Is braakschade vereist?

Reputatie 1
Deze mevrouw wilde haar huis luchten, dus liet ze de ramen open en ging weg. Resultaat? Juwelen gestolen. Wanneer er geen braakschade is, is diefstal niet verzekerd.

Moet je braakschade hebben om je inboedelverzekering aan te kunnen spreken?

6 reacties

Reputatie 1
hansje schreef:

PS.  Jelle, dèze mevrouw......had waarschijnlijk haar verhaal in een bijpassend linkje moeten vertellen, zoals jullie het standaard publiceren.....FOUTJE?

Betrapt! Heel scherp, Hansje. Ik heb de link teruggeplaatst waar hij hoort. 🙂
Reputatie 1
Uitstekend! 10 met griffel.

Nu zou ik hier de voorwaarden van FBTO uit kunnen leggen. Maar ik laat het even open, ik ben benieuwd wat de rest van de community vindt.
Ik denk van niet,

want het dievengilde kan ook kort tevoren (met geweld) je sleutelbos afgepakt/gerold hebben en het huis zonder braak openen (bij voorbeeld).

Maar om ze zo met open armen uit te nodigen zoals Jelle het hier beschrijft..........is het een geval van boontje komt om zijn loontje.

Het probleem zal waarschijnlijk eerder zijn, dat men de diefstal/braak  "aannemelijk" zal moeten kunnen uitleggen, zonder nalatig eigenschuldaandeel?

PS.  Jelle, dèze mevrouw......had waarschijnlijk haar verhaal in een bijpassend linkje moeten vertellen, zoals jullie het standaard publiceren.....FOUTJE?

hansje schreef:

Betrapt! Heel scherp, Hansje. Ik heb de link teruggeplaatst waar hij hoort. :)

Dan zie ik dus nu pas, dat er sierraden gestolen zijn en daarvoor gelden natuurlijk weer extra  voorwaarden........ Zoals claimen tot een max bedrag, een eigenaandeel of een extra premie vanaf een waarde van........of eisen die aan het bewaren gesteld kunnen worden, zoals een kluis en/of vooraf (opsporings-)foto's van de sierraden maken. Ik heb hier niet veel mee, mijn sierraden is mijn trouwe trouwring.......dus wanneer die weg is, ben ikzelf ook weg!

TIP: Vraag uw adviseur, of ga de voorwaarden van uw inboedelverzekering zelf bestuderen. U kunt ook uw verzekeraar direct vragen, maar noteer de naam van de adviseur en laat per e-mail bevestigen, dat het juist is zoals u denkt het begrepen te hebben.........verzekeraars zijn wantrouwend, u mag/moet echter zèlf ook scherp blijven alvorens een contract te tekenen! en dat zal in dit geval bijna altijd een inboedelverzekering met uitgebreide of all-risk-dekking (moeten) zijn! De inboedel-prijsverschillen zijn niet mis, dat kan overigens ook aan uw woonadres liggen! zèlfs onder gelijke omstandigheden (buren in rijtjeshuizen, gelijke gezinssamenstelling en inkomen) blijken er onverklaarbare verschillen in de premie mogelijk te zijn.

*Diefstal zonder braak moet overigens ook met een aangifte bij de politie gemeld zijn, alvorens een claim bij de verzekeraar te gaan indienen!

Jelle, heb ik mijn huiswerk (afgezien van taalfouten) zo goed gedaan? Heeft me wel een half uur tijd gekost!
@Jelle. Ik kan er nog een 10+ van maken, maar wil daarvoor liever een deskundige citeren. Ook ik ben van mening, dat je een inboedelverzekering niet zomaar kunt afsluiten en via een vergelijkingssite al helemaal niet, want die lezen de poliswaarden voor  jou. Daardoor blijft het onduidelijk of een sieradendiefstel zonder braaksporenen kluis, nu wél of niet en hoe hoog meeverzekerd is. Het verschil merkt de consument pas, wanneer het onheil is geschied..........

Lees daarover de volgende uitleg eens mee:

External Site | VerzekeringsNieuws
Nalatigheid heeft niet altijd te maken met wel of geen braakschade... Het is denk ik wel aannemelijk te maken dat er geen sprake is van nalatigheid. Het open laten staan van een deur....dat valt toch wel onder nalatigheid, maar aan de andere kant...ze zijn zo handig die dieven...geen braakschade wil ook niet altijd zeggen dat het verwijtbaar was! Lastige kwestie...ik denk dat het ook nog wel gezien kan worden als 'eerlijkheid' van mevrouw dat ze melde dat ze even de boel liet luchten en toe vergat de boel te sluiten... In veel gevallen zullen mensen zelf braakschade achteraf maken om te zorgen dat er toch braakschade is... Niet eerlijk, maar wel begrijpelijk. 

Bij mijn moeder is inderdaad een keer haar autosleutel uit haar tas gestolen...geen braakschade...ik weet eigenlijk niet of zij uiteindelijk vergoed is voor de gestolen auto. Het is in ieder geval een vervelend voorval geweest, waarbij zij heel angstig is geworden m.b.t. haar tas wanneer zij in de stad even een koffietje drinkt... Haar net gekochte armband is toen ook meegenomen uit haar tas. Uiteraard dacht zij eerst dat ze het pakje ergens was verloren...

Reageer