Tijdelijke of doorlopende reisverzekering?

Reputatie 1
Volgens dit artikel van Geld.nl zijn de meeste Nederlanders te duur uit met hun doorlopende reisverzekering. Voor wie binnen Europa blijft is na 30 dagen een doorlopende verzekering pas goedkoper. Daar tegenover staat dat als je vaker dan één keer op vakantie gaat, dat de doorlopende variant goedkoper is, aldus de website

Kies je eerder voor een kortlopende of een doorlopende reisverzekering?

12 reacties

Reputatie 1
Ter aanvulling:

Ondanks dat het crisis is, worden er meer tijdelijke reisverzekeringen gesloten volgens nu.nl. Opvallend genoeg daalt het aantal doorlopende reisverzekeringen en de werelddekking. Een tijdelijke reisverzekering is in sommige gevallen goedkoper dan een doorlopende.
Wij hebben een doorlopende reisverzekering. Daar hebben we bewust voor gekozen. We gaan gemiddeld 3 x op vakantie.
Hallo Corrie,

Welkom op Onderling.nl en bedankt voor je reactie!

Je geeft aan dat je bewust voor een doorlopende reisverzekering hebt gekozen. Waarom is de doorlopende reisverzekering voor jou de juiste reisverzekering? Is dat om financiële redenen? Of vind je het fijn vindt dat je naast het boeken van je reis niet nog aan een reisverzekering hoeft te denken?
We weten niet van tevoren hoe vaak we op vakantie of een weekendje uit gaan. Als je een doorlopende heb scheelt dat heel veel rompslomp. En ik denk dat we dan ook uiteindelijk goedkoper uit zijn.
Onderling als doorgeefluik.
Misschien half off-topic

VRAAG gezien op Zeker.com: Met een doorlopend reisverzekering (werelddekking) kan je tijdens je vakantie andere reizen boeken ter plekke met andere bestemming en ben je dan ook voor die reis verzekerd ? Het antwoord van de redactie was "soms wèl en soms niet". Wat zegt FBTO hierover? en heeft de verzekerde daarover ooit nagedacht?
@hansje Bij de FBTO Reisverzekeringen is een reis verzekerd die je tijdens je reis boekt. Er is geen onderscheid tussen de doorlopende en tijdelijke reisverzekering.

Zou het voor jou een reden zijn om voor een doorlopende reisverzekering te kiezen als dit op de tijdelijke reisverzekering niet was verzekerd?

@hansje Bij de FBTO Reisverzekeringen is een reis verzekerd die je tijdens je reis boekt. Er is geen onderscheid tussen de doorlopende en tijdelijke reisverzekering.

Zou het voor jou een reden zijn om voor een doorlopende reisverzekering te kiezen als dit op de tijdelijke reisverzekering niet was verzekerd?

Ik heb nog nooit een reisverzekering afgesloten.......en een leven lang mooie reizen zonder pech gehad.
Mij viel deze vraag op en wilde het thema onder de aandacht brengen. Goed voor FBTO dus en een aanbeveling!
Reizen zonder reisverzekering, maar zeker een annuleringsverzekering vind ik een te groot risico hoor. Een ongeluk zit in een klein hoekje, en de kosten om weer thuis te komen zijn dan enorm. Zeker mocht je ergens komen te overlijden, dan staan je nabestaande voor enorme kosten.

De kosten vallen mee, zelf heb ik een doorlopende reisverzekering omdat ik er verder niet naar om wil kijken. Maar heb nu net weer een factuur liggen van Europeesche en het valt mij op dat de kosten wel flink aan het worden zijn. Een hybriede oplossing is wellicht mooi, dat je bijvoorbeeld per SMS je verzekering aan en uit kunt zetten en je dan het tijdelijke tarief betaald met als maximum het doorlopende tarief.
Reputatie 1

Reizen zonder reisverzekering, maar zeker een annuleringsverzekering vind ik een te groot risico hoor. Een ongeluk zit in een klein hoekje, en de kosten om weer thuis te komen zijn dan enorm. Zeker mocht je ergens komen te overlijden, dan staan je nabestaande voor enorme kosten.

De kosten vallen mee, zelf heb ik een doorlopende reisverzekering omdat ik er verder niet naar om wil kijken. Maar heb nu net weer een factuur liggen van Europeesche en het valt mij op dat de kosten wel flink aan het worden zijn. Een hybriede oplossing is wellicht mooi, dat je bijvoorbeeld per SMS je verzekering aan en uit kunt zetten en je dan het tijdelijke tarief betaald met als maximum het doorlopende tarief.

Hallo Roy_Platje,

Welkom op onderling.nl. Je geeft een mooie oplossing! Het per sms aan- en uit kunnen zetten van je verzekering. 🙂
Bij FBTO kan je de modules maandelijks aan- en uitzetten voor de reisverzekering. De basisdekking niet. Ik begrijp dat jij het aan- en uitzetten van de complete verzekering een mooie oplossing zou vinden. 
Moet hier dan ook een andere premie of voorwaarden tegenover staan?
Ja, dus je sluit je verzekering af met alle modules die je normaal bij je doorlopende af zou sluiten. Als ik dan SMS dat ik vertrek gaat de teller lopen, als ik na een week weer SMS dat ik terug ben stopt het en wordt het tarief op basis van de tijdelijke verzekering afgeschreven (ofverrekend als je de premier vooraf wilt hebben). Bij een volgend weekendje weg weer hetzelfde etc. Stel het tarief van hetzelfde pakket volgens doorlopende verzekering is 100 per jaar, dan is dat het maximum wat ik ook per jaar betaal als ik meerdere malen op vakantie ga. Zo weet je als consument zeker dat je nooit teveel betaald.

Een samenwerking met telco providers zou helemaal mooi zijn om automatisch aan en uit te zetten, maar ik weet uit ervaring dat dit lastig is. Wellicht als whitelabel voor een telco.
Reputatie 1

Ja, dus je sluit je verzekering af met alle modules die je normaal bij je doorlopende af zou sluiten. Als ik dan SMS dat ik vertrek gaat de teller lopen, als ik na een week weer SMS dat ik terug ben stopt het en wordt het tarief op basis van de tijdelijke verzekering afgeschreven (ofverrekend als je de premier vooraf wilt hebben). Bij een volgend weekendje weg weer hetzelfde etc. Stel het tarief van hetzelfde pakket volgens doorlopende verzekering is 100 per jaar, dan is dat het maximum wat ik ook per jaar betaal als ik meerdere malen op vakantie ga. Zo weet je als consument zeker dat je nooit teveel betaald.

Een samenwerking met telco providers zou helemaal mooi zijn om automatisch aan en uit te zetten, maar ik weet uit ervaring dat dit lastig is. Wellicht als whitelabel voor een telco.

Bedankt voor je uitgebreide antwoord! Ik ben benieuwd wat de rest van de community van dit idee vindt
Ik vindt het een beetje onzinnig om een discussie te gaan voeren over het kunnen starten en stoppen van een doorlopende reisverzekering bij vertrek en thuiskomst. Dit bestaat namelijk al en heet een tijdelijke reisverzekering :). Als het je alleen maar om de kosten gaat moet je bij jezelf nagaan hoeveel dagen je gemiddeld per jaar op vakantie gaat. Je kunt dan vrij eenvoudig bepalen of een doorlopende verzekering uit kan. Het maken van afspraken met andere partijen om een verzekering aan en/of uit te kunnen zetten is op de langere termijn alleen maar kostenverhogend en geeft wat mij betreft geen toegevoegde waarde aan het product.

Reageer