Zou jij je online reputatie verzekeren?

• 10 april 2013
  • 14 reacties
  • 1718 Bekeken

Reputatie 1
Ik vond tijdens het surfen deze verzekering bij de Belgische verzekeraar AXA. Het gaat hier om een verzekering die uitkeert als je schade ondervindt van verspreiding van schadelijke informatie op het internet. In een tijd waarin je hele leven op het net terug te vinden is kan dit verstrekkende gevolgen hebben. Denk bijvoorbeeld aan: een slechte verkopersnaam krijgen op Marktplaats of het vrijgeven van je bankgegevens op internet.

Zou jij je online reputatie willen verzekeren?

14 reacties

Ervaringen:   https://forum.onderling.nl/huiskamer-3/cybercrime-verzekering-heeft-u-trek-588/
Meer uitleg over de belgische e-protection van AXA...........

https://www.axa.be/ab/nl/over-axa/pers/berichten/pages/persbericht-van-27-maart-2013.aspx
Reputatie 1
Dank je wel voor deze bijdragen! Wat vind je er zelf van? Zou jij zo'n verzekering afsluiten? En waarom?
Dank je wel voor deze bijdragen! Wat vind je er zelf van? Zou jij zo'n verzekering afsluiten? En waarom?

1 - Nóg heb ik geen problemen gehad met on-line bestellen, dát wrikt dus nog niet echt, als je maar oppast!

2 - Internet-bankieren en pinnen zoals door de banken aanbevolen is nog zeker tot het tegendeel is bewezen. Natuurlijk is het vervelend, wanneer je aan een autobaantankstation staat en je krijgt geen verbinding met de bank......

3 - Het medische dossier geef ik qua zekerheid geen duit om. Te groot, teveel "gebruikers" en je zult moeten accepteren, dat ooit je gegevens op straat liggen.......en ook de apotheker ziet, dat je bij voorbeeld huiselijke problemen hebt. Misschien met de persoonlijke instelling "liever optimale zorg en dan maar slechte privacy"?

4 - Het treurige verhaal van de eerste Nederlander, die door een foute opgave van zijn telefoonnummer door Interpol op een internationale opsporingslijst terrecht kwam en tien jaren moest procederen in álle instanties tot Karlsruhe aan toe, werd door de Nederlandse staat en het Europese Hof aanvankelijk slecht begeleid (tot helemaal niet), later via volksvertegenwoordigers zo goed mogelijk geholpen, maar wordt nog steeds over de grenzen uit treinen, vliegtuigen en hotels geplukt.........hij wás! zakenman en kan het internationale zakendoen nog steeds compleet vergeten.
Ergo: Wat moet je hier verzekeren.......hoogstens je inkomen.

5 - Een bekende Nederlander zijn is volgens mij een echte reden om je te verzekeren tegen hacken, stalken enz. Een verder probleem voor hen is het misbruik van hun naam op social media. Tegenwoordig hoeven ze zich daarmee niet meer persoonlijk bezig te houden, daarvoor zijn VIP-bureaus die vaststellen+opsporen+aangeven. Een tijdrovende klus, dus duur en dan is het prettig wanneer dit verzekerbaar is. Maar hansje of hänschen klein is niet in gevaar.........
ik heb maximaal voorgezorgd en ben tenslotte ook geen hollywood-ster.

6 - De verzekeringen die ik tot nu toe gezien heb gaan voorzichtig te werk daar er nog niet veel ervaringen voorliggen. Waarschijnlijk zullen nieuwkomers tot een maximum bedrag uitkeren óf de rekeningen van de genoemde bureaus vereffenen.

7 - Bedrijven en organisaties lijken mij eerder een mogelijke doelgroep voor het uitwerken/aanbieden van e-protection door verzekeraars. Maar de financiële risico's bleken tot nu toe in Amerika zo groot, dat er met terugwerkende ervaring alleen nog maar in een lage versnelling wordt gereden.

Misschien zijn er meer momenten om een dergelijke verzekering te willen/moeten hebben, maar uiteindelijk voel ik me (nog) niet aangesproken en zou nog ouderwets een kostenvergoeding via mijn rechtsbijstandsverzekering proberen te verhalen.

PS: AXA zal denk ik blij zijn met 1000 polissen en dan óf dit experiment over Europa uitstrooien óf er aan het eind van het jaar mee ophouden. Als ik FBTO was, zou ik het hoogstens als een extra module van de rechtsbijstandsverzekering aanbieden. Die juristen zitten er tóch al ...................(niet op te wachten)!
Ik geef jullie géén verzekering..........Jelle, Lies, Frans of BigSmoke......
dat je niet zélf de ING hebt aangevallen!

Wisten jullie, dat er je per uur, je computer kunt "verhuren" aan hackers, die dan hun aanvallen coördineren? Leuke bijverdiensten.....en een aanwijzing hoe groot dit probleem gaat worden.

Cyberaanval te koop op internet - Media & technologie - TROUW
Mijn, niet helemaal serieus bedoelt idee...........
"
MVI" als toekomstverzekering/e-protection voor de verzekeraars én de klanten

Het lijkt me de juiste investering voor verzekeringsmaatschappijen, die nu even geen investeringen in nog meer kantoorgebouwen kunnen doen, om een professionele organisatie "anti-cybercrime" te gaan op-/inrichten resp. financieren, i.p.v. zich op te dringen aan de financiering van infra-structuren (windenergie, wegenbouw, gastransport) als geldbeleging van onze premies. Zo zijn de ideeën over besteding van het/ons geld uit de pensioenfondsen........

