijn mening geplaatst. Ik zie er ook geen kwaad in. 
Ik bedoelde alleen te zeggen dat ik me ook had kunnen vergissen en de modules uitgezet zou kunnen hebben. Als ik niet eerst de hele site heb doorgelezen. Mer omdat ik veel lezen geen enkel probleem vind maar me wel kan voorstellen dat niet iedereen dat zou doen.

Mocht iemand denken dat het mijn bedoeling was hier negatief over te komen dan moet ik mij verontschuldigen.
Dat is dus nooit mijn bedoeling geweest. Het gooien met 'namen' zou ik sowieso al nooit doen.

Geen enkel probleem biancahey, want het is juist de bedoeling om hier je ervaringen te deponeren. Onderling is ervoor ingericht om vergissingen van beide partijen te ontdekken. Laat je niet afschrikken door commentaren en blijf juist meedoen. FBTO wil weten wat je ervan vindt en heeft daarom deze community ingericht. Mijn toon is provocerend........daar moet je misschien even aan wennen, maar anders krijg je niemand meer uit zijn plüschebank!

Prettige avond nog..........en tot de volgende post?
Ook ik kan wel eens een ondertoon hebben. Ik maak me dus ook niet zo druk om een evt. ondertoon van een ander. Aangezien ik hier nieuw ben geef ik natuurlijk even aan dat het niet de bedoeling is iemand voor zijn/haar schenen te schoppen.
Ik was nog wel van plan om hier te blijven posten hoor.

Tot zover offtopic.
Het klopt dat er voor een aantal modules of onderdelen van modules een wachttijd is. We zijn druk bezig om de communicatie hierover te verbeteren zodat je bij het aanzetten van een module ook actief gewezen wordt op de eventuele wachttijd.

We zijn benieuwd hoe jullie geïnformeerd willen worden. Alle tips zijn welkom! 🙂

Reageer