Vraag

Op vakantie van de schadeuitkering aardbeving. Mag dat?

• 14 mei 2014
  • 1 reactie
  • 698 Bekeken

De NAM heeft meer dan 250 miljoen euro uitgekeerd aan Groningers van wie de huizen beschadigd zijn geraakt door aardbevingen als gevolg van de gaswinning.
Een anonieme directeur van een bouwbedrijf uit de regio vertelt dat mensen op vakantie gaan van het geld van de NAM. Of ze schakelen een beunhaas in om de schade goedkoop te laten maken. Er is geen wet of regel die bewoners verplicht om hun schadevergoeding te besteden aan reparaties meldt NU.nl.

Zou de gedupeerde verplicht moeten worden het geld te gebruiken voor schadeherstel? En niet uitgeven aan andere dingen. Wat vind jij ervan?

1 reactie

Leuk onderwerp! Zo zie je maar weer dat zowel die anonieme directeur van dat bouwbedrijf als ook de NAM geen enkele sjoege hebben van het aansprakelijkheidsrecht. Een typisch gevalletje van 'Schoenmaker hou je bij je leest.'

Bij schade heb je recht op schadevergoeding maar geen plicht tot schadeherstel. Omdat er toch een norm moet zijn wordt de schadevergoeding vaak vast gesteld op basis van wat het zou kosten om een bepaalde schade te repareren en wel op een bepaalde manier hetgeen echter geen verplichting met zich mee brengt om de schade ook daadwerkelijk op die manier te repareren. Officieel is het ook zo dat je door de schade in je vermogen wordt aangetast. Door de schadevergoeding wordt die vermogenspositie weer hersteld dan wel gecompenseerd ongeacht(!!) of je nu daadwerkelijk laat repareren of niet. En dat is volstrekt legaal!!

Dat die directeur van dat bouwbedrijf anoniem wil blijven kan ik me helemaal voorstellen. Als ik zulke domme dingen zou roepen zou ik dat ook liever anoniem doen. Stel je voor dat mijn vrienden er achter komen. De man geeft zich ook wel heel nadrukkelijk bloot. Officieel heeft hij natuurlijk geen enkele bemoeienis met de afgewikkelde kwesties. Door zich er toch mee te bemoeien en er alleen al een mening over te hebben laat hij zien dat hij heimelijk als bouwbedrijf wil meeprofiteren van de pech van een ander. Een fijne mentalieit is dat. Vraag me dan ook af wat zijn mening straks zal zijn (al dan niet anoniem) als gedupeerden besluiten om geen plaatselijke bouwbedrijven maar bouwbedrijven uit bijvoorbeeld Noord-Brabant te gaan inhuren.

Reageer