Extra vlucht door vallende schoen. Wie gaat dit betalen?

Reputatie 1
Tijdens een vlucht op weg naar huis is een passagier bewusteloos geraakt. Dit kwam doordat er een schoen vanuit het opbergvak boven de stoelen op haar hoofd terecht kwam. Het vliegtuig heeft een noodlanding moeten maken om de passagier en haar partner naar het ziekenhuis te brengen. Een dag later kon het echtpaar hun vlucht hervatten. Voor de extra vlucht moesten ze €485,- betalen. Maar is dit wel terecht?

Wie moet volgens jou deze extra kosten betalen? Waarom vind je dit?

5 reacties

Badge +2
Dit is een van buiten komend, niet te voorziene schade.
Daarvoor heb je een reis verzekering.
De verzekering kan dit altijd verhalen op de veroorzaker, persoon of vliegtuigmaadschappij.
En waar hebben we het over FBTO, zo luttel bedrag.
 Dit moet U zeker uitbetalen. ( dan maar iets minder winst ).
Badge +2
Zo!.... Dure schoen!
Onvoorstelbaar zeg! Dient de stewardess niet te checken of alle kastjes dicht zijn?? En kan hij/zij zich dan een keer vergist hebben?? ja, denk t wel!
Vanuit de vliegmaatschappij zou er excuus kunnen komen en kwijtschelden van het bedrag, dat zou ze sieren...
Maar dat is een mooie droom denk ik. Dus FBTO: betaal het bedrag aub of moet we daar  eerst de rechtsbijstand nog op zetten?
Reputatie 1
Ik lees dat iedereen tot nu toe vindt dat FBTO het bedrag uit moet keren. De klant moet sowieso kosteloos gesteld worden.

Moet FBTO er dan nog geld en moeite in steken om dit te verhalen op de vliegtuigmaatschappij?
Jelle schreef:

Ik lees dat iedereen tot nu toe vindt dat FBTO het bedrag uit moet keren. De klant moet sowieso kosteloos gesteld worden.

Moet FBTO er dan nog geld en moeite in steken om dit te verhalen op de vliegtuigmaatschappij?

Dat hangt ervan af wat de oorzaak is geweest waardoor die schoen gevallen is. Als iemand de bagaebak heeft geopend zonder daar zorgvuldig of voorzichtig mee om te gaan na turbulentie bv (zoals altijd omgeroepen wordt) dan zou je die passagier dus aansprakelijk moeten stellen. 
Als de bak opengaat zonder reden zal dat meestal duiden op een gebrek van het sluitingsmechanisme en dan is de maatschappij aansprakelijk. Overigens is het aan de steward(ess) om erop toe te zien dat als ze de bakken dichtdoen dat er geen items zomaar uit kunnen vallen bij het openen.
Dat het echtpaar € 485,- bij heeft moeten betalen heeft er waarschijnlijk mee te maken dat bij veel grote organisaties de onderliggende afdelingen vrolijk langs elkaar heen werken. Je kunt van de ticketverkoper niet verwachten dat hij/zij er 'beleidsmatig' rekening mee houdt wat het echtpaar is overkomen.
Ik ben er echter van overtuigd dat na één goed geschreven brief naar de directie of een ingediende klacht, men het geld zo weer terug krijgt.

Of er misschien een reisverzekeraar is die dit ook zou kunnen betalen vermeldt het verhaal niet. Dus Jelle, is die polis er? Zo ja, dan wellicht betalen als er polisdekking is en er een beroep wordt gedaan op de polis. Zo niet, dan niet.

Als er betaald wordt op een reispolis dan zou ik geen regrespoging doen.  Kost te veel tijd en dus geld en levert daarom te weinig op.  

Reageer