Voorzieningen WMO buiten gewone rechtsbijstand

Reputatie 2
Ik maak het regelmatig mee dat mensen een probleem hebben met WMO-zaken zoals voorzieningen. In het merendeel van de rechtsbijstandverzekeringen worden dit soort problemen niet vergoed en moet de cliënt het zelf maar uitzoeken. rechstbijstand moet ook gelden voor mensen met dit soort problemen, zonder extra kosten in rekening te brengen of hogere premies te vragen.

Anders zou een rechtsbijstandverzekeringsmaatschappij (één woord) alle onderdelen van het dagelijks leven wel kunnen opdelen in modules, zoals een module werk, of vrije tijd, winkelen, sport ( en dat dan weer onderverdelen in gevaarlijke en niet gevaarlijke sporten), etc. etc.

15 reacties

Ik maak het regelmatig mee dat mensen een probleem hebben met WMO-zaken zoals voorzieningen. In het merendeel van de rechtsbijstandverzekeringen worden dit soort problemen niet vergoed en moet de cliënt het zelf maar uitzoeken. rechstbijstand moet ook gelden voor mensen met dit soort problemen, zonder extra kosten in rekening te brengen of hogere premies te vragen.

Anders zou een rechtsbijstandverzekeringsmaatschappij (één woord) alle onderdelen van het dagelijks leven wel kunnen opdelen in modules, zoals een module werk, of vrije tijd, winkelen, sport ( en dat dan weer onderverdelen in gevaarlijke en niet gevaarlijke sporten), etc. etc.

@Jelle. Meteen komt er alweer zo'n onbekende- of/en vakuitdrukking: WMO-zaken. Begrijp PMason dus niet......overigens ook niet, nadat ik op Onderling in de A-Z lijstjes heb gekeken. Wie kan dit nader uitleggen? PMason speelt in een andere liga.....klaarblijkelijk.

https://forum.onderling.nl/verzekeringen-algemeen-5/a-z-lijst-afkortingen-start-769/
Reputatie 2
@hansje, u heeft kennelijk een dagtaak aan het geven van reacties op de site van FBTO gezien het aantal en daarom wellicht geen tijd voor andere zaken. Als u niet bekend bent met het begrip WMO dan zegt dat mijns inziens iets over u omdat de Wet Maatschappelijke ondersteuning zich op een breed maatschappelijk gebied manifesteert.

Als een klant een beroep kan doen op de rechtsbijstand omdat een geleverd product niet voldoet en de leverancier niet van plan de zaak tot een oplossing te brengen kan de klant beroep doen op zijn rechtsbijstand. Zoiets kan ook gebeuren met cliënten die een WMO-voorzieningen hebben, bijvoorbeeld een rolstoel. Als daarmee problemen zijn (voldoet niet) dan geven de meeste maatschappijen niet thuis omdat dit - volgens hen - buiten de gewone rechtsbijstand valt. 

Het gevolg daarvan is dat cliënten zich moeten schikken met een voorziening die niet voldoet of juridische bijstand van een advocaat moeten vragen.

Overigens, wie is "@Jelle"?
Reputatie 2
WMO: http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/wet-maatschappelijke-ondersteuning-wmo

Overigens wordt elke Nederlander geacht de wet te kennen, dus ook de WMO...
@hansje, u heeft kennelijk een dagtaak aan het geven van reacties op de site van FBTO gezien het aantal en daarom wellicht geen tijd voor andere zaken. Als u niet bekend bent met het begrip WMO dan zegt dat mijns inziens iets over u omdat de Wet Maatschappelijke ondersteuning zich op een breed maatschappelijk gebied manifesteert.

Als een klant een beroep kan doen op de rechtsbijstand omdat een geleverd product niet voldoet en de leverancier niet van plan de zaak tot een oplossing te brengen kan de klant beroep doen op zijn rechtsbijstand. Zoiets kan ook gebeuren met cliënten die een WMO-voorzieningen hebben, bijvoorbeeld een rolstoel. Als daarmee problemen zijn (voldoet niet) dan geven de meeste maatschappijen niet thuis omdat dit - volgens hen - buiten de gewone rechtsbijstand valt. 

