Inleveren beschadigde boedel bij aansprakelijkheid ander?

Beste belangstellenden,

Onlangs heeft een medewerker van een verfspeciaalzaak een emmer verf over mijn schoenen laten vallen.
Ik heb de winkel aansprakelijk gesteld voor de door mij geleden schade (aankoopbewijs bijgevoegd) en zij gaan hiermee akkoord.
Echter eisen zij dat ik de betreffende schoenen bij hen inlever.
Ben ik hiertoe verplicht? Is dit een gebruikelijke gang van zaken?
Hoewel de schoenen te beschadigd zijn om ze tijdens het dagelijks leven te gebruiken kan ik ze namelijk nog prima tijdens mijn werk (klusbedrijf) gebruiken.

Vast bedankt voor de reactie.

M vr gr

Cor

1 reactie

Reputatie 1
Hallo manuelaz,

Welkom op Onderling.nl! Bedankt voor het maken van dit topic.

Ik begrijp dat het vervelend voor je is dat je de schoenen in moet leveren omdat je ze nog zou kunnen gebruiken tijdens het werk.

Het is het recht van de verzekeraar om je de schoenen te laten inleveren. De verzekeraar stelt jou schadeloos, zodat jij je schoenen kunt vervangen. Daarmee wordt de verzekeraar automatisch eigenaar van het product waar het om gaat. Het is dus gebruikelijk dat de verzekering wil dat je het product inlevert.

Er zijn verschillende redenen waarom een verzekeraar zou willen dat je dat doet. Het kan bijvoorbeeld de procedure zijn die ze altijd aanhouden of ze kunnen het steekproefsgewijs doen tegen fraude.

Wanneer zou je het redelijk vinden dat je de schoenen in moet leveren? Is dat bij een bepaald schadebedrag? Of misschien als je vaker een schade hebt ingediend?

Reageer