Duurdere zorgverzekering voor minima

Reputatie 1
Sommige gemeentes bieden mensen in de bijstand een collectieve zorgverzekering. Deze is onnodig duur schrijft Eufin. En dan is er ook sprake van een verplicht aanvullend pakket. Verder moeten deze minima hun eigen risico voorschieten, terwijl zij dit mogelijk niet eens gebruiken.

Vind jij dat gemeenten dit soort pakketten mogen aanbieden?

5 reacties

Oeps, je maakt me wakker. Ik heb zo'n polis. Qua inkomen behoor ik namelijk ook tot de minima. Alleen is het de vraag of de nadelen zo nadelig zijn zoals ze hier worden gebracht. Ik betaal € 141,45 per maand. Daarvoor heb ik echter wel de volgende voordelen.

1. Ik heb geen eigen risico ad € 350,-
2. Mijn medicijnen zijn dus gratis.
2. Mijn lenzen krijg ik nagenoeg vergoed ad plusminus € 200,- per jaar
3 Tandartskosten worden ook vergoed á een paar honderd euro per jaar.
4. Ik kan in alle ziekenhuizen terecht indien nodig.
4. En los van alles, je weet maar nooit wanneer je de overige dekking uit de aanvullende pakketten nodig hebt.

De andere kant: het kost me een dikke € 50,- per maand extra en dus een dikke € 600,- per jaar extra en dat geeft te denken. Ik denk ook aan de fiscale aftrekregeling die overigens ook steeds minder wordt.

Al met al denk ik dat het in mijn geval(!) een beetje lood om oud ijzer is. De voordelen wegen in mijn geval een beetje op tegen de nadelen van een goedkopere ziektekostenpolis.

Dus, hoewel ik de andere kant ook afweeg denk ik dat mijn keuze niet de slechtste is geweest. Het slaapt erg lekker wetende dat ik misschien in een jaar een klein bedragje extra kwijt ben, vooral als ik weinig ziektekosten heb gehad. Maar dit soort onderwerpen houd je wel wakker op een andere manier. En met 'wakker' bedoel ik dan scherp. Hulde voor het onderwerp!!!

PS. Ik heb trouwens geen bijstandsuitkering maar een IOAW-uitkering. Dat is een uitkering op bijstandsniveau qua hoogte maar zonder vermogenstoets. Dus je kunt die uitkering hebben en tegelijkertijd een paar ton op de bank hebben.

Sommige gemeentes bieden mensen in de bijstand een collectieve zorgverzekering. Deze is onnodig duur https://"http://www.eufin.nl/al-het-nieuws/13/32633-gemeenten-bieden-minima-vaak-een-te-hoge-zorgverzekeringspremie" En dan is er ook sprake van een verplicht aanvullend pakket. Verder moeten deze minima hun eigen risico voorschieten, terwijl zij dit mogelijk niet eens gebruiken.

Vind jij dat gemeenten dit soort pakketten mogen aanbieden?

Ik weet te weinig van dit onderwerp om hier zo een mening over te kunnen geven. Je zegt dat de mensen hun eigen risico moeten voorschieten. Impliceert dit dat ze dat geld terug krijgen als ze er geen gebruik van maken?? In dat geval vind ik het prima. Dat geeft dan een spaarpotje terwijl de mensen anders zelf niet zo gauw zouden sparen. En ze zijn dan tenminste goed verzekerd. En het fenomeen van "de zorgpremie niet betalen"  komt bij deze mensen, neem ik aan, dan ook niet voor?!? Dat lijkt me dan prima.
irmgard1213 schreef:

Ik weet te weinig van dit onderwerp om hier zo een mening over te kunnen geven. Je zegt dat de mensen hun eigen risico moeten voorschieten. Impliceert dit dat ze dat geld terug krijgen als ze er geen gebruik van maken?? In dat geval vind ik het prima. Dat geeft dan een spaarpotje terwijl de mensen anders zelf niet zo gauw zouden sparen. En ze zijn dan tenminste goed verzekerd. En het fenomeen van "de zorgpremie niet betalen" komt bij deze mensen, neem ik aan, dan ook niet voor?!? Dat lijkt me dan prima.