Het gevolg daarvan is dat cliënten zich moeten schikken met een voorziening die niet voldoet of juridische bijstand van een advocaat moeten vragen.

Overigens, wie is "@Jelle"?

PMason. Bedankt voor de reactie.
Ten eerste, was ik 30 jaar niet in Nederland en dan moet je één en ander gaan inhalen. Ten tweede informeer ik me uitvoerig over de mistige verzekeringsbranche (klik op mijn logo, en alles wordt uitgelegd). Ten derde, wie zegt, dat ik alles alléén rechercheer? Ten vierde heb ik een zoeklijst over de honderden afkortingen als Topic geplaatst (ik werk ook dagelijks, mis vaak iets en projecteer mijn bevindingen aansluitend op bij voorbeeld Onderling). Onderling is dus een "bij-product", maar met toekomst! Tenslotte is Jelle een Onderling-moderator, die zich afvroeg waarom ik een afkortingenlijst A-Z heb geplaatst op Onderling. Dat is dus een duidelijk voorbeeld van de werkmethode.....bijvang delen met andere consumenten! Tenslotte, wat leer ikzelf ervan? Dat WMO-voorzieningen zoals rolstoel-afhankelijken om de één of andere reden misschien gediscimineerd worden.......als het klopt, wat u beweert......en wie doet daar nu iets tegen?

Beginnen we met de vraag nogeens aan de community en de moderatoren voor te leggen, die dit kunnen doorspelen naar FBTO-experts. Omdat dit weer naar enkele andere afdelingen doorgestuurt moet worden, komt het antwoord niet binnenkort al. Maar er komt een antwoord.......uiteindelijk.......misschien zelfs in het NRC! Want discrimineren màg niet!

NB. Zal deze Topic binnenkort wel naar de titel Rechten en Aansprakelijkheid worden verplaatst door.......Jelle! de moderator met oog voor details!
Reputatie 2
[quote] (KNIP) Dat WMO-voorzieningen zoals rolstoel-afhankelijken om de één of andere reden misschien gediscimineerd worden.......als het klopt, wat u beweert......en wie doet daar nu iets tegen?

Beginnen we met de vraag nogeens aan de community en de moderatoren voor te leggen, die dit kunnen doorspelen naar FBTO-experts. Omdat dit weer naar enkele andere afdelingen doorgestuurt moet worden, komt het antwoord niet binnenkort al. Maar er komt een antwoord.......uiteindelijk.......misschien zelfs in het NRC! Want discrimineren màg niet!

NB. Zal deze Topic binnenkort wel naar de titel Rechten en Aansprakelijkheid worden verplaatst door.......Jelle! de moderator met oog voor details!

Is dit nu een Forum van De Onderlinge / FBTO of dit Forum een hobby van u en is u een zelfbenoemd commentator?! Ik vraag dit nadrukkelijk omdat u de plank totaal misslaat. Het gaat niet over discriminatie maar over rechtsbijstandsverzekeringen die dit soort zaken niet behandelt omdat men stelt dat dit buiten de gewone rechtsbijstand valt! Heeft niks met rechten te maken en aansprakelijkheid.

Ik wil wel duidelijk maken aan De Onderlinge / FBTO dat dergelijke 'commentatoren' die overal commentaar op leveren en aangeven wat met een onderwerp gedaan moet worden mij in ieder geval doen laten besluiten mijn account op te zeggen en niet meer mee te doen aan de cases en topics, om het maar eens in goed Nederlands te verwoorden. Te meer omdat commentator 'Hansje' niet weet waar de klepel hangt, laat staan van hoed of de rand afweet! Het is niet meer zoals het geweest was, moderators! Jammer! Erg jammer!
[quote] (KNIP) Dat WMO-voorzieningen zoals rolstoel-afhankelijken om de één of andere reden misschien gediscimineerd worden.......als het klopt, wat u beweert......en wie doet daar nu iets tegen?

