Eigen risico toch niet inkomensafhankelijk

Reputatie 1
Het eigen risico in de zorg wordt toch niet inkomensafhankelijk. Het plan, dat in 2015 zou ingaan, zou niet goed uitvoerbaar zijn. In plaats van het inkomensafhankelijk maken van het eigen risico zullen de belastingen worden verhoogd, aldus de NOS. Zo wordt voor de hoogste inkomens de algemene heffingskorting afgeschaft. Lage inkomens worden gecompenseerd via de zorgtoeslag.

Wat vind jij van deze beslissing om de zorg niet inkomensafhankelijk te maken? En vind je het alternatief beter?

2 reacties

Ik vind dit een hele goede beslissing. Het eigen risico moet blijven bestaan!

Het eigen risico blijkt sterk remmend te zijn op het zorgverbruik. De ziekenhuizen hebben het al minder druk. Ik heb geen cijfers gezien, maar ik schat persoonlijk dat het zorgverbruik wel met 10% gedaald is. In sommige sectoren, zoals de psychologische zorg, wat sterker dan in andere. Deze afname in zorgverbruik levert Nederland heel veel geld op. Er kunnen werknemers ontslagen worden bij ziekenhuizen en ook bij zorgverzekeraars. 
Ik vind het ook een goede beslissing. Het is goed dat er een eigen risico is, maar ook dat dit niet afhankelijk is van het inkomen. Het inkomen zegt wel wat over het gebruik van zorg, maar mag niet discriminerend zijn. Er zijn ook toeslagen waar mensen met een lager inkomen gebruik van kunnen maken, dus Nederland heeft hier een prima sociaal beleid op gevoerd.

Eline

Reageer