drone op hol veroorzaakt schade

Reputatie 3
Badge +2
Op een Chinese website bestel je een goedkope merkloze drone. Eenmaal ontvangen kun je niet wachten om de drone te proberen.
Op de doos staat duidelijk aangegeven dat je moet vliegen boven open terrein.

Ondanks deze waarschuwing ben je zo enthousiast dat je de drone op het parkeerterrein achter de woning probeert.
Dit in het bijzijn van nieuwsgierige buurtbewoners.
Onmiddelijk na het opstijgen ben je de controle over de drone kwijt. De drone raakt de buurman op zijn hoofd met een vleeswond tot gevolg.
Vervolgens eindigt de drone zijn vlucht in de kas van bewoners van de woning aan de andere kant van het parkeerterrein (ruitschade). 

Is dit een verzekeringskwestie of moet je de veroorzaakte schade zelf vergoeden?

ps. Op basis van de huidige regeling modelvliegen mag je als particulier met een drone niet boven bebouwing (stad of dorp) vliegen.

1 reactie

Beste Jacco,

Ik had ondertussen al wat reacties van de community verwacht.... want ik vind dit een interessant en zeer actueel onderwerp. Het vliegen met drones wordt steeds populairder. En daarmee kan ik je geschetste situatie goed voorstellen. Hierbij een stukje gedachtegang vanuit mezelf.

De wet- en regelgeving m.b.t. drones zal steeds verder worden gedefinieerd. Waarschijnlijk moeten er eerst een aantal 'overtredingen' en 'ongelukken' gebeuren voor er nadere regels (jurisprudentie) komen. Zoals je zelf ook al aangeeft mag je tegenwoordig ook al niet (meer) boven bebouwing vliegen. Toch geldt hier volgens mij nog geen minimale afstand voor. En zeg nu zelf, als je net een drone hebt aangeschaft wil je deze toch zo snel mogelijk uitproberen. En als je dat op een leeg parkeerterrein doet, dan is dat in mijn beleving (ik spreek vanuit mezelf) niet in strijd met de wet. Als je dan schade veroorzaakt, moet je er dan zelf voor opdraaien? Of kan je je aansprakelijkheidsverzekering aanspreken? In mijn beleving kan je daar niet 'zomaar' een uitspraak over doen. Hierbij zijn er nog wat open vragen die van belang zijn. Hierbij denk ik aan:

Hoe hard waaide het die dag?
Kon je voorzorgsmaatregelen treffen?
Was deze schade te verwachten?
Had je de drone de hele tijd in zicht?
etc

Benieuwd hoe anderen hier over denken...

Reageer