Is dit nu een Forum van De Onderlinge / FBTO of dit Forum een hobby van u en is u een zelfbenoemd commentator?! Ik vraag dit nadrukkelijk omdat u de plank totaal misslaat. Het gaat niet over discriminatie maar over rechtsbijstandsverzekeringen die dit soort zaken niet behandelt omdat men stelt dat dit buiten de gewone rechtsbijstand valt! Heeft niks met rechten te maken en aansprakelijkheid.

Ik wil wel duidelijk maken aan De Onderlinge / FBTO dat dergelijke 'commentatoren' die overal commentaar op leveren en aangeven wat met een onderwerp gedaan moet worden mij in ieder geval doen laten besluiten mijn account op te zeggen en niet meer mee te doen aan de cases en topics, om het maar eens in goed Nederlands te verwoorden. Te meer omdat commentator 'Hansje' niet weet waar de klepel hangt, laat staan van hoed of de rand afweet! Het is niet meer zoals het geweest was, moderators! Jammer! Erg jammer!

@PMason. Omdat ik het niet had begrepen, vroeg ik om meer uitleg. Mijn opmerking over "een andere liga" is u hopelijk niet in het verkeerde keelgat geschoten, het was indirect een vaststelling, dat we het niet met een leek-consument te doen hadden, maar met een ingewijde. Is toch positief? Uw reactie zijn doorgaans lezenswaardig en dragen aan de opzet van Onderling goed bij.

Rechtsbijstandsverzekeraars kunnen met uw opmerking alsnog benaderd worden en/of om nadere uitleg gevraagd worden. Waarom u zich ergert? Dat is nu momenteel geheel uw probleem. Ik heb het FORUM én Onderling aangeboden "op verlangen" met mijn activiteiten per meteen te stoppen, wanneer er "geen meerwaarde meer is".

Ik hoop, dat onze discussie hiermee nog niet is afgelopen! We willen stevig met verzekeraars communiceren of zelf strijden, toch niet met leden! Een deelnemer verliezen stuit mij meer dan u vermoed tegen de borst. Inmiddels is Onderling echter ook uit de puberteit en gaan we als volwassene met de neus het liefst in dezelfde richting om.........See you?

Misschien over een ander onderwerp dan...........
Reputatie 3
Hai PMason,

Bedankt voor je bijdrage! Ik heb je topic verplaatst naar Rechten en Aansprakelijkheid, omdat het over rechtsbijstand gaat.
Reputatie 2
@PMason. Omdat ik het niet had begrepen, vroeg ik om meer uitleg. Mijn opmerking over "een andere liga" is u hopelijk niet in het verkeerde keelgat geschoten, het was indirect een vaststelling, dat we het niet met een leek-consument te doen hadden, maar met een ingewijde. Is toch positief? Uw reactie zijn doorgaans lezenswaardig en dragen aan de opzet van Onderling goed bij.

Rechtsbijstandsverzekeraars kunnen met uw opmerking alsnog benaderd worden en/of om nadere uitleg gevraagd worden. Waarom u zich ergert? Dat is nu momenteel geheel uw probleem. Ik heb het FORUM én Onderling aangeboden "op verlangen" met mijn activiteiten per meteen te stoppen, wanneer er "geen meerwaarde meer is".

Ik hoop, dat onze discussie hiermee nog niet is afgelopen! We willen stevig met verzekeraars communiceren of zelf strijden, toch niet met leden! Een deelnemer verliezen stuit mij meer dan u vermoed tegen de borst. Inmiddels is Onderling echter ook uit de puberteit en gaan we als volwassene met de neus het liefst in dezelfde richting om.........See you?

Misschien over een ander onderwerp dan...........

The End!

