Premies terug na weigeren Rechtsbijstand

• 3 september 2012
  • 2 reacties
  • 1030 Bekeken

Badge
Ik wil niet een nieuwe discussie opstarten maar slechts wijzen op een rechterlijke uitspraak die ik tegenkwam in de Consumentengids en daarvan vervolgens een andere beschrijving terug vond op Internet. Maar waar ik die anders kwijt moet dan hier weet ik niet. Uiteraard mogen forumleden hier wel op reageren. Wellicht gaan er lampjes branden bij mensen welke lampjes anders gedoofd zouden blijven. 

Veel woorden wil ik er niet aan wijden behalve dan dat verzekeraars daar lering uit kunnen trekken. Als je al afwijst doe dat dan gemotiveerd en voldoende onderbouwd, iets waar ik mijn leven lang al een voorstander van ben geweest.

De uitspraakomschrijving kun je vinden onder de link Polis DAS ontbonden na weigeren rechtsbijstand • AssurantieMagazine In het artikel kun je doorklikken naar de uitspraak zelf.

2 reacties

Reputatie 1
Interessant stuk Frans!

Ik ben benieuwd welke gevolgen in verzekeringsland deze uitspraak gaat hebben. Hiermee is namelijk wel een interessant precedent ontstaan.
Badge
Jelle,

Dat dit stuk jurisprudentie uiterst interessant is ben ik met je eens. Of deze uitspraak een precedent zal scheppen, betwijfel ik een beetje. Het is niet meer dan een eendagsvlieg. Er is wel lering uit te trekken. Als je afwijst zul je dit gemotiveerd moeten doen en als je toezeggingen doet zul je die moeten nakomen of, wederom gemotiveerd, moeten uitleggen dat betaling van de premie, niet automatisch leidt tot het in behandeling nemen van het schadegeval.

Het is altijd moeilijk een inschatting te maken maar ik denk dat er het volgende gezegd kan zijn: 'Mevrouw, als u de premie niet betaalt bekijken wij het schadegeval niet eens. Doet u dat wel dan zal één onzer juristen in ieder geval het schadegeval beoordelen. Aldus geschiedde kennelijk waarna de jurist in kwestie tot het oordeel kwam dat er toch geen polisdekking was omdat de premie niet op tijd betaald hetgeen, zoals jij ook weet, opschorting van de polisdekking tot gevolg heeft.

Hoe dan ook, DAS kan niet in Hoger Beroep. Ik meen te weten dat dat alleen kan bij vorderingen van € 1750,- en hoger.

Reageer