Een maatschappelijk ongewenste situatie recht trekken?

Het Waarborgfonds Motorverkeer gaat de afhandeling van de schade van slachtoffers van het monstertruckongeluk in Haaksbergen regelen. Slachtoffers hoeven niet op de uitkomst van een eventuele aansprakelijkheidsprocedure te wachten, maar krijgen hun schade eerder uitgekeerd.

Is het de taak van het Waarborgfonds om een maatschappelijk ongewenste situatie recht te trekken? Wat vind jij?

2 reacties

Arjan,

Nou komen we elkaar weer tegen.

Beste Arjan,

Uiteraard kan en mag ik niet op jouw stoel als moderator gaan zitten. Dat ga ik ook niet doen. Maar ik ga wel een vraag stellen: 'Had je deze, overigens terechte, vraag niet beter kunnen stellen in het issue dat over dit onderwerp al loopt onder https://forum.onderling.nl/rechten-aansprakelijkheid-20/wie-aansprakelijk-voor-monstertruck-drama-1069/#post14894 ?'

Want daar hoort hij mijns inziens wel thuis. Althans, zo ik het zie is dit geen nieuw onderwerp maar een ontwikkeling op een al eerder gestart topic en volgens mij hoort het daar ook thuis.

Overigens wel een verrassende ontwikkeling want deze had ik niet aan zien komen. Wel begrijpelijk want na de woekerpolisaffaire en de staatssteunaffaire op kosten van de belastingbetaler hebben verzekeraars nu wat goed te maken. En daar past niet in dat eventuele verzekeraars al vechtend over straat gaan rollebollen om uit te maken wie die schade nu eindelijk zal moeten gaan betalen als die verzekeraars er overigens al zijn want dat is voor mij nog geen uitgemaakte zaak. Dus misschien is de bemoeienis van het Waarborgfonds in dit licht bezien nog niet eens zo onlogisch. Los van alles is het Waarborgfonds allereerst bedoeld om partijen schadeloos te stellen nadat deze partijen schade hebben geleden door een onverzekerde automobilist die ook nog eens niet solvabel is (gaat overigens vrij vaak samen) of een doorgereden automobilist wiens identiteit niet is vast komen te staan.

Al met al is het misschien toch niet zo verrassend en eigenlijk wel logisch wat het Waarborgfonds nu doet. We hebben al de zogenaamde groepsaansprakelijkheidswetten zoals artikel 6:166 en 6:102 BW en zelfs voor de invoering van het NBW hadden we al bedrijfsregelingen schuldloze derden nog los van de gehele samenloopmaterie die hier ook nog wel eens een rol kan gaan spelen. Bovendien, zoals ik al heb gezegd, ik vraag me af of er wel verzekeraars zijn. Los van alles, de moeilijkheidsgraad is hoog. Dit kan achter de schermen nog jaren doorgaan. En geloof me, ik weet waar ik over praat. Mijn handen jeuken, in mijn tijd zou zo'n zaak een kolfje naar mijn hand zijn geweest.

Puur naar de letter had het Waarborgfonds dit misschien niet hoeven doen. Dat ze hiertoe toch hebben besloten vind ik een compliment waard.

Derhalve: Hulde aan Het Waarborgfonds!!!
Het is wellicht niet de primaire taak van het Waarborgfonds, maar dat ze het doen vind ik een compliment waard. De slachtoffers zijn al slachtoffer, dat ze nu niet ook nog eens hoeven te wachten op verzekeraars die allemaal met elkaar moeten discussieren. Goeie zaak!

Reageer