Huis leeggeroofd door advertentie

• 19 november 2012
  • 2 reacties
  • 916 Bekeken

Reputatie 1
In Amerika is een huis volledig leeggehaald na een ongelukkig geplaatste advertentie op de site Craigslist door de bewoner van het huis. Dit schrijft nieuwssite nu.nl. De tekst was: 'Vrij grote rommelmarkt. Wegens verhuizing is alles gratis mee te nemen. Dus kom en neem maar wat je wil en zoveel je wilt.’

De volgende dag kwam een menigte naar het opgegeven adres. Het gezin was op dat moment niet thuis. De menigte besloot het huis zelf open te breken en bijna de volledige huisraad mee te nemen.

Discussieer mee!
Zou dit onder de inboedelverzekering moeten vallen?

2 reacties

Badge
Artikel 7:952 BW zegt: 

'De verzekeraar vergoedt geen schade aan de verzekerde die de schade met opzet of door roekeloosheid heeft veroorzaakt'.

Doorgaans zeggen de polisvoorwaarden dat niet wordt uitgekeerd als de schade is veroorzaakt of verergerd door een ernstige mate
van schuld (=merkelijke schuld), roekeloosheid of opzet. 

Ik weet niet of de vlag van artikel 7:952 BW de lading hier dekt. De polisvoorwaarden doen dat in ieder geval wel, althans naar mijn mening.

Los daarvan kun je je afvragen wat de hoogte van de schade is. Kennelijk was de waarde voor de familie nihil. Je kunt geen schade lijden als de schade niet op geld waardeerbaar is. De braakschade is mogelijk nog wel gedekt op een afgesloten polis. 

Ik wil het..................
Ik wil het nu.............
Ik wil het nu meteen!

Het wordt ons dagelijks voorgeleefd en hier nog eens versterkt door een historisch aanwezige kuddegeest.

Deze adverteerder was net zo naïef als het Face-bookmeisje in Haren.

Of naïeviteit een reden is om claims af te wijzen?  Ik heb al onschuldigere redenen van verzekeraars gezien.

Uiteindelijk staat hierover altijd niets in de voorwaarden dus........

Of stommiteit onder enige verzekering moet kunnen vallen?

Start "de stommiteitsverzekering" en er is hiervoor een oplossing....ook klanten zijn er genoeg!

Reageer