Vraag

Aanvullende verzekeringen te duur?

Hoewel de premies voor de basiszorgverzekering in 2014 met gemiddeld 9% dalen, stijgen de premies voor de aanvullende pakketten met ongeveer 2%. Dit zegt directeur Peter Ruys van de vergelijkingssite Zorgkiezer.nl tegenover de Volkskrant. Ook snijden de verzekeraars in hun vergoedingen . Dus meer premie voor minder zorg.

Is dit voor jou een reden om je niet meer aanvullend te verzekeren?

7 reacties

dit is dan juist de reden dan de aanvullende modules ook soepeler moeten worden mbt wachttijden! nu het toch duurder wordt, moet een consument wel goed gebruik kunnen maken van de diensten vind ik. dus meer premie betalen voor modules? dan wachttijden afschaffen voor goedkope en kleine behandelingen, zoals onder andere tandartscontrole, gaatjes in gebit laten vullen bij tandarts en fysio.
Reputatie 3
Hallo derya,

Bedankt voor je reactie en welkom op Onderling.nl.

Als ik het goed begrijp zeg je dat de wachttijden afgeschaft moeten worden voor goedkope en kleine behandelingen. Dit omdat er minder vergoed wordt vanuit de aanvullende modules, terwijl deze wel duurder worden.

Is dat voor jou een reden om je niet meer aanvullend te verzekeren?
Of verzeker jij je nog steeds aanvullend?

Hoe denken andere forumleden hierover?
Hoi,
sorry erg late reactie, maar helaas was ik dit totaal vergeten 🙂 Ik verzeker mij nog zeker aanvullend. Maar ik ben van mening dat de aanvullende modules in sommige gevallen geen wachttijd moeten hebbe. Bijvoorbeeld bij alleen een halfjaarlijkse controle bij de tandarts of een spoedbehandeling. Ik heb bijvoorbeeld een aantal weken geleden van mijn tandarts gehoord dat ik met spoed behandeld meot worden. Het is een behandeling van ruim 400 euro. Mijn aanvullend had ik destijds uitgezet, omdat het 'zo goede ging en ik verder nergens last van had'. Dit veranderde plots en ik had opeens 4 gaatjes! Ik ben nog steeds aan het wachten om behandeld te worden, met de kans dat ik misschien een wortelkanaalbehandeling moet ondergaan omdat het te laat is. Dit soort dingen zijn vervelend en ik vind dat er (want ik ben zeker niet de enige die dit meemaakt, er zullen veel meer mensen zijn die dit hebben meegemaakt) zeker uitzonderingen moeten zijn die opgenomen kunnen worden in de algemene voorwaarden van de aanvullende modules. of bijvoorbeeld een eigen risico eraan verbindendat bijvoorbeeld bij spoed toch een eigen risico betaald wordt door de patiënt. Opties zijn er genoeg, het moet alleen wel serieus gevonden worden 🙂 en door andere leden ook bevestigd moeten worden natuurlijk. 
Gr
Derya
Hallo allemaal,

Aanvullende verzekeringen zijn daadwerkelijk duur in verhouding en door wachtijden zelfs in sommige gevallen, compleet overbodig! In mijn specifieke geval, ben ik na een ongeval zeer afhankelijk geworden van fysiotherapie. Ik zal de details besparen maar door afscheuren van 3 van de 4 pezen in de linkerschouder en een protese, kan uitsluitend met intensieve behandeling mijn linkerarm in de loop der jaren enigsinds weer gaan funktioneren.
Direcct mijn FBTO zorgverzekering online module ingeschakeld met een half jaar wachttijd! Wat blijkt? Op het moment dat de wachtijd is verstreken, heb ik al dusdanig veel behandelingen gehad en zelf betaald, dat ze in het basispakket vallen. Aanvullende dure premie dus voor niets betaald dank zei de wachttijd.

Moet je ook maar aan denken als je van de ene minuut op de andere half gehandicapt door een ongeval voor feiten komt te staan.

Verzekeren is blijkbaar meer vooruitzien dan verzekeren.

