Hoe ben jij voor aansprakelijkheid verzekerd op een elektrische fiets?

Er komen steeds meer elektrische fietsen op de markt. De een kan nog sneller dan de ander. Maar hoe ben je verzekerd of zo’n fiets? Op een gewone fiets ben je voor aansprakelijkheid verzekerd via de aansprakelijkheidsverzekering, maar op een elektrische fiets is dat niet altijd het geval. Dit is afhankelijk van de snelheid van de fiets. Elektrische fietsen tot 25km/u met trapondersteuning vallen onder de dekking van de aansprakelijkheidsverzekering. Alle andere elektrische fietsen waarbij trapondersteuning niet noodzakelijk is hebben een verzekeringsplicht.

Vind jij het terecht dat fietsen tot 25km/u met trapondersteuning onder de aansprakelijkheidsverzekering valt? Of vind je dat ook voor de elektrische fietsen die tot 25km/u een aparte verzekering moet komen?

8 reacties

Als het al onder een verzekering valt lijkt me dat voldoende. Waarom zou je het dubbel verzekeren.
Je kunt bepleiten dat het een verhoogd risico is omdat je wellicht je minder bewust bent van je snelheid omdat het "vanzelf" gaat maar wat zou je dan in de extra of aparte verzekering op moeten nemen wat nu niet onder WA valt?
Badge +2
1) verkopers verplichten dit te melden aan de klant bij verkoop van de E-bike.
2) blijkbaar is de regelgeving duidelijk dus dan niet willen veranderen.
In feite is een elo-bike een WAM-plichtig voertuig. AVP-verzekeraars hebben kennelijk (in goed overleg met de overheid?) een uitzondering gemaakt voor elo-bikes tot 25 km/u. Die uitzondering is niet gemaakt voor snellere motorrijtuigen. Dus een aparte verzekeringsplicht lijkt me logisch voor dit soort voertuigen, gelijk voor alle andere scooters en bromfietsen.
Badge +2
Ga naar de Wegenverkeerswet en de betekenis van de W.A verzekering voor motorrijtuigen.

Een motorrijtuig met hulpmotor is een bromfiets, maar ook een elektrische fiets, als je het breed interpreteert. Je bent dan volgens de Wet verplicht je te verzekeren voor Wettelijke aansorakelijkheid.

In feite praat je over een fiets met hulpmotor. Nergenms staat in de wet dat dit een benzinemotor moet zijn. Alle fietsen met hulpmotor horen dus minimaal een blauw verzekeringsplaatje te hebben.

Naar mijn mening kan - stel dat ik bij FBTO verzkeret ben voor W.A., de maatschappij bij een claim terecht zeggen, dat ik hiervoor niet verzekerd ben.
hermroeter schreef:

Ga naar de Wegenverkeerswet en de betekenis van de W.A verzekering voor motorrijtuigen.

Een motorrijtuig met hulpmotor is een bromfiets, maar ook een elektrische fiets, als je het breed interpreteert. Je bent dan volgens de Wet verplicht je te verzekeren voor Wettelijke aansorakelijkheid.

In feite praat je over een fiets met hulpmotor. Nergenms staat in de wet dat dit een benzinemotor moet zijn. Alle fietsen met hulpmotor horen dus minimaal een blauw verzekeringsplaatje te hebben.

Naar mijn mening kan - stel dat ik bij FBTO verzkeret ben voor W.A., de maatschappij bij een claim terecht zeggen, dat ik hiervoor niet verzekerd ben.

Bijna goed Hermroeter .......

http://www.fietsersbond.nl/de-fiets/fietssoorten/elektrische-fietsen/verzekeren#.VDV4pU0cScw
Reputatie 3
Badge +2
Blijkens de discussie is de regelgeving omtrent de elektrische fiets niet zeer helder. Wat mij betreft begint het met wetgeving. 
Ongeacht de snelheid die de fiets kan ontwikkelen (25 km is nogal arbitrair) zou je de elektrische fiets bv. bij de snor en bromfiets kunnen onderbrengen.
Dus nummerplaat en verplicht verzekeren. Lost een hoop onduidelijkheid op.

