Wat telt? Solidariteit of het individu?

• 19 december 2011
  • 35 reacties
  • 10950 Bekeken

Toon eerste bericht

35 reacties

Je bent je no-claimkorting niet kwijt geraakt ondanks dat het jouw schuld niet was, je bent je no-claim kwijt geraakt omdat je een gedekte schade hebt geclaimd. Als je er voor gekozen had om deze schade niet te claimen was je ook je no-claimkorting niet kwijt geraakt. Zo simpel is het en zo rechtvaardig ook.

Zo simpel is het niet helemaal, want eerder had ik een autoverzekering, waarin diefstal wel gedekt was, maar niet tot verlies van de no-claimkorting leidde. Maar je hebt natuurlijk wel gelijk, dat het rechtvaardig is, dat je krijgt wat je koopt. En wat je koopt kan je lezen in de poliscondities. Echter, zoals je kan lezen in mijn tekst bedoelde ik dit als een voorbeeld dat de no-claimkorting niet altijd met goed of slecht gedrag te maken heeft.
Zo simpel is het niet helemaal, want eerder had ik een autoverzekering, waarin diefstal wel gedekt was, maar niet tot verlies van de no-claimkorting leidde. Maar je hebt natuurlijk wel gelijk, dat het rechtvaardig is, dat je krijgt wat je koopt. En wat je koopt kan je lezen in de poliscondities. Echter, zoals je kan lezen in mijn tekst bedoelde ik dit als een voorbeeld dat de no-claimkorting niet altijd met goed of slecht gedrag te maken heeft.

Dat laatste ben ik geheel met je eens. Het heeft tegenwoordig heel veel te maken met pech hebben of geluk hebben. Zelf heb ik al zoveel no-claim wat overeenkomt met 31 schadevrije jaren maar dat is meer een kwestie van dom geluk. Bovendien stijgt je no-claimpercentage langzaam maar is zo weer verdwenen als je een paar keer domme pech hebt. Je kunt zelfs als goede chauffeur zo in de malus terecht komen als je niet uitkijkt. Dat onderschrijft ook mede mijn stelling dat er van solidariteit weinig meer over is. Het is puur individueel- en winstbewust gestuurd gedrag van commerciële verzekeraars.

Je zegt het ook zelf in je reactie. Je zegt: 'Ik wil maar zeggen, dat de bonus-malus regeling leidt tot een calculerend gedrag dat vooral in het voordeel van de verzekeringsmaatschappijen is. Ik zou liever een premie willen die lager wordt met elke 100.000 km die je aan rijervaring opdoet.
Dus wat mij betreft: meer solidariteit en minder beloning van "goed gedrag"

Overigens, gefeliciteerd met je bol-combon. Heb je toch weer een klein stukje bonus opgebouwd!!
Ik ben ook van mening dat solidariteit binnen verzekeringen meer telt, want binnen verzekeren is het nou eenmaal bepaald dat we hiermee allemaal de last een keer zullen moeten gaan dragen van een invidu en dat betekend dus ook dat hij/zij op zijn beurt deze last ook een keer zal moeten gaan dragen of zijn situatie nou anders is of niet.
Reputatie 1
Hansje, ik heb je reacties verwijderd.

De reden hiervoor is dat ze off-topic waren. Je wilt discussiëren over de tegenstelling van ouderen t.o.v. jongeren in de verzekeringen.
Dit is natuurlijk een goede vraag, ik zou je dan ook uitnodigen om er een apart topic van te maken.
Hansje, ik heb je reacties verwijderd.

De reden hiervoor is dat ze off-topic waren. Je wilt discussiëren over de tegenstelling van ouderen t.o.v. jongeren in de verzekeringen.
Dit is natuurlijk een goede vraag, ik zou je dan ook uitnodigen om er een apart topic van te maken.

Verkeerde volgorde, eerst verwijderen en dan vragen er een topic van te maken?
Waar is nu de tekst gebleven?
Reputatie 1
Dit doe ik omdat je posts off-topic waren. Deze worden dan verwijderd.

Als je tekst zou gebruiken als topic dit erg onoverzichtelijk zou worden. Ik snap wat je aan de kaak wilt stellen.
Ik zou je de tip willen geven om hier een kort en bondige vraag aan de community van te maken. 🙂 Op die manier nodig je discussie uit!
1 - De door mij gestelde vragen onder een topic worden me door de moderators opgedrongen

2 - Ik heb niet meer de illusie dat community-leden in het toetsenbord klimmen

3 - De quote meelezers is alleen nog het doel en ik heb geschreven hoeveel dat er  zijn....TE VEEL

4 - Wanneer een item een topic waard is, stuur hem dan rond met de verdeler van een Onderling-case

5 - Ik ben vandaag met m'n verkeerde been uit bed gestapt........dus laat ik het hierbij!

Reageer