Een stuntman klaagt de makers van een Broadway-musical aan

Een stuntman klaagt de makers van de Broadway-musical Spiderman aan meldt nu.nl.
De apparatuur zou niet goed zijn afgesteld op het lijf van de stuntman.

Wat vinden jullie? Is het terecht dat de stuntman een schadevergoeding eist of hoort het bij het risico van zijn beroep?

1 reactie

Het gaat hier mijns inziens om Amerikaans recht en daar lopen claims al in de miljoenen als iemand door schuld van iemand anders alleen al zijn grote teen verstuikt.

Als ik het naar Nederlands recht zou beoordelen dan praten we als schadevergoeding over een smartegeld van hooguit enkele tienduizenden euro's (bij 100% aansprakelijkheid).

Voor wat betreft die aansprakelijkheid kun je meer kanten op. Ik denk allereerst aan fifty-fifty maar bij de uiteindelijke weging van alle feiten (die wij niet kennen) zal men toch moeten kijken naar enerzijds de zorgplicht die de regisseur in het geheel had maar eveneens en anderzijds naar het risico dat je nu eenmaal loopt als je stuntman bent. Wil je ongelukken vermijden dan had je een ander beroep moeten kiezen. Bovendien heb je als stuntman nu juist zelf ook een niet te onderschatten verantwoordelijkheid om je eigen stunts te beoordelen op haalbaarheid. Gaat het mis dan is het een beetje zielig om dan diegene aansprakelijk te stellen die jou nu juist voor deze stunt heeft ingehuurd. Als de stunt veilig was dan had je dat ook de portier wel kunnen laten doen.

Het doet mij een beetje denken aan die inbreker die laatst het loodje moest leggen bij zijn laatste inbraak door de verdedigende acties van de huisbezitter. Als je als inbreker dat risicico niet wilt nemen dan moet je niet gaan inbreken maar een veilige baan zoeken.

Los van alles, als je in Amerika alleen al een magnetron koopt dan worden door middel van de leveringsvoorwaarden en de instructies in de gebruiksaanwijzing alle vormen van aansprakelijkheid uitgesloten. Ik kan me zodoende niet voorstellen dat de stuntman geen contract heeft moeten tekenen waarin de aansprakelijkheid van de makers van de film werd uitgesloten. En of ze in The States ook een zwarte en een grijze lijst hebben betwijfel ik een beetje bij zakelijke contracten.

Maar goed, als het om miljoenen gaat dan kun je het uiteraard altijd proberen, het liefst met een no cure no pay advocaat aan je zijde. Je kunt dan feitelijk niet verliezen en alleen maar winnen. Als je wint hoef je nooit meer te werken en kun je rustig het jaar uit revalideren.

Reageer