Vraag

Consument niet altijd blij met goedkoop medicijn

• 3 september 2013
  • 1 reactie
  • 595 Bekeken

Reputatie 3
Heb je weleens bij een herhaalrecept andere medicijnen meegekregen dan je bent gewend? Het beleid waarbij zorgverzekeraars alleen goedkopere medicijnen vergoeden kan op veel steun rekenen. Maar zodra mensen er zelf last van hebben, vinden ze het niet meer zo'n goed idee. Dat blijkt uit een enquête van patiëntenfederatie NPCF onder 11.000 mensen. ''Mensen begrijpen de kostenbesparingen die hiermee gemoeid zijn, maar in veel gevallen zijn die medicijnen niet exact hetzelfde’’, aldus een woordvoerster van de NPCF. ''Meer dan de helft van de respondenten ondervindt klachten, ruim een derde heeft zelfs grote problemen zoals vervelende bijwerkingen.’’

Vind je het verstrekken van goedkopere medicijnen een positieve maatregel? Heb jij weleens goedkopere medicijnen meegekregen van de apotheek? En hoe is dat bevallen?

1 reactie

Ik heb hier absoluut ervaring mee. Eerder gebruikte ik voor mijn hooikoorts Prevalin. Dit is een merkmedicijn. De werkzame stof is dicromonatriumglicaat, een stofje waar ik persoonlijk heel blij mee ben. Nu krijg ik van de apotheek alleen nog maar de Sandoz-variant hiervan mee. De bijwerking die ik hiervan krijg is dat het brandt en dat ik gedurende dag een vieze smaak in mijn mond heb. Alleen maar omdat er een betere deal gesloten is met de leverancier Sandoz (lees: de baas een fijnere vakantie kado heeft gekregen)!

Dus nee, dat is niet zo bevallen.

Reageer