Vraag

Hoe goed is FBTO eigenlijk?

• 23 april 2012
  • 5 reacties
  • 1431 Bekeken

Enige tijd geleden is de bovenkast van de keuken beschadigd door stoom wat uit het koffiezetapparaat kwam. Waarschijnlijk is dit al geruime tijd gebeurd, maar het zat achter een zogenaamd TL spotje onder de keukenkast. Toen de witte fineerlaag ging afbladderen en op de aanrecht hiervan stukjes zichtbaar waren merkte ik dat de onderkant was aangetast door het hete stoom.
Natuurlijk had ik dit achteraf zoals veel zaken kunnen weten, maar let wel ........ het is schade veroorzaakt door hete stoom. Dit kan brandschade zijn of waterschade waar ik bij FBTO voor verzekerd ben.
Denk aan de gevolgen van een stoomstrijkbout. Daar kan verbranding ook gebeuren.
FBTO wees de claim zonder eigenlijke argumentatie af maar gaat wel prat op goede en klantvriendelijke produkten. Dat is niet altijd het geval en ik wijs hierbij ook naar de vergoeding van de rente op internetsparen. Bij dezelfde Achmea groep krijgt men bij Centraal Beheer, een dochter, 2,85 procent rente in plaats van 2,40 bij FBTO.
Dit onder aanprijzing van de Vereniging Eigen Huis van FBTO. Daar heb ik dit aan de kaak gesteld en nog geen antwoord ontvangen!

5 reacties

Badge +2
Enige tijd geleden is de bovenkast van de keuken beschadigd door stoom wat uit het koffiezetapparaat kwam. Waarschijnlijk is dit al geruime tijd gebeurd, maar het zat achter een zogenaamd TL spotje onder de keukenkast. Toen de witte fineerlaag ging afbladderen en op de aanrecht hiervan stukjes zichtbaar waren merkte ik dat de onderkant was aangetast door het hete stoom.
Natuurlijk had ik dit achteraf zoals veel zaken kunnen weten, maar let wel ........ het is schade veroorzaakt door hete stoom. Dit kan brandschade zijn of waterschade waar ik bij FBTO voor verzekerd ben.
Denk aan de gevolgen van een stoomstrijkbout. Daar kan verbranding ook gebeuren.
FBTO wees de claim zonder eigenlijke argumentatie af maar gaat wel prat op goede en klantvriendelijke produkten. Dat is niet altijd het geval en ik wijs hierbij ook naar de vergoeding van de rente op internetsparen. Bij dezelfde Achmea groep krijgt men bij Centraal Beheer, een dochter, 2,85 procent rente in plaats van 2,40 bij FBTO.
Dit onder aanprijzing van de Vereniging Eigen Huis van FBTO. Daar heb ik dit aan de kaak gesteld en nog geen antwoord ontvangen!

Beste Hans,

Vorige week maandag heb ik via mail terugkoppeling gegeven op de ingediende case. Hierin heb ik aangegeven dat we besloten hebben om de case binnenkort te plaatsen. Ik zal nogmaals de mail doorsturen.
Ik heb dit topic verplaatst naar 'Wonen'.
Badge
Een dergelijke schade is al eerder besproken en wel hier https://www.onderling.nl/case/schade-aan-keukenkastje-door-koffiezetapparaat-158

Helaas is mijn reactie daar om voor mij onbekende redenen verdwenen daarom hier maar even opnieuw.

Bij het andere item had niemand het over zengen, schroeien of smelten en toch is dit volgens mij het item waarop beide schadegevallen beoordeeld hadden moeten worden.

De polisvoorwaarden http://www.ohra.nl/binaries/Polisvoorwaarden_Inboedel_model-INB1203-SV0811_dec2011_tcm29-80141.pdf zeggen het als volgt:

'In de woning is er dekking voor de volgende schadeoorzaken, wanneer de schade plotseling en onvoorzien is veroorzaakt of ontstaan door:
- schroeien, smelten, verkolen, broeien en zengen, als dit het gevolg is van een heet of gloeiend voorwerp dat hitte uitstraalt of dat de inboedel aanraakt;' Einde citaat.

Dit is volgens mij het polisartikel dat de lading (lees: niet de schade) dekt ware het niet dat de polisvoorwaarden dus een duidelijk voorbehoud maken voor 'plotslinge' schades.
Aangezien Hans van Veen zelf zegt dat dit is gebeurd over een geruime tijd, is dit om alleen die reden niet gedekt.  

Mijn echtgenote kreeg in Barcelona opeens een afgesloten beenslagader. Ze werd meteen na overleg met de FBTO (via Eurocross) naar een privékliniek overgebracht en daar met spoed geopereerd omdat uitstel tot amputatie had moeten leiden. Nadat de vaatchirurg anderhalve week later  toestemming had gegeven kwam een IC-verpleegkundige vanuit Nederland met zakken bloed (uit voorzorg wegens eventuele complicaties onderweg) om met haar mee terug te vliegen. Van Schiphol met de ambulance naar huis. Diezelfde avond en een week later werd ze nog door de FBTO/Eurocross gebeld om te vragen hoe het met haar ging.
Beter kun je het niet hebben!

Th. Tromp
Reputatie 1
Beste Tromp,

Bedankt voor het delen van deze positieve ervaring! Ik hoop dat je echtgenote het goed maakt.

Reageer