Vraag

Zou FBTO medische kosten en ongevallen t.g.v. skiëen moeten dekken?

Tot mijn verrassing moest ik constateren dat FBTO geen dekking biedt voor medische kosten en ongevallen  ten gevolge van alpine-ski. Niet alleen het off-piste maar ook het on-piste, uitgezonderd  langlaufen. Het aanzetten van de wintersport-module geeft alleen verlichting voor schade aan uitrusting en niet gebruikte ski-passen en lessen met als extra gelimiteerde reddings en repatriëringskosten.  Dit terwijl andere verzekeraars (ACE, ING, Europeesche, etc) alpine-ski  óf gewoon meeverzekeren voor medische kosten en ongevallen, óf deze dekking activeren bij het mee verzekeren van wintersport. FBTO is in deze, volgens de huidige polisvoorwaarden, een uitzondering.

6 reacties

Reputatie 1
Beste Rijk,

Bedankt voor je topic! Het klopt wat je schrijft. Als je volledig verzekerd wilt zijn op je wintersport moet je ook de module Aanvullende Ziektekosten aanzetten.

Hoe zou jij de wintersportmodule inrichten? Zou je bijvoorbeeld nog andere dingen toevoegen?
WAT?!? Dat wist ik echt niet. Ik heb altijd gebeld met mijn contact persoon bij FBTO ivm skien en of dit verzekerd was via mijn aanvullende reisverzekering. Ik zit sinds 1 januari niet meer bij FBTO met mijn zorgverzekering. Dus ik kan me nu niet meer verzekeren voor skien (alpine)! Ik zal wel bellen met FBTO of dit uberhaupt dus nog mogelijk is via mijn reisverzekering of dat ik dit nu dus via mijn UNIVE zorgverzekering moet doen...En wat als UNIVE nu zegt: nee, dit moet via uw reisverzekering? Dan zal ik dus genoodzaakt zijn om mijn reisverzekering NIET meer via FBTO te regelen....

Hmmm....catch-22...mogelijk dus....dat is niet handig (van FBTO), want zo zal ik mogelijk wel weg moeten gaan met mijn reisverzekering....
Jelle schreef:

Beste Rijk,

Bedankt voor je topic! Het klopt wat je schrijft. Als je volledig verzekerd wilt zijn op je wintersport moet je ook de module Aanvullende Ziektekosten aanzetten.

Hoe zou jij de wintersportmodule inrichten? Zou je bijvoorbeeld nog andere dingen toevoegen?

Beste Jelle,
Zou je namens FBTO  op het forum kunnen bevestigen dat snow-boarden en alpine-ski automatisch vallen onder de dekking van de modules geneeskundige kosten en ongevallen?

Aanvullende dekking in de module wintersport  zou kunnen zijn 'aansprakelijkheid'   Bij ski ongelukken zou je aansprakelijk kunnen worden gesteld voor geneeskundige  en financiële kosten van de tegenpartij. Ik weet niet of iedere WA verzekering automatisch wereld en wintersportdekking heeft en of iedere wintersporter zo'n volledige  verzekering heeft.
Is het een voorwaarde dat ik dan ook mijn zorgverzekering heb lopen bij FBTO om deze aanvullende polis te kunnen afsluiten.

Doel is:
Ik wil verzekerd zijn van medische zorg als ik Alpine aan het skien ben.
Ook wanneer ik off-piste ski onder begeleiding van een gids (off-piste wordt officieel dan gezien als on-piste omdat er maatregelen genomen worden m.b.t. veiligheid). Het off-piste skien vind ik minder belangrijk (omdat ik dat de laatste jaren niet meer heb gedaan). Maar ik wil gewoon medisch goed behandeld kunnen worden (en als het nodig is medisch verzekerd van de piste afgehaald kunnen worden).

Is dit dus wel/of niet mogelijk bij FBTO?

Mijn stelling is dat dit onder een reisverzekering zou moeten vallen en dat eventueel 'gevaarlijke sporten' zoals skien en of duiken of klimmen via een aanvullende module verzekerbaar zou moeten kunnen zijn. 

Dank en groet,

Eline
Reputatie 1
Rijk schreef:

Beste Jelle,
Zou je namens FBTO  op het forum kunnen bevestigen dat snow-boarden en alpine-ski automatisch vallen onder de dekking van de modules geneeskundige kosten en ongevallen?

Aanvullende dekking in de module wintersport  zou kunnen zijn 'aansprakelijkheid'   Bij ski ongelukken zou je aansprakelijk kunnen worden gesteld voor geneeskundige  en financiële kosten van de tegenpartij. Ik weet niet of iedere WA verzekering automatisch wereld en wintersportdekking heeft en of iedere wintersporter zo'n volledige  verzekering heeft.

Hallo Rijk,

Op het moment dat je medissche hulp nodig hebt vergoed FBTO dit tot 100% van het Nederlandse tarief. Ook bij ski- en snowboardongelukken. Mocht je per ongeluk tegen een andere skier aan glijden en die heeft letsel dan krijgt diegene het vergoed uit zijn/haar zorgverzekering.

Als je de module Winter- en Onderwatersport aanzet op je reisverzekering ben je ook verzekerd voor de zaakschade aan je ski's/uitrusting. Hier geldt geen maximum voor. Ga je naar een land waar de zorgkosten hoger liggen dan in Nederland? Dan is het aan te raden om de module Aanvullende Ziektekosten op je reisverzekering bij te sluiten. Zo ben je altijd goed verzekerd. En als je thuiskomt zet je de modules gewoon weer uit.

Ik heb trouwens je dubbele post verwijderd. Dat staat een stuk netter. 😉
Reputatie 1

Is het een voorwaarde dat ik dan ook mijn zorgverzekering heb lopen bij FBTO om deze aanvullende polis te kunnen afsluiten.

Doel is:
Ik wil verzekerd zijn van medische zorg als ik Alpine aan het skien ben.
Ook wanneer ik off-piste ski onder begeleiding van een gids (off-piste wordt officieel dan gezien als on-piste omdat er maatregelen genomen worden m.b.t. veiligheid). Het off-piste skien vind ik minder belangrijk (omdat ik dat de laatste jaren niet meer heb gedaan). Maar ik wil gewoon medisch goed behandeld kunnen worden (en als het nodig is medisch verzekerd van de piste afgehaald kunnen worden).

Is dit dus wel/of niet mogelijk bij FBTO?

Mijn stelling is dat dit onder een reisverzekering zou moeten vallen en dat eventueel 'gevaarlijke sporten' zoals skien en of duiken of klimmen via een aanvullende module verzekerbaar zou moeten kunnen zijn. 

Dank en groet,

Eline

Hallo Eline,

Je kan de aanvullende module altijd afsluiten. Ook als je zorgverzekering bij een andere maatschappij loopt. 🙂

Reageer