Wie leest er werkelijk de voorwaarden alvorens een verzekering af te sluiten?

• 21 september 2012
  • 18 reacties
  • 1568 Bekeken

• Anonymous
  • 0 reacties
Om te beginnen, lees ik wèl één en ander over zorgverzekeringen omdat er keuzes gemaakt moeten worden.

Maar ik ga toch niet daarover nadenken of bv. mijn hoofdschakelaar wél/niet in een polis staat en in welke polis dan? Of mijn vernielde bril in de geleende auto van een kennis onder mijn of zijn polisvoorwaarden gereclameerd kan worden? Onderling.nl staat vol met verwachtingen (cases) van verzekerden, die uiteindelijk toch "niet aan de door hen verwachte trekken komen". De speelruimte voor de verzekeraar is door de verzekeraar zélf ruim bepaald.

Mijn stelling is: verzekeren is (psychologisch) een goed gevoel kopen, in de hoop, dat er toch niets gebeurt.

Claimen doet men, wanneer er onverwachte uitgaven zijn en er tenslotte ook al jarenlang premie voor is betaald. Maar dan begint de ellende met de nooit gelezen of begrepen voorwaarden, de uitzonderingen, de experte die "gelikt" van alles kan vinden om de uitkering te minimeren of zelfs weet uit te sluiten....."de verzekeraar leeft van het niet-uitkeren!"

Op de man af gevraagd....

a. U heeft alle voorwaarden en uitsluitingen vooraf werkelijk bestudeerd
b. U heeft de voorwaarden niet bestudeerd maar wél bekeken
c. U heeft de voorwaarden van meerdere verzekeraars, tijdrovend, naast elkaar gelegd en daarna een rationeel besluit genomen
d. U bent "verleid" door een korting, kado of "alles-bij-dezelfde-verzekeraar-premie"
e. of.....U bent eerder zoals ik......"zal allemaal wel goedgaan"!

...?...

18 reacties

Ik lees de voorwaarden altijd, maar voor een normaal mens is het grootste deel van de de inhoud onoverzichtelijk en niet te begrijpen!
De verzekeraar heeft altijd adders onder het gras als het er écht op aankomt.
Héél jammer!
Het is tenminste méér dan "handig"
om de polisvoorwaarden wél te lezen,
vóórdat u een claim gaat indienen.

Schadeclaim? Gratis begeleiding bij uw schadeclaim!
Vakantieadres al uitgeplozen? Komt nu nog de reisverzekeringsvoorvreugde..........😕

Polisvoorwaarden en vakantievreugde - Interessante columns van Anton Rietveld. | OverGeld.nl van De Telegraaf [Anton Rietveld]
Polisvoorwaarden toch maar vóór het afsluiten vergelijken!
Autoverzekering: over adders, ladders, beter zelf betalen........en gekneveld worden!

Bonus-malus-ladders autoverzekeringen verschillen enorm
Wist u, dat er, afgezien van de voorwaarden,
ook nog eens vijf verschillende inboedelverzekerings-smaken zijn?

Soorten inboedelverzekeringen, uitgebreid, extra uitgebreid en meest uitgebreide dekking
Wél gelezen......maar toch niet (alles) begrepen!

Van de autoverzekeringen begrijpt 60% van de lezers de inhoud van de polisvoorwaarden niet, dus wél gelezen, maar niet begrepen. Het gaat technisch gezien om het taalniveau C1 en het betreft volgende polissen:

ABN AMRO, AEGON, Allianz, ASR, Avero Achmea, Bruns ten Brink, Budgio, Centraal Beheer Achmea, Delta Lloyd, EAG, FBTO, Generali, Interpolis, Klaverblad, Kruidvat, London, National Academic, Nationaal Spaarfonds, Nationale Nederlanden, Ohra, Polis Direct, Proteq, Reaal, Turien, Univé,  VVAA, Zelf.nl

Bron:Kwart polisvoorwaarden autoverzekeringen leesbaar

Taalniveau polisvoorwaarden per autoverzekeraar » Alles over Verzekeringen & Verzekeren !
Verzekering zelfs afgesloten..........zonder de voorwaarden te begrijpen!

Bij de Overlijdensverzekeringen gebruikte in 2011 van alle verzekeraars nog steeds 92% onbegrijpelijke voorwaarden.

Bron: Voorwaarden overlijdensrisicoverzekering onbegrijpelijk voor klant
Goed voorbeeld van begrijpelijke taal:

De Hollandsche Eenheidsprijzenmaatschappij Amsterdam................
schrijft de uitleg over verzekeringen en de polisvoorwaarden goed leesbaar
in Jip en Janneketaal!

Onna Onna overigens óók, maar dat is helemaal niets voor (echte) mannen!

https://www.hemaverzekeringen.nl/homepage

http://www.onna-onna.nl/?utm_nooverride=1&gclid=CKvhnN6XyrICFYcPfAodGSAAmw
Het bestaat echt:  "een persoonlijke voorwaarden-vergelijker"

Dit geautomatiseerde systeem gaat primair niet uit van de aangeboden verzekeringsproducten, ook niet van de goedkoopste aanbieding, maar scant allereerst, door vragen te stellen, uw persoonlijke situatie en wensen. Na de intake zijn alle niet meer interessante verzekeringen weggestreept. De overgebleven verzekeraars voldoen aan de gestelde wensen en u kunt nú op prijzen gaan vergelijken. De voorwaarden zijn dus het zoekcriterium geweest.

