Vraag

Wat kost een gemiddelde crematie?

Dat je een keer gaat staat vast, alleen wanneer is de vraag. Wat kost een crematie gemiddeld op dit moment? Wat is slim om te doen om je verzekerde bedrag mee te laten stijgen met de kosten.

11 reacties

Reputatie 1
Hallo Cadir10!

Bedankt voor het starten van dit topic.
Wij gaan er op dit moment vanuit dat een begrafenis of crematie ongeveer €8.000 kost. Dit is natuurlijk sterk afhankelijk van je wensen.
Het is dan ook handig om je wensen van te voren op een rij te zetten en te kijken wat je dan kwijt bent. Natuurlijk is dit niet iets waar je dagelijks mee bezig bent, maar het is wel verstandig om je eens in de 5 jaar te laten informeren naar de kosten. Dan kun je altijd overwegen om het bedrag van je begrafenisverzekering op te hogen.
Crematie vaak € 6.000, begrafenis vaak € 8.000.
De grens gaat echter steeds vaker naar € 8.000 om € 10.000
Wat het verhogen van de verzekerde som betreft zijn er verschillende varianten.
1: indexering met een bepaald percentage ( vaak 1% tot 3%) dit houdt in dat het verzekerd bedrag en de premie meestijgt
2: winstdeling, onzeker, obekend hoeveel, maar als voordeel geen stijgende premie
3: aanpassing om de zoveel jaar (vaak alleen mogelijk door nieuwe verzekering ernaast te sluiten, bovenop het al verzekerde bedrag).Vanuit de wetgeving dient een tussenpersoon dit (ik geloof) om de 3 jaar door te nemen. Nadeel: veel verschillende polissen, en steeds hogere premie (je wordt ouder, dus gaat eerder dood) Voordeel: kleine stapjes, dus premie valt relatief gezien mee.
Tip: eerst gewoon een (te) hoge verzekerde som, dan hoef je later niet veel meer erbij te hebben. Des te jonger je bent des te lager de premie, net als een kortere premiebetalingstermijn . Neem dus nooit een levenslange of tot 85 premietermijn, je betaalt dan veel teveel premie.
Helaas heb ik 3 maand geleden mijn mannetje weg moeten brengen.
Volgens zijn wensen wilde hij gecremeerd worden zonder "toeters en bellen" in besloten kring. Geen advertentie; geen kaarten; geen handtekeningenboek; standaard urn; (voorlopig) urn gewoon thuis. M.a.w. echt minimaal en weinig mensen. Kosten voor deze crematie waren € 4.400,--.
Ik wil hier alleen maar mee zeggen dat het héél persoonlijk is hoeveel een crematie (mag) gaat kosten. Je kunt het zo duur maken als je wilt.
En je kunt ook al online tarieven bekijken van crematoria bij je in de buurt en zo ongeveer voor jezelf bepalen voor welke prijs je je wilt verzekeren.
Prijzen zijn in heel NL verschillend. Net zoals begraven.
kale crematie kan al voor 2500 Euro
Kostencalculator voor een uitvaart/crematie

Kosten uitvaart berekenen - Uitvaart .nl
Doubelcheck kosten uitvaart.....

Independer: Vergelijk autoverzekeringen, hypotheken en andere producten
De "do-it-yourselfer" komt met € 250,- uit
spaartips en spelregels

(Dit lijkt mij overigens een effectieve rouwverwerkingsmethode)

Een uitvaart zelf regelen - Uitvaart .nl
Helaas kan ik uit heel recente informatie melden dat ik schat dat de crematie van mijn vader ongever € 5.500,- gaat kosten dan wel gekost heeft. De crematie was zo recent dat ik de eindrekening nog niet eens ontvangen heb.    

Hoe dan ook, ik (want ik was de enige familie) had geen volgauto's. De ruimte voor de plechtigheid had ik voor 1 uur gehuurd (standaard is drie kwartier), idem voor de ontvangkamer waar ik koffie, cake en frisdrank had voor de bezoekers en de kosten van een eenvoudige kist. Zodra ik de nota heb zal ik nog wel even een wat uitgebreidere specificatie hier van neerzetten. De enige kosten die ik daar bovenop krijg zijn nog de kosten voor de as en dan met name wat ik daar mee wil doen.

Een ieder voelt wel dat als ik dat uit een vlieguig wil laten gooien boven de Noordzee ik meer kwijt ben dan dat ik het gewoon mee naar huis neem. 

De moraal: je kunt het zo duur maken als je zelf wilt maar zelfs voor een simpele maar sfeervolle crematie ben je al zo'n 5 a 6 duizend euro kwijt.
Reputatie 1
Nogmaals gecondoleerd met je verlies Frans.

Dit voorbeeld uit de recente praktijk wordt ook erg gewaardeerd.
Wij hebben onze vader in besloten kring laten cremeren, crematie was € 1200,-- thuisopbaring 250,-- en condoleance op de dag van de uitvaart 350,-- je kan het zo duur maken als je wilt.
Reputatie 3

Wij hebben onze vader in besloten kring laten cremeren, crematie was € 1200,-- thuisopbaring 250,-- en condoleance op de dag van de uitvaart 350,-- je kan het zo duur maken als je wilt.

Hallo vdmeer,

Gecondoleerd met het verlies van je vader!
Bedankt dat je deze informatie met ons deelt.

Zoals je ziet heb ik de link uit je reactie verwijderd. Om dit forum voor iedereen een prettige omgeving te maken, gelden voor iedere gebruiker van de website een aantal http://Om dit forum goed te laten functioneren en het forum voor iedereen een prettige omgeving te maken, gelden voor iedere gebruiker van de website een aantal voorwaarden.waaronder het aanprijzen van websites.

Reageer