Vraag

Wordt voorzichtigheid te weinig beloond?

• 4 april 2011
  • 7 reacties
  • 1524 Bekeken

Ik dubbelcheck altijd 2x of deur op slot zit, laat nooit waardevolle spullen in de auto in het zicht, rij bewust voorzichtig met het licht aan, heb winterbanden, zet mijn fiets aan de ketting... Probeer gewoon goed op mijn spullen te passen daar waar anderen in mijn ogen roekeloos te werk gaan. Toch betaal ik volgens mij bijna net zo veel voor mijn verzekering. En ik claim eigenlijk nooit. Ik zou graag meer beloond willen worden in mijn voorzichtige gedrag.

7 reacties

Reputatie 1
Goed dat je deze kwestie aansnijdt.
Heb je duidelijke ideeën hoe je dit in zou willen richten?

Bij de autoverzekering wordt je beloond voor veilig rijden met meer korting op de premie.
Denk je dat dit voor een woon- of zorgverzekering ook haalbaar is bijvoorbeeld?
Er zijn verzekeraars die een percentage van de premie teruggeven wanneer er in een jaar niet geclaimd is. Ik denk dat het voorkomt dat mensen kleine schades gaan claimen.
Goede tip voor FBTO! Korting of percentage betaalde premie terug bij niet claimen. Ik doe het er voor.
Je kan beter trouwe klanten belonen met korting i.p.v. koring geven naar het aantal verzekeringen. Hoe langer je een woonverzekering hebt hoe groter de korting, voor elk jaar een procent korting bijvoorbeeld. Heb het ook altijd vreemd gevonden dat je de volle pond moet betalen voor avp en inboedel als je nooit schade hebt. FBTO inroduceerde jaren geleden zelfs een eigen risico voor de avp terwijl ik nooit schade had geclaimd, heb daarna ook mijn verzekering opgezegd.
Is eigenlijk bijna standaard dat je bij veel bedrijven een loyaliteits boete krijgt en er nieuwe klanten korting is.
Badge
Ik denk dat je de zaak misschien iets anders moet benaderen. Je krijgt misschien dan geen korting als je nooit iets claimt op je inboedel of AVP. Maar wat je niet weet is dat verzekeringsmaatschappijen natuurlijk ook zien dat bepaalde mensen wél veel claimen. Als dat te veel de spuigaten uit gaat lopen kun je op een gegeven moment een sanctie krijgen in de vorm van meer premie, meer eigen risico of dat bepaalde zaken worden uitgesloten. Voorbeeld: als jij een bijzonder bijtgrage hond hebt dan zou een AVP-verzekeraar na de derde schade in een half jaar kunnen besluiten om jouw aansprakelijkheid als bezitter van een hond honden uit te sluiten of er een eigen risico van pakweg € 1.000,- per schadegeval op te zetten. 'Oh ja?' zeg je dan, 'dan sluit ik mijn polis toch fijn over naar een andere maatschappij'. Leuk idee maar zo werkt het niet helemaal want bij een andere/nieuwe maatschappij zul je moeten opgeven of er bij een vorige maatschappij ooit een beperkende bepaling is voorgesteld. Lieg je daarover en komen ze daar achter (en die kans is vrij groot in het huidige informatietijdperk) dan heb je bij een schade mogelijk een groot probleem en dat probleem heet 'verzwijging'. Ga maar eens lezen onder de volgende link bij 'Mededelingsplicht': http://nl.wikipedia.org/wiki/Verzekeringsrecht_(Nederland)

Wat je ook kunt doen is zelf vragen om premiekorting. Er zijn mogelijkheden om een hoger eigen risico te nemen en in ruil daarvoor premiekorting te krijgen. Bijgaand een link met een dergelijk verhaal waarbij ik hoop dat FBTO het mij niet kwalijk neemt dat het een link is van een collega-verzekeraar.

vrijwillig eigen risico ? ontvang tot 180 extra korting op de Basisverzekering

Wanneer jullie het me wel kwalijk nemen haal de link dan maar weg. De collegareageerders kunnen natuurlijk ook zelf googelen met als zoekwoorden 'vrijwillig eigen risico premiekorting'.

Tot slot: hoewel er natuurlijk altijd wat aan de strijkstok moet blijven hangen wat 'winst' oplevert voor de verzekeraar is een verzekering eigenlijk bedoeld als een soort solidariteitsbeginsel waarbij een hoop gelukkigen premie afdragen waarmee een paar ongelukkigen geholpen kunnen worden. Je wilt echt niet dat je huis afbrandt maar als het dan toch gebeurt ben je blij dat jij geholpen kunt worden omdat anderen in het verleden premie hebben betaald waardoor het ook betaald kan worden. In het verleden (in de begindagen) is het zelfs gebeurd dat een verzekeraar bijna failliet ging omdat ze nog niet voldoende premies hadden verzameld maar al wel een afgebrand huis moesten uitkeren. Misschien iets om over na te denken als je weer eens langs zo'n enorm gebouw rijdt met de naam van een verzekeraar aan de gevel. Er zijn daar binnen een hoop mensen aan het werk om premies te innen maar ook mensen die er een dagtaak aan hebben om de ongelukkigen onder ons schadeloos te stellen zodat ze weer door kunnen met hun leven. En geloof me, ik weet waar ik over praat.
@Dijkstra. Heb jouw inmiddels gedateerde Topic uitgegraven en daarmee bovenaan gezet. Na een lang leven inboedelverzekeringspremie te hebben betaald constateer ik, dat het me zonder ooit "een vergoeding" te hebben ontvangen, meer dan een TON heb geïnvesteerd. Dus niet betaald, maar dat zou vandaag mijn eigen-kapitaal geweest zijn, wanneer ik de premies op een spaarrekening had ingelegd en steeds weer rente op rente had gekregen.......

Ik heb een "cadeautje" verdiend! Maar dat krijgt vaak alleen diegene die overstapt.......en nog nooit heeft betaald!

Onredelijk? Zijn er op dit forum meer klanten die zich daarover ergeren?

Reageer