Gr Harry
Hallo allemaal,

Aanvullende verzekeringen zijn daadwerkelijk duur in verhouding en door wachtijden zelfs in sommige gevallen, compleet overbodig! In mijn specifieke geval, ben ik na een ongeval zeer afhankelijk geworden van fysiotherapie. Ik zal de details besparen maar door afscheuren van 3 van de 4 pezen in de linkerschouder en een protese, kan uitsluitend met intensieve behandeling mijn linkerarm in de loop der jaren enigsinds weer gaan funktioneren.
Direcct mijn FBTO zorgverzekering online module ingeschakeld met een half jaar wachttijd! Wat blijkt? Op het moment dat de wachtijd is verstreken, heb ik al dusdanig veel behandelingen gehad en zelf betaald, dat ze in het basispakket vallen. Aanvullende dure premie dus voor niets betaald dank zei de wachttijd.

Moet je ook maar aan denken als je van de ene minuut op de andere half gehandicapt door een ongeval voor feiten komt te staan.

Verzekeren is blijkbaar meer vooruitzien dan verzekeren.

Gr Harry

Hallo Harry van

Het ziet er inderdaad gemakkelijk uit op TV, het aan- en uitzetten bij FBTO. Dat er wachttijden kunnen ontstaan wordt in de voorwaarden allemaal weliswaar uitgelegd......maar of dit nu onder de klantvriendelijke FBTO- visie  "gaat u iets leuks doen terwijl wij u verzekeren" valt?

Jammer, dat er wéér een vernieuwend marketingidee constant moet worden uitgelegd. Het is eigelijk logisch, dat je je niet even kunt bijverzekeren wanneer je onheil ziet aankomen. Alhoewel het in jouw geval niet te voorspellen was en zelfs duurder uitpakt dan wanneer je niets had gedaan bij FBTO.

Van de gekke (lees contra-productief) wordt het, wanneer je een behandeling uitstelt tot de wachttijd voorbij is. Dat moet je niet doen en de verzekeraar niet willen! Misschien was het idee niet zo goed, wanneer dit vaker voorkomt (zie derya)?

Voor nieuwe lezers o.a. nog eens een duidelijke uitleg (tips en waarschuwing) van Sieto de Vries van Geld.nl uit 2013 en de commentaren over wachttijden van collega-deelnemers op Onderling.nl:

Voorwaarden aanvullende modules FBTO niet zo flexibel als het lijkt

https://www.onderling.nl/stelling/zijn-wachttijden-nog-wel-van-deze-tijd-89
Hallo Harry van,

Welkom op Onderling.nl en bedankt voor je reactie!

Heel heftig wat er met je schouder gebeurd is! Dat had je natuurlijk niet zien aankomen!

Uit je reactie maak ik op dat je in geval van een ongeval je vindt dat er geen wachttijd moet zijn. Dit omdat verzekeren anders meer vooruit zien is. Aan welke voorwaarden zou de situatie volgens jou moeten voldoen om geen wachttijd te hebben?
Hally Harry van,

Welkom op Onderling.nl en bedankt voor je reactie!

Heel heftig wat er met je schouder gebeurd is! Dat had je natuurlijk niet zien aankomen!

Uit je reactie maak ik op dat je in geval van een ongeval je vindt dat er geen wachttijd moet zijn. Dit omdat verzekeren anders meer vooruit zien is. Aan welke voorwaarden zou de situatie volgens jou moeten voldoen om geen wachttijd te hebben?

🆒
Het zou op zich denkbaar zijn, dat aanvullende modules ook daadwerkelijk de hogere kosten van medische extra voorzieningen zouden indexeren, in het geval dat extra modules inschakelen, louter lijdt tot extra inkomsten bovenop de basis verzekering is dat inderdaad een sterk marketingpunt en weinig gerelateerd aan de werkelijkheid.

Kortom in en uitschakelen van modules, lijkt mij dan ook in of uit schakelen. Ik denk niet dat iemand die een been breekt kan stellen, behandel mij maar over een half jaar, want dan is mijn wachtijd verstreken en ben ik verzekerd waar ik voor betaal.

Simpeler kunnen we het niet maken, wel duurder

Gr Harry 

Reageer