Daarnaast echt de snelheid als verzekeringsmaatstaf loslaten. Stel dat een echtpaar gaat fietsen. A heeft een "snelle"  fiets die 26 km/u haalt en B een " langzame" fiets die 24 km/u haalt. Er ontstaat een ongeluk. Dan zou je de niet uit te leggen situatie ontstaan dat B wel en A niet verzekerd zou zijn.
Jacco76 schreef:

Blijkens de discussie is de regelgeving omtrent de elektrische fiets niet zeer helder. Wat mij betreft begint het met wetgeving.
Ongeacht de snelheid die de fiets kan ontwikkelen (25 km is nogal arbitrair) zou je de elektrische fiets bv. bij de snor en bromfiets kunnen onderbrengen.
Dus nummerplaat en verplicht verzekeren. Lost een hoop onduidelijkheid op.

Daarnaast echt de snelheid als verzekeringsmaatstaf loslaten. Stel dat een echtpaar gaat fietsen. A heeft een "snelle" fiets die 26 km/u haalt en B een " langzame" fiets die 24 km/u haalt. Er ontstaat een ongeluk. Dan zou je de niet uit te leggen situatie ontstaan dat B wel en A niet verzekerd zou zijn.

Volgens mij heeft de wetgever gewoon kaders gesteld en wetten gemaakt daaromtrent. Je moet ergens de grens stellen. Wat dat betreft zou je dan ook kunnen stellen dan maximum snelheden van 50, 70, 80, 100, 120 en 130 km/u arbitrair zijn.  Bovendien zijn er geen fietsen die 'net' boven de grens zitten. Als ze er boven zitten, zitten ze er meestal ver boven. Bovendien, een elo-bike moet natuurlijk gewoon een fiets met trapondersteuning blijven. Dat er dan weer lieden zijn die dit gaan oprekken vind ik persoonlijk een slechte zaak. Koop dan gewoon een bromfiets of scooter. Wat technisch mogelijk is wil niet zeggen dat je dat dan maar ook moet doen. Technisch is het mogelijk om een 16 cylinder in je auto te hangen maar als automobilist en(!) wetgever moet je dat volgens mij helemaal niet willen.

Ook een scootmobiel kun je 100 laten rijden als je dat wil. Zo'n voertuig zal echter nooit goedgekeurd worden hier.

Overigens wordt er wel nagedacht inmiddels. De bijgaande site geeft hierover wellicht wat meer duidelijkheid. Ik wens ze veel succes in hun denkproces maar niet voor mij.

High speed e-bike | Bijzondere voertuigen | Rijksoverheid.nl  

Badge +2

Er komen steeds meer elektrische fietsen op de markt. De een kan nog sneller dan de ander. Maar hoe ben je verzekerd of zo’n fiets? Op een gewone fiets ben je voor https://"http://financieel.infonu.nl/verzekering/136654-hoe-ben-je-verzekerd-met-een-elektrische-fiets.html"verzekerd via de aansprakelijkheidsverzekering, maar op een elektrische fiets is dat niet altijd het geval. Dit is afhankelijk van de snelheid van de fiets. Elektrische fietsen tot 25km/u met trapondersteuning vallen onder de dekking van de aansprakelijkheidsverzekering. Alle andere elektrische fietsen waarbij trapondersteuning niet noodzakelijk is hebben een verzekeringsplicht.

Vind jij het terecht dat fietsen tot 25km/u met trapondersteuning onder de aansprakelijkheidsverzekering valt? Of vind je dat ook voor de elektrische fietsen die tot 25km/u een aparte verzekering moet komen?

Ga gewoon terug naar de basis van de Wegenverkeerswet en reglementen. Kijk wat onder motorvoertuig valt. Dan is een fiets met hulpmotor meer dan een fiets, denk aan de Solex van ooit.
Elke fiets met hulpmoter valt dan onder verplicht te verzekeren motorvoertuigen. Soort hulpmotor is nooit over gediscussieerd. Laatste wet/regelontwikklelingen heb ik niet gevolgd. Als t veranders is, danm terug veranderen, waardoor t weer simpel wordt.
 Dus verzekeren de handel als of t een "bromfiets "is.

Zijn we af van alle problemen met superelektrische fietsen en onaantoonbare maximum snelheid.

Voor alle duidelijkheid geen aparte verzekering mar gewoon onder de al bestaande verzekerin g en allemaal; een plaatje. Kun je tenminste zien dat men verzekerd is!

Reageer