Gasexplosie! Weg inboedel..

• 21 april 2015
  • 1 reactie
  • 842 Bekeken

Het zal je maar gebeuren, je hele inboedel verdwenen door een gasexplosie. Dit overkwam de Fam. Jonker uit Rotterdam. Ze waren alles kwijt, maar gelukkig hadden ze een inboedelverzekering. Een schade-expert kwam langs en berekende de vergoeding. De familie kreeg de dagwaarde omdat de spullen verouderd waren. Dit kwam uiteindelijk neer op € 1.700,-, terwijl ze al jaren een inboedelverzekering hadden met een verzekerd bedrag tot € 46.000,-. Een grote teleurstelling voor meneer en mevrouw Jonker.

De reden waarom het bedrag zo laag uitpakte is omdat de verzekeraar van deze familie werkt met een dagwaarde als spullen minder dan 40% van de nieuwwaarde waard zijn. Vele verzekeraars werken met een zelfde regel, want je mag natuurlijk niet beter worden van je verzekering. Voor jou nu de vraag: hoe zou jij schade afhandelen bij een inboedelverzekering? Denk daarbij aan de volgende moeilijkheden:
- Houd er rekening mee dat je niet beter mag worden van je verzekering
- Je kan waarschijnlijk niet precies dezelfde spullen weer kopen, wat mag je dan wel kopen?
- Wanneer ga je over van nieuwwaarde naar dagwaarde? En hoe snel schrijf je spullen af?

In het televisieprogramma ‘Kassa’ wordt het verhaal van de Fam. Jonker wordt besproken. Klik hier om de uitzending te bekijken.

1 reactie

Badge +2
Jeetje ja! ik heb de uitzending bekeken en ik schrik hier van! Ten eerste al de grote verschillen in uitkeren van bedragen!
Hoe kan je in vredesnaam een huisje inrichten van 1700 euro!! Maar dat terzijde...

Ik denk niet dat je snel beter wordt van een verzekeringsuitkering als je alles nieuw moet kopen. Je vraagt simpel alleen om bed,bank, tafel en stoel en wat basis op muur en vloer. Je hebt niks meer dus het kan nooit MEER worden als wat je had...
Je kan niet precies dezelfde spullen kopen; Oke, maar wat is vergelijkbaar?? Een tafel is een tafel. Maar een bed wat ze hadden: hebben ze een hoog bed(seniorenbed)?? Dan vind ik dat het vergelijkbare terug moet worden gekocht en dat is een seniorenbed, geen gewoon laag bed.

Afschrijving?? Nou apparatuur staat via de fabrikant tegenwoordig .. om en na bij 10 jaar voor?? Nou ze hebben een tv uit het jaar prik, dan is een apparatuur dagwaarde denk ik van toepassing(net als met een auto(hoewel oldtimer een ander verhaal is). 
Een houten kast hoef je bijvoorbeeld na 20 jaar echt niet af te schrijven.Die is nog prima. Maar na een gasexplosie is ie wel stuk! Dan keer je een bedrag uit van een vergelijkbare houten kast! (en niet een 12 in een dozijn plaatmateriaal geperst vitrinekastje)

Ik vind dat je per geval moet kijken wat er in huis staat en hoe je dat vergelijkbaar kan vergoeden.(zoals hierboven een aantal voorbeelden zijn vermeld)

Als ik nu ga denken aan een basisbehoefte zoals de familie Jonker dat heeft gehad kom ik(zelfs bij de kringloop,waar ik vaak kom!!) echt niet aan 1700 euro. Ook niet aan 5000 euro.
Hetgeen wat hun hadden is echt wel 10.000 euro.met wat behang,verf en vloerbedekkingkje

Het is ook niet zo dat ze er voor terug hadden kunnen werken en zo te sparen lijkt me. Maar dat is niet relevant, dat is je gevoel erbij halen. Mag geen verzekeringswerk heten;)

Reageer