Wat ga jij doen als de assurantiebelasting omhoog gaat?

• 21 november 2012
  • 32 reacties
  • 27773 Bekeken

Toon eerste bericht

32 reacties

Bedankt stuurmn,

Op het topic "Zoek-het-zelf-maar-uit-verzekeringen" ben ik begonnen met het rechercheren van en een lijstje over huidige "verzekerings-bronnen":

a - tussenpersonen, waaronder de vergelijkingssites die ook on-line een verzekering afsluiten
b - de onafhankelijke financial advisor, die financiële oplossingen bespreekt op uurloonbasis
c - het bankloket waar verzekering en aangeboden worden
d - een "contactlegger" met de naam intermediair
e - internetverzekeraars als een A-merk-dochter onder andere naam
f - matchzoeksysteem dat vooraf aan de prijs eerst voorwaarden laat checken***
g - winkels in de stad, op een station, in een ziekenhuis of mobiel bij evenementen
h - duplo-adviseurs van A-merk-maatschappijen met tevens on-line verkopen
i  - huismerken die door verkopers zelf zijn samengesteld en (ergens) worden ingekocht
j  - direct contact opnemen met een A-merk, misschien zelfs aan de balie??
k - regiobank-adviseurs
l  - alleskunners
m- execution-only
n - verzekering veilen
o - abonnement afsluiten
p - wat nog?

***nog steeds mijn persoonlijke favoriet, scannen en matchen, leuker en gemakkelijker kunnen ze het me niet maken!!

De komende veranderingen zullen tenminste een afschaffen van de provisie hebben.
Bankiers moeten onder eed gaan werken en de verzekeringsadviseur aantoonbaar opgeleid en gekwalificeerd zijn. Het kan....kán volgend jaar misschien beter worden!
Badge +2
Hallo stuurmn,

Ik probeer ook van de ervaringen van andere forumleden te leren en omdat er van de direct writer verzekeringen eerder geen persoonlijk advies is te verwachten, blijft de "uitweg" nog via de adviseurs. Heeft er iemand dan fouten gemaakt? Ik ben na 30 jaar prima samenwerking met een adviseur, door omstandigheden overgestapt naar het on-line verzekeren. Het resultaat hiervan wil je niet weten.  Wat was dan uw probleem?

Fouten maken we allemaal. Ook de adviseurs. Er blijkt echter een verschil: " adviseurs blijven buiten schot "! Vooral als er verantwoordelijkheid in het spel komt. Dan is de geadviseerde altijd het haasje. Aan dat probleem heb ik een einde gemaakt. Internet, Independer etc. is een zege! Wees altijd wantrouwend tegen adviseurs, hun belang is voornamelijk eigen belang. Succes!

@ Stuurmn: ook Independer en andere vergelijkingssites zijn niet onafhankelijk. Ze worden ook gesponsord.
Bovendien onderzoeken ze de polissen niet kritisch, ze geven slechts door wat de verzekeraar aan (beperkte) informatie geeft.

Voorbeeld: Een zorgverzekeraar geeft aan fysiotherapie volledig te vergoeden en Independer neemt dat over.
Wat Independer niet weet (laats staan onderzoekt) is dat de verzekeraar slechts 9 behandelingen vergoedt.
100 procent van die 9 behandelingen dus.
Dus niet: onbeperkte fysiotherapie!
OPMERKING: Er zijn adviseurs (onafhankelijke), die beweren, dat na een scan van alle lopende verzekeringen, de besparingen hoger zullen uitvallen, dan hun éénmalige uurloon van ca. € 80,-. Wanneer je deze adviseur goed voorbereidde informatie kunt overhandigen (en voor de zekerheid toch afspreekt, dat je niet bereidt bent, meer dan de besparingen te betalen door zijn dienst), heb je toch een deal, want de bespaarde premies komen in de navolgende jaren steeds weer terug.