Hallo Irmgard, welkom hier.

Het laatste ben ik niet met je eens en ik weet waar ik over praat want ik zit in die situatie. De Gemeente biedt het inderdaad aan maar houdt niet zelf de premie in. Die moet je dus echt zelf betalen. Nou is dat in mijn geval toevallig geen enkel probleem maar ik kan me voorstellen dat als je niets anders hebt dan alleen je bijstand het wel een probleem zou kunnen worden vooral als je je kinderen te eten moet geven. Maar er zijn tig Gemeentes in Nederland en iedere gemeente kan natuurlijk aparte afspraken maken met een ziektekostenverzekeraar voor hun minima. Dus misschien heb je toch wel gelijk.

Je vraag of dat dan impliceert dat ze geld terug krijgen als ze geen gebruik van hun eigen risico vind ik een goeie. Bij mij zit dat in ieder geval in de premie inbegrepen en dus niet apart. ik krijg dan ook geen geld terug maar ik sluit niet uit dat andere polissen voor minima inderdaad zo kunnen werken.     
Reputatie 1
Hallo Irmgard!

Om antwoord te geven op je vraag over het eigen risico, in het artikel staat de volgende passage:

[...]
Een andere voorwaarde is vaak dat er iedere maand Euro 30 vooruit moet worden betaald voor het eigen risico. Wanneer het eigen risico niet gebruikt wordt, krijgt de verzekerde het geld pas in het derde kwartaal van 2015 terug [...]

Ze krijgen dit dus wel terug, maar het duurt erg lang.
Frans den Oudsten schreef:

Oeps, je maakt me wakker. Ik heb zo'n polis. Qua inkomen behoor ik namelijk ook tot de minima. Alleen is het de vraag of de nadelen zo nadelig zijn zoals ze hier worden gebracht. Ik betaal € 141,45 per maand. Daarvoor heb ik echter wel de volgende voordelen.

1. Ik heb geen eigen risico ad € 350,-
2. Mijn medicijnen zijn dus gratis.
2. Mijn lenzen krijg ik nagenoeg vergoed ad plusminus € 200,- per jaar
3 Tandartskosten worden ook vergoed á een paar honderd euro per jaar.
4. Ik kan in alle ziekenhuizen terecht indien nodig.
4. En los van alles, je weet maar nooit wanneer je de overige dekking uit de aanvullende pakketten nodig hebt.

De andere kant: het kost me een dikke € 50,- per maand extra en dus een dikke € 600,- per jaar extra en dat geeft te denken. Ik denk ook aan de fiscale aftrekregeling die overigens ook steeds minder wordt.

Al met al denk ik dat het in mijn geval(!) een beetje lood om oud ijzer is. De voordelen wegen in mijn geval een beetje op tegen de nadelen van een goedkopere ziektekostenpolis.

Dus, hoewel ik de andere kant ook afweeg denk ik dat mijn keuze niet de slechtste is geweest. Het slaapt erg lekker wetende dat ik misschien in een jaar een klein bedragje extra kwijt ben, vooral als ik weinig ziektekosten heb gehad. Maar dit soort onderwerpen houd je wel wakker op een andere manier. En met 'wakker' bedoel ik dan scherp. Hulde voor het onderwerp!!!

PS. Ik heb trouwens geen bijstandsuitkering maar een IOAW-uitkering. Dat is een uitkering op bijstandsniveau qua hoogte maar zonder vermogenstoets. Dus je kunt die uitkering hebben en tegelijkertijd een paar ton op de bank hebben.

Bij punt 2 heb ik een foutje gemaakt. Dit had € 400,- per jaar moeten luiden.

Reageer