Er bestaat al een nauwe samenwerking met justitie en politie, die door geldgebrek moeilijkheden hebben deze ICT-oorlog te volgen laat staan te kunnen bestrijden en van winnen is al helemaal geen sprake. Het is zélfs als een Maatschappelijk Verantwoorde Investering (MIV), verkoopbaar naar de verzekeringsnemers en andere de stakeholders toe, want óók verzekeraars kunnen slachtoffer van de onhoudbaar aangroeiende ICT-criminaliteit worden. Link deze TIP dus vooral door naar uw veiligheidsmanager en directie-beleggingen, die hiervóór nog helemaal géén visie hierover hadden.

Als ik Achmea was, zou ik met alle dochtermaatschappijen hierin een investering doen........ goede mensen en hackers tegen Balkende-salararissen aannemen........zonder ende!! Banken kunnen als klant meedoen........tegen betaling........waardoor zich de investering gelijk weer terugverdient. Lonus i.p.v. bonus.......:D

Dát is mijn idee hierover Jelle.......én misschien wordt ik daarna klant bij jullie!

(ING werd vandaag alwéér platgelegd..........de eerste SUPER-klant)
Ik vraag me af........of deze hackers
ook al strategies denken?

»  Nieuws  » 

Pas op voor nepberichten van ING

woensdag 10 april 2013

Phishing INGInternetcriminelen spelen handig in op de storingen bij ING. Momenteel doen e-mails de ronde waarin u betere beveiliging wordt beloofd. Ga er niet op in: de berichten zijn vals.

De vele storingen vorige week waren het gevolg van cyberaanvallen op ING. Door de storing zagen veel gebruikers tijdelijk een te laag saldo. Criminelen spelen in op deze storingen. In een e-mail wordt verteld dat de rekeninggegevens niet voldoende zijn beveiligd. De lezer wordt verleid te klikken op een link om zijn rekening te beveiligen. Vervolgens dient de gebruiker zijn persoonlijke bankgegevens in te vullen. Ga niet in op dergelijke e-mails. ING, en elke andere bank, zal klanten nooit verzoeken hun bankinformatie, inclusief beveiligingscodes, te verstrekken. Ook niet via telefoon of sms.

Ons advies: verplaats deze nepberichten direct naar de prullenbak. Mocht u per ongeluk op een link geklikt hebben dan is er geen man overboord. Als u maar geen persoonlijke informatie weggeeft. Op geen enkele manier!

Misschien al meer of minder off-topic, maar we proberen onderling-actueel te zijn!!
Ik geef jullie géén verzekering..........Jelle, Lies, Frans of BigSmoke......
dat je niet zélf de ING hebt aangevallen!

Wisten jullie, dat er je per uur, je computer kunt "verhuren" aan hackers, die dan hun aanvallen coördineren? Leuke bijverdiensten.....en een aanwijzing hoe groot dit probleem gaat worden.

Cyberaanval te koop op internet - Media & technologie - TROUW

Ik wil een mogelijk misverstand uitruimen.........natuurlijk hebben jullie de ING zélf niet aangevallen, maar het is niet uitgesloten, dat hackers dit hebben gedaan onder gebruik van jullie .....en mijn computers.
De duitse waarschuwingsdienst (door de staat aangeboden), probeert altijd zo snel mogelijk na Botlek-aanvallen het virus te analyseren en stuurt je dan een "opsporingsprogrammaatje" zodat je kunt zien of je zélf hebt meegedaan........

Ben ik in nederland nog niet tegengekomen..........maar dit is nog een opgave voor het voorgestelde MVI-idee (fantasienaam)!

Voor de geïnteresseerde beleggingsafdelingen en/of de ICT-afdelingen van verzekeraars.......het meldadres voor deelname is (wél serieus!) Capgemini Nederland BV te Utrecht.

Oók de Rabo-Bank, die vandaag werd aangevallen, als mogelijk klant........
De verzekeringsmarkt voor cyberrisico’s | Deloitte

Ik wacht (net als allen) op de zomer en wil eindelijk graag "mooi-weer-gaan-fietsen", zolang kan ik hier nog wat actuele informatie navullen Jelle.........
@Jelle. Een persbericht onderaan, waarmee aangetoond wordt, dat verzekeraars/Verbond van Verzekeraars het medium "Onderling" meelezen en (!) ook .......oppakken.......:D

https://forum.onderling.nl/huiskamer-3/cybercrime-verzekering-heeft-u-trek-588/

Het eerste bericht over cybercrime verscheen al in de Topic met de titel : Cybercrime-verzekering. Heeft u er al "trek" in?  (op 13.04.2013).......

Het vervolg vandaag, werd ook een paar posts hierboven al aangekondigd:
en daarmee is Onderling onderdeel van de glazen bol voor de branche

Verzekeraars willen meer met cybercrime | RTL | Volg het nieuws terwijl het gebeurt
Reputatie 1
Hi Hansje!

Wat leuk om dit te lezen! Zo zie je inderdaad dat wij een beetje een glazen bol zijn. 🙂
@Jelle. Google eens "verzekeraars en cybercrime" en zie hoe actueel dit thema in de media inmiddels gebleken is.......of misschien eerder zelfs urgent?
Reputatie 1
Hansje,

Zoals je ziet zijn je laatste twee reacties door mij aangepast/verwijderd. Zoals je zelf al aangeeft kan er een topic van gemaakt worden.Dat is dus ook wat ik gedaan heb! :)

Je kunt het topic hier terug vinden. Het bestaat volledig uit jouw reactie, zij het iets door mij aangepast. Denk er wel om dat je on-topic blijft. Dit was een heel ander onderwerp. Heb je een idee voor een topic als dit? Zet hem er gewoon in!

Reageer