Succes met de site! :mad:
@PMason. Helemaal niet "the End"!
Tenminste niet voor geïnteresseerden....

U heeft hier een maatschappelijk probleem aangezwengeld en dat wordt niet verwijderd, integendeel! . Ik hoop, dat FBTO of de moderators, de Rechtsbijstandsvoorwaarden eens nader bekijken en hier kunnen verklaren, dat er in de voorwaarden nergens iets staat over uitsluiting van cases met WMO-voorzieningen. (Ze hebben zelfs nog een extra-module "medisch"). Op het internet zie ik ook teksten als WMO-voorzieningen niet uitgesloten bij de Rechtsbijstandsverzekering......dit duidt mogelijk op incidenten bij uw geplaatste waarneming.

Daarnaast heb ik inmiddels de Rechtsbijstands-experts van Independer om een onderzoek hierna gevraagd.........

De sterkte van Onderling kan zich met het gezamelijk naar een eerlijk antwoord te zoeken, bewijzen! Daarvoor zijn Topics ingericht........

Weglopen is overigens géén goed idee! Blijf liever "aan dek"! , vervolg en onderbouw uw eigen Topic. Ik neem u serieus en uw bijdrage net zo!
Daarnaast heb ik inmiddels de Rechtsbijstands-experts van Independer om een onderzoek hierna gevraagd.........

Antwoord van Susan Samson/Independer:

Voor de zekerheid heb ik enkele voorwaarden bekeken. Ik zie daar ook niets instaan over een uitsluiting van WMO-voorzieningen. In tegendeel, in één variant stond het letterlijk genoemd bij “gedekt”.
Independer zijn deze aangekaarte uitsluitingen van WMO-voorzieningen dus niet bekend, eerder vinden ze een bevestiging, dat dit wél meeverzekerd is........(antwoord van Susan Samson/Independer). Wanneer de bewering, dat WMO-voorzieningen inderdaad worden uitgesloten resp. afgewezen of tegengewerkt, dingvast gemaakt kunnen worden, zal ik hiervan hier en bij Independer een melding maken en Independer vragen bij de vergelijkingen van Rechtsbijstandsverzekeringen hierover op hun site een notie te plaatsen. Ik rechercheer graag verder om evtl. betroffenen (ook toekomstig) een hart onder de riem te kunnen steken. Voorwaarden moesten duidelijker worden is het Onderling-motto! Onderling/FBTO heeft hierover nog geen reactie achtergelaten......

*Bijna 100 lezers interesseren zich nu al voor dit (discriminerende) thema

PMason vraag ik om het aanleveren van meer informatie of bewijzen ondanks zijn aangekondigde "self-banned"-status
Reputatie 1
Hi hansje,

Zoals gevraagd heb ik hier een antwoord op. Ik ben in de voorwaarden gedoken. Hierin worden problemen omtrent een WMO-voorziening niet uitgesloten. Wat ik van Stichting Achmea Rechtsbijstand meekreeg moet dit natuurlijk wel per situatie bekeken worden!
Heel misschien kan ik er iets over roepen want ik heb meer dan eens met de WMO te maken gehad. De WMO is dus een wet maar die wet is gedecentraliseerd naar Gemeentes toe die er allemaal hun eigen regels op na houden. Zo kan het gebeuren dat je in de ene Gemeente wel een elektrische fiets krijgt geleverd en in de andere Gemeente, met dezelfde kwaal, niet.  Ik heb het zelf meegemaakt dat in mijn Gemeente de Gemeente de verstrekking van een elektrische fiets afwees onder het argument dat een elektrische fiets een algemeen gebruikelijk vervoermiddel was en dus niet voor verstrekking in aanmerking kwam. Een vreemd argument om dat dan ook zou moeten stellen voor sta-opstoelen die echter wel verstrekt worden. Toen heb ik de fiets zelf maar voor mijn vader gekocht. Het jaar daarop gingen ze toch elektrische fietsen verstrekken (??) en heb ik de verstrekking alsnog aangevraagd maar eerst nadat ik die elektrische fiets al voor mijn vader had gekocht. Tweede afwijzing: u krijgt geen elektrisch fiets van ons want u hebt hem inmiddels.

