Digitaal een rechtszaak aanspannen

Relatief eenvoudige rechtszaken zijn sinds kort digitaal aan te spannen. Hierbij kun je denken aan zaken op het gebied van werken, wonen en winkelen, zoals een kapot product binnen de garantietermijn. Het proces wordt digitaal gestart, maar de mondelinge behandeling in een zitting blijft bestaan. Het digitaal aanspannen van een rechtszaak zou de drempel voor consumenten moeten verlagen.

Span jij een rechtszaak makkelijker digitaal aan dan op papier?

3 reacties

Nee, een paar keer in mijn leven heb ik zakelijk en privé in persoon een civiele procedure mogen voeren maar niet af mogen of kunnen maken omdat beide partijen mij op het laatst een schikking aanboden. Het is dus nooit tot een uitspraak gekomen. Zakelijk heb ik met behulp van advocaten een paar honderd civiele procedures mogen voeren die ik, voor zover ik me dat kan herinneren, bijna allemaal gewonnen heb al dan niet na hoger beroep en inclusief een paar schikkingen die ik gemakshalve ook maar even onder 'gewonnen' schaar. Ik kan me één zaak herinneren die ik toen verloren heb omdat een leidinggevende mij tegen het advies en de mening van de advocaat in, verbood om in Hoger Beroep verder te procederen. Dat was voor mij dus overmacht want in alle andere zaken waar ik zelf in besliste won ik wel, al dan niet in Hoger Beroep. Laatst ben ik zelf nog een bestuursrechterlijke procecure begonnen maar die heb ik voortijdig zelf beëindigd omdat ik de zaak voor de procedure in feite verkeerd had voorbereid volgens mijn advocaat. Bestuursrechterlijke zaken blijven toch een aparte tak van sport. Hoe dan ook, daar leer je van. Volgende keer beter zullen we maar zeggen.

Digitaal is simpeler qua vorm en dus lijkt het makkelijker maar het blijft toch een tak van sport waarbij je moet weten waar je mee bezig bent. Beheers je dat niet dan moet je er zelf niet aan beginnen .... zeg ik ook tegen me zelf. En dus zal ik me zelf wel twee keer bedenken voordat ik daar zelf zonder een geroutineerde advocaat aan begin.

Een advocaat leert daar jaren voor door en wie ben ik dan dat ik denk dat ik dat effe uit de losse pols kan doen?

De andere kant van de plaat is dat je soms moet ....... Verleden jaar nog bedreigde iemand namens een klant de dochter van vrienden van mij met een civiele procedure. Daar had ik me al op voorbereid maar op het laatst koos de andere partij toch eieren voor zijn geld waarna ik de zaak kon schikken voor een minimaal bedrag welk bedrag ik na ook nog een helaas noodzakelijke klachtprocedure kon terugvorderen op de AVB-verzekeraar die in eerste instantie een paar keer op polisdekking had afgewezen. Maar toevallig beheerste ik die tak van sport wel en ook heel goed en dus bestookte ik ze met argumenten waar ze zelf nog niet eens aan gedacht hadden. Eind goed, al goed.

De moraal: ik zou het niet doen tenzij je terzake kundig bent of iemand naast je hebt staan die dat wel is.
Hoi Frans,

Als ik het goed begrijp vind jij het alleen een goed idee om zelf een rechtszaak aan te spannen als iemand genoeg expertise heeft van de procedure. Anders zou iemand beter een advocaat in de arm kunnen nemen of hulp aan iemand kunnen vragen met die kennis.

Zijn er misschien voorbeelden waarvan jij denkt dat “de gemiddelde Nederlander” toch genoeg kennis heeft om het zelf aan te kunnen?
Dag Francien,

Dat is inderdaad exact wat ik bedoel.

Ik weet niet of ik je vraag goed begrijp. Wat is de gemiddelde Nederlander en wat is genoeg kennis?

Ik denk dat als je wasmachine binnen de garantietermijn stuk is gegaan je het best eens kunt wagen. Alleen sla je in zo'n geval al twee behoorlijke stappen over. Er zal best wel een klachteninstituut zijn voor witgoedleveranciers. Bovendien, zou ik zo'n zaak dan eerst melden bij mijn rechtsbijstandverzekeraar. Maar zelfs als je geen rechtsbijstandspolis hebt dan zou ik eerst proberen om rechtsbijstand te kopen alvorens daar als leek zelf aan te gaan beginnen. Dat kan tegenwoordig bij sommige Rechtsbijstandverzekeraars. 

Ergo, bezint eer ge begint als leek ............... zeg ik ook tegen me zelf. Net zo min als dat je je zelf moet proberen te genezen van Diabetes moet je zelf een procedure aanspannen. Je moet dat als leek gewoon niet willen.

Ik breek hiermee ook gelijk een lans voor een goede rechtsbijstandspolis.

Reageer