Ideaal, maar (nog) niet voor zelfzoekende particulieren ter beschikking gesteld en alleen voor tussenpersonen.

Maar dat is alleen nog een kwestie van nog even wachten, de techniek is er dus al.

U kunt ook even navragen welke tussenpersoon in uw buurt dit systeem gebruikt.........!

Zorgvergelijkingsmodule - UPIVA B.V.
De mogelijkheid om de voorwaarden op persoonlijke titel te "laten" scannen is er dus!

Nu nog wachten op de verzekeraars en/of vergelijkingssites die hierin klantvriendelijk willen investeren. Zolang zullen we het nog helemaal ouderwets op z'n boerenfluitjes zèlf (en dus niet optimaal voor de klant) moeten afhandelen.

Leuker kan ik het niet maken, maar nog wél iets gemakkelijker, indien u zich informeert via de PRODUCTWIJZERS van het Verbond van Verzekeraars, waarop iedere verzekering uitgelegd en duidelijk beschreven wordt. Met tips.

Een verzekering "blind" afsluiten is altijd voordelen weggeven aan de verzekeraar!
Maar, dat moet een ieder voor zichzelf uitmaken.......sterkte ermee!

Productwijzers — Verbond van Verzekeraars
Dat heeft dus iedereen geweten, die de voorwaarden had gelezen alvorens de autoverzekering af te sluiten.....of is deze actuele case een duidelijk voorbeeld van wèl gelezen, maar toch niet (helemaal) begrepen?

https://www.onderling.nl/stelling/aankoopwaarde-of-nieuwwaarde-vergoeden-bij-total-loss-185
UPIVA heeft een voorwaardenvergelijker gemaakt (zie enkele berichten terug) en binnenkort kunt u als consument via hun website een tussenpersoon vinden en van deze nieuwe vergelijkingsmodule zelf gebruik gaan maken......nog even geduld dus.

Zorgvergelijkingsmodule - UPIVA B.V.
Alleen shoppen is onverstandig.....maar dat wisten we toch al!

VVP
Van Auto - Zorg , alle polisvoorwaarden tesamen.....

MoneyView PolisvoorwaardenOnline - Nooit meer zoeken naar polisvoorwaarden
"Verzekeraars zijn gehaaid. Sommige bieden op Verzekeringssite.nl een lagere prijs aan dan op hun eigen site"

"Prijsvergelokken is een filter.....daarna gaat de consument op zoek naar kwaliteit"

http://www.molblog.nl/bericht/delivering-happiness-ook-een-missie-van-verzekeringssite.nl/
De consumentenbond vertelt waarop je moet letten bij de voorwaarden van een autoverzekering....
Waarschuwing: dit gaat niet zo snel, als in 3 minuten een autoverzekering afsluiten....

http://www.consumentenbond.nl/test/geld-verzekering/verzekeringen/autoverzekeringen/extra/voorwaarden-autoverzekering/
Tot hier aan toe schijnt niemand de verzekeringsvoorwaarden te hebben gelezen..........
ik ook niet!!

Hans(je).
UPIVA heeft het systeem nog niet klaar, FBTO werkt eraan bericht Remco, twee vergelijkingsstites hebben het voorstel (al) bij de directie voorgelegd.............Independer snapt "het verschil" niet (tenminste de antwoord-tante, een psychologe!, snapt het niet)

Voor het principe "de-klant-centraal" is de tijd om, het is twee minuten over twaalf en alle dertig zorgverzekeraars schreeuwen het nog steeds van de buis..........wij zijn de goedkoopste!!

Straks, in het nieuwe jaar, zal het allemaal weer rustiger worden en velen bemerken dan, dat ze een leuke kado-bon kunnen inwisselen van de zorgverzekeraar, maar honderden Euro's extra zullen moeten gaan berappen.

Ik wens u voor 2013 een modern matchsysteem toe, waarbij een ieder vooraf heeft begrepen wat er nu wél en wat er nu niet in de voorwaarden staat........en let erop of u, helemaal per ongeluk, niet toch een natura-polis heeft afgesloten.
Dan wordt u door de verzekeraar verplicht naar een gecontracteerde arts of ziekenhuis gestuurd. Fijn kadootje! wanneer je telkens voorbij aan het dichtsbijzijnde ziekenhuis naar het 30km verderop gelegen, verplichte ziekenhuis, mag rijden.........

Ik verlaat de Onderling.nl-Bühne, het gaat me allemaal veel te lang duren en zoals het eruit ziet, gaat het tevens steeds moeilijker en duurder worden. Ik probeer de komende tijd versterkt om gezond te blijven.........dat is tenslotte de allerbeste oplossing, misschien doet u mee?

Hans(je).

http://www.gezondheidsnet.nl/medisch/nieuws/9983/nederland-zoekt-massaal-naar-goedkopere-zorgpolis

Reageer