Wel of geen annuleringsverzekering?

Reputatie 1
Badge +1
Ik heb zelf nooit een annuleringsverzekering afgesloten. Ik vind de kans dat ik het nodig heb klein, zeker aangezien de verzekering alleen gebruikt kan worden als iets gebeurt met eerstegraads familieleden (toch?) . Wie heeft er wel een annuleringsverzekering en hier al eens gebruik van gemaakt? Wellicht kan je me over de streep trekken 😉

10 reacties

Ik doe ook niet aan annuleringsverzekeringen. Maar moet daar ook gelijk bij zeggen dat mijn reizen nooit super duur zijn. Als ik een reis zou maken van boven de 1000 euro zou ik wel een dergelijke verzekering afsluiten. Volgens mij kan je trouwens altijd beter een annuleringsverzekering afsluiten via je eigen verzekeringsmaatschappij en niet bij de reisorganisatie zelf.
Vorige week heeft mijn collega gebruik gemaakt van de alarmcentrale. Ze moesten hun reis onderbreken omdat het niet goed ging met één van de ouders. De alarmcentrale regelde alles voor ze. Ze zorgden ervoor dat alle binnenlandse en buitenlandse vluchten goed op elkaar aansloten en ook betaald werden. Hier had mijn collega helemaal geen stress van, ze had al genoeg andere zorgen. Dus ja, ik ben eigenlijk wel voor een annuleringsverzekering. Zeker voor een verre reis. Daarnaast is een doorlopende annuleringsverzekering vaak veel voordeliger dan een losse annuleringsverzekering via het reisbureau.
Ik heb wel een doorlopende annuleringsverzekering afgesloten. Zoals @Laura hiervoor ook al aangeeft is een doorlopende annuleringsverzekering voordeliger dan een losse annuleringsverzekering. Dus voor een relatief klein bedrag ben je voor een heel jaar goed verzekerd en heb je er geen omkijken naar.
Reputatie 1
Badge +1
Wat zijn dan ongeveer de kosten van een doorlopende annuleringsverzekering? En wat is daarbij wel/niet gedekt?
@Haiko

Voor één persoon is bij FBTO de premie €37,85 voor een doorlopende annuleringsverzekering (inclusief 9,7% assurantiebelasting). De doorlopende annuleringsverzekering kan alleen in combinatie met een doorlopende reisverzekering worden afgesloten.
Waarvoor je verzekerd bent lees je hier.
Reputatie 1
Badge +1
Hoi Reynaert, dank voor het delen van jouw ervaring. Je brengt wel een terecht punt naar voren waar ik nog geen rekening mee gehouden heb: het gaat niet alleen om de reeds gemaakte kosten van de reis, maar ook kosten van de niet geplande terugreis. Ik heb tot nu toe alleen geredeneerd vanuit de reeds gemaakte kosten en denk dan 'als er een reden is om terug te komen maken mij de kosten van die reis toch niks meer uit, ik heb het toch al betaald en dan iets anders aan mijn hoofd'. Maar als je een paar duizend euro moet betalen om vroegtijdig terug te komen is dat inderdaad wel heftig. Ga toch overwegen om een annuleringsverzekering af te sluiten..
@ Haiko

De kosten voor het onderbreken van een reis zijn niet gedekt op een annuleringsverzekering maar op een reisverzekering. De annuleringsverzekering keert alleen de annuleringskosten (voor aanvang van de reis) of een deel van de reissom (ongenoten reisdagen, bij onderbreken van de reis) uit.
Reputatie 1
Badge +1
Hoi Simon, dat is dan ook weer goed om te weten, dank voor je bericht! Dus als ik het goed heb: als ik bv vanwege ziekte van een direct familielid terug moet vliegen zijn de EXTRA kosten van de terugreis (taxi, vlucht, eventuele overnachtingen) gedekt op mijn reisverzekering, niet op de annuleringsverzekering. Kan iemand van FBTO dit bevestigen?
Reputatie 1
Badge +1
Hoi Reynaert, dank voor je reactie. Nou, dan hoef ik geen annuleringsverzekering! Ik verzeker me namelijk alleen voor risico's die ik niet kan dekken. Heel jammer als ik een vakantie moet afbreken of zelfs niet door kan laten gaan vanwege een ziekte, maar het is niet zo dat ik dan voor onvoorziene kosten sta die ik niet kan betalen. De reisverzekering dekt nl blijkbaar die onvoorziene kosten. Dus geen annuleringsverzekering voor mij!
@ Haiko,

Het klopt dat de extra kosten die gemaakt worden voor de terugreis vergoed worden vanuit de reisverzekering.
De annuleringsverzekering keert alleen de kosten van annulering uit.

Reageer