Alternatieve geneeswijzen blijven vergoeden?

• 23 juli 2011
  • 2 reacties
  • 1146 Bekeken

De kosten voor gezondheidszorg worden steeds hoger. Om te proberen deze in de hand te houden worden steeds meer zaken die voor vergoeding door de zorgverzekeraar in aanmerking komen geschrapt.
Wat ik mis in de discussies hierover is de vraag of er niet eens gestopt moet worden met het vergoeden van kosten voor alternatieve geneeswijzen. Hiervan is nog nooit wetenschappelijk aangetoond dat deze werkzaam zijn.
Therapie├źn waarvan niet wetenschappelijk is aangetoond dat deze werken zouden niet voor vergoeding in aanmerking moeten komen.

2 reacties

@maarten pieterse

Ik ben benieuwd wat de community van je topic vind. Bij FBTO heb je de module alternatieve geneeswijzen, die je per maand aan en uit kan zetten. Hierdoor heb je als klant zelf in de hand of je hier wel of niet premie voor betaald.
Leah, ik ben benieuwd wat FBTO vindt van het artikel over het vergoeden van alternatieve geneeswijzen in het Nederlands Tijdschrift voor Geneeskunde van 11 februari 2012. Daarin wordt gesteld dat het opmerkelijk is dat nog veel niet wetenschappelijk onderbouwde alternatieve behandelwijzen in Nederland worden geaccepteerd en hoewel is aangetoond dat deze niet werkzaam zijn en wetenschappelijk onderzoek naar veiligheid en effectiviteit ontbreekt, de gemaakte kosten vaak wel door zorgverzekeraars vergoed worden. Deze vergoeding gaat ten koste van andere, effectieve en wel bewezen behandelingen.

Reageer