Module voor extreme sporten?

Reputatie 1
Als je op wintersport gaat, ga je skiën of snowboarden. Voor sommigen is dat niet voldoende. Die zoeken spanning en sensatie. Daar zit natuurlijk een flink risico aan. Als je valt kun je aardig gewond raken, zo blijkt ook uit het bezoek van Britt Berghuis bij NOS Sportwinter. Ze laat hier zien welke breuken zij en haar zus opgelopen hebben bij het snowboarden.

http://i.imgur.com/OXTXqnm.png
Zie hier het hele filmpje

Als je blijvend letsel krijgt op vakantie, kun je een beroep doen op de module Ongevallen van de reisverzekering. Deze sluit alleen wel gevaarlijke sporten uit. Dit kan ook niet bijverzekerd worden.

Vind jij dat je blijvend letsel door gevaarlijke sporten moet kunnen verzekeren?

7 reacties

Ja en nee. Sowieso niet standaard op een standaard product zoals de reisverzekering. 

Natuurlijk blijft de mogelijkheid altijd open dat een verzekeraar een aparte ongevallenpolis aanbiedt om zulk een risico bewust te verzekeren. En tot mijn verbazing gebeurt dat ook ..............

Ongevallenverzekering voor parachute springen

Dus, eigenlijk is er geen probleem als mensen uit zich zelf, en letterlijk, hals brekende capriolen willen gaan uithalen.  

Eh ..... Jelle. Als ik hiermee meteen jouw onderwerp de nek om heb gedraaid dan spijt me dat.

Reputatie 1
Frans den Oudsten schreef:

Ja en nee. Sowieso niet standaard op een standaard product zoals de reisverzekering. 

Natuurlijk blijft de mogelijkheid altijd open dat een verzekeraar een aparte ongevallenpolis aanbiedt om zulk een risico bewust te verzekeren. En tot mijn verbazing gebeurt dat ook ..............

Ongevallenverzekering voor parachute springen

Dus, eigenlijk is er geen probleem als mensen uit zich zelf, en letterlijk, hals brekende capriolen willen gaan uithalen.  

Eh ..... Jelle. Als ik hiermee meteen jouw onderwerp de nek om heb gedraaid dan spijt me dat.

Nou, volgens mij valt dat nek omdraaien wel mee.

Zoals ook uit het topic Vraag het Adriaan bleek, zijn we makkelijker in staat om halsbrekende toeren te maken. Zo wordt ook de techniek voor, onder andere, wintersport steeds beter. Dus kunnen er gevaarlijkere stunts uitgevoerd worden.

Dus, blijft de vraag: moeten we dit risico op een module aanbieden?
Dit kan een hele interessante discussie worden, maar dan moet eerst gedefinieerd worden wat we onder "extreme sporten" verstaan of onder "halsbrekende capriolen". Zo lees ik parachutespringen, maar dat zie ik niet als een gevaarlijke sport als je naar de ongevalscijfers kijkt. En dat geldt bijvoorbeeld ook voor sportduiken: in Nederland opgeleide en gebrevetteerde duikers krijgen veel minder ongevallen en/of blessures dan in de ruitersport of judo.
Reputatie 1
Welkom op Onderling mghv!

De polisvoorwaarden omschrijft gevaarlijke sporten als volgt:

We betalen niet bij een ongeluk als:
- u meedoet aan gevaarlijke sporten. Zoals wildwatervaren, rugby, parachutespringen,
bungy jumping, ijshockey, ijszeilen, bobsleeën, ski-alpinisme, skispringen en skating;

Je geeft aan dat geoefende/opgeleide sporters minder blessures hebben. Maar hoe zit het dan met vakantiegangers die geen ervaring hebben volgens jou?

Als je op wintersport gaat, ga je skiën of snowboarden. Voor sommigen is dat niet voldoende. Die zoeken spanning en sensatie. Daar zit natuurlijk een flink risico aan. Als je valt kun je aardig gewond raken, zo blijkt ook uit het bezoek van Britt Berghuis bij NOS Sportwinter. Ze laat hier zien welke breuken zij en haar zus opgelopen hebben bij het snowboarden.

http://i.imgur.com/OXTXqnm.png
Zie https://"http://nos.nl/embed/?id=b2:15870" het hele filmpje

Als je blijvend letsel krijgt op vakantie, kun je een beroep doen op de module Ongevallen van de reisverzekering. Deze sluit alleen wel gevaarlijke sporten uit. Dit kan ook niet bijverzekerd worden.

Vind jij dat je blijvend letsel door gevaarlijke sporten moet kunnen verzekeren?

Ja, maar dit moet niet afgedekt worden in een basisverzekering. Dit zou in een speciale module moeten, zoals nu ook wintersportverzekering

Je geeft aan dat geoefende/opgeleide sporters minder blessures hebben. Maar hoe zit het dan met vakantiegangers die geen ervaring hebben volgens jou?

Nou, ik stelde dit niet in het algemeen. Ik kan het natuurlijk niet voor alle sporten beoordelen: ieder zijn eigen speelveld 😉 Maar als sportduikinstructeur kan ik dit wel beoordelen als het om sportduiken gaat. En dan stoor ik mij er wel eens aan dat mensen zonder kennis van zaken dat een gevaarlijke sport noemen. Dus om antwoord op je vraag te geven Jelle: een in Nederland opgeleide sportduiker die beschikt over een erkend duikbrevet, die doet -ook met minder ervaring- naar mijn overtuiging niet aan een extreme sport. En halsbrekende capriolen zal hij/zij in principe ook niet uithalen. Vergelijk autorijden: dat is aantoonbaar veel gevaarlijker. Dan moet je een rijbewijs halen. Maar zelfs dan kun je buiten je schuld een (zeer) ernstig ongeluk krijgen. Ik wil er dus voor pleiten geen sporten en/of activiteiten te stigmatiseren, maar aan de dekking een aantal voorwaarden te verbinden.
Wat is extreem ? Voor mij is met de MTB van een bergpad af in Zwitserland waarbij de snelheidsmeter 89 km/u aangaf toch echt al extreem terwijl dat voor een ander niet zo is.
Omdat het riico veel hoger is zal de polis of aanvullende verzekering ook navenant duurder moeten zijn dat niet veel mensen deze polis/verzekering zullen afsluiten. Als zo een polis/verzekering er komt zou ik een onderscheid maken in geoefende en niet geoefende mensen met strikte regels wat maatschappelijk aanvaardbaar is. Ik zie alle rechtzaken al voor me waarbij een rechter moet gaan bepalen of iets wel of niet extreem is......... Ik zou zo een polis/verzekering net aanbieden !

Reageer