Eerst was ik woest om zulk een antwoord maar naderhand was ik toch weer heel blij om, om drie redenen:

- De fietsen die ze verstrekken zijn niet volgens de laatste stand der techniek. Het zijn de aller goedkoopste fietsen (ook vaak groot ingekocht) die je maar kunt krijgen terwijl de fiets van mijn vader de laatste stand der techniek op dat moment vertegenwoordigde. Voorbeeld: er zijn thans fietsen waarmee je meer dan 100 km op één batterijlading kunt fietsen terwijl er echter ook nog steeds fietsen zijn die amper boven de 20 km actieradius uit komen en dan alleen nog met de wind in de rug. 

- Als je een WMO-verstrekking krijgt moet je nog steeds een eigen bijdrage betalen die geïnd wordt door het CAK ( even zelf opzoeken Hans). En geloof me, met de huidige overheidszucht naar geld word je daar niet vrolijk van.

- Achteraf bezien heb ik een methode gevonden waar bij ik de overheid veel meer heb laten bijdragen dan ooit via de WMO mogelijk zou zijn geweest.  

Eind goed, al goed.

Een vriend van mij ondervindt nu vergelijkbare problemen in zijn Gemeente met zijn scootmobiel. 

Ik weet niet hoe lang de WMO nog in stand zal blijven maar deze is inmiddels feitelijk al op sterven na dood. De hoogte van de bijdragen zijn inmiddels dermate gestegen dat je de voorziening bijna gewoon zelf betaalt. Gemeentes geven dat ook gewoon schriftelijk toe maar blijven desondanks dermate zware eisen stellen dat invaliden door frustratie en stress vaak van zelf afhaken (is wellicht ook de bedoeling).  Een dergelijk verhaal valt te vertellen over de AWBZ wat ik overigens op deze site al vele malen heb gedaan bij andere onderwerpen.

Dit was de inleiding.

Met alle respect Perry, ik ben geen rechtsbijstandspolisdeskundige maar ik zou niet weten op welke gronden een rechtsbijstandverzekeraar dat zou (kunnen) uitsluiten tenzij het met name staat genoemd in de polisvoorwaarden. En zo ja, dan zullen ze je daarover uitsluitsel kunnen geven met naam, toenaam en vermelding van polisartikelen. Wat ik wel van rechtsbijstandpolissen meen te weten is dat het een zogenaamde open polis is hetgeen betekent dat alles is gedekt tenzij het met name is uitgesloten in de polisvoorwaarden. Dit in tegenstelling tot een zogenaamde limitatieve polis die alleen zaken dekt voor zover dat in de polis wordt genoemd zoals een brandpolis.

Tot slot, ik heb een site gevonden waarop momenteel een vergelijkbare discussie plaats vindt, zie  WMO-voorzieningen en Rechtsbijstand - Independer Forum

Zit me toch af te vragen wie die geheimzinnige figuur ‘kritikaster’  is op dat forum. Weet jij dat toevallig …………….. Hans?    
@Frans. Ik ga het voor je uitzoeken......volgens Van Dale bestaat Kritikaster niet, moet dus een soort buitenlander zijn?

eneh......Perry is helaas niet meer onder ons!  :-((

Ik kom binnenkort op Perry's vaststelling terug!
Ik heb inmiddels ánders besloten........

Ikzelf heb deze Topic niet aangemaakt en de initiator heeft zich afgemeld. Onderzoek kost óók tijd van andere mensen en organisaties. Wanneer er tóch behoefte bestaat, dit onderwerp verder uit te diepen.....gaat uw gang.......I'm off!

Discussiëren op Onderling.nl wordt nog steeds zéér gewenst!

Reageer