(On-)afhankelijke adviseurs zullen en kunnen v.a. 1 januari geen provisie meer
ontvangen! Wat ze wél kunnen proberen, is het afsluiten van "een jaarlijkse APK", waardoor ze vaste inkomens kunnen generen. Maar daar sta je zelf toch bij?

De verhoogde assurantiebelasting wordt tevens geëgaliseerd/terugverdiend, wanneer de adviseur een (onnodige) verzekering schrapt.
Maar het allergrootste voordeel ligt eerder in zijn kennis over voorwaarden die zinnig/onzinnig zijn!! Afschrijvingspercentages, grote terugval na een kleine aanrijding, want juist dàt kan jaarlijks honderden euro's meer gaan kosten. No-cure-no-pay-clausule. En hij helpt bij een verzekeringsclaim, die vaak niet zo wordt afgehandeld als je verwacht had........lees de cases op Onderling.nl nog maar eens door!

(Was de schade aan het zonnepaneel een steentje, dat een ekster of een meeuw of een lief roodborstje per ongeluk!of juist expres had laten vallen, of een meteoriet, of een bierdopje vanuit de net overvliegende straaljager, had u de panelen nog niet bij ontvangst van de polis en steeds weer veel gedoe........ja, ik trek het bewust in het belachelijke en heb inderdaad geen woorden en begrip voor zulke muggezifferijen. Het wordt echt tijd voor realistische standaardpolissen met moderne standaard voorwaarden voor iedere verzekeringsmaatschappij gelijk en dus ook voor iedere klant, iedere schadeclaim, iedere experte, iedere geschillencommissie, ombudsman en uiteindelijk voor iedere rechter).
Badge +2
OPMERKING: Er zijn adviseurs (onafhankelijke), die beweren, dat na een scan van alle lopende verzekeringen, de besparingen hoger zullen uitvallen, dan hun éénmalige uurloon van ca. € 80,-. Wanneer je deze adviseur goed voorbereidde informatie kunt overhandigen (en voor de zekerheid toch afspreekt, dat je niet bereidt bent, meer dan de besparingen te betalen door zijn dienst), heb je toch een deal, want de bespaarde premies komen in de navolgende jaren steeds weer terug.

(On-)afhankelijke adviseurs zullen en kunnen v.a. 1 januari geen provisie meer
ontvangen! Wat ze wél kunnen proberen, is het afsluiten van "een jaarlijkse APK", waardoor ze vaste inkomens kunnen generen. Maar daar sta je zelf toch bij?

De verhoogde assurantiebelasting wordt tevens geëgaliseerd/terugverdiend, wanneer de adviseur een (onnodige) verzekering schrapt.
Maar het allergrootste voordeel ligt eerder in zijn kennis over voorwaarden die zinnig/onzinnig zijn!! Afschrijvingspercentages, grote terugval na een kleine aanrijding, want juist dàt kan jaarlijks honderden euro's meer gaan kosten. No-cure-no-pay-clausule. En hij helpt bij een verzekeringsclaim, die vaak niet zo wordt afgehandeld als je verwacht had........lees de cases op Onderling.nl nog maar eens door!

(Was de schade aan het zonnepaneel een steentje, dat een ekster of een meeuw of een lief roodborstje per ongeluk!of juist expres had laten vallen, of een meteoriet, of een bierdopje vanuit de net overvliegende straaljager, had u de panelen nog niet bij ontvangst van de polis en steeds weer veel gedoe........ja, ik trek het bewust in het belachelijke en heb inderdaad geen woorden en begrip voor zulke muggezifferijen. Het wordt echt tijd voor realistische standaardpolissen met moderne standaard voorwaarden voor iedere verzekeringsmaatschappij gelijk en dus ook voor iedere klant, iedere schadeclaim, iedere experte, iedere geschillencommissie, ombudsman en uiteindelijk voor iedere rechter).

Een heel zinvolle bijdrage van je Hansje.
Met name het deel over het voordeel van de kennis die de assurantietussenpersoon heeft van de inhoud van de diverse verzekeringen. Dàt zou juist zijn waarde kunnen zijn voor zijn klanten. Het is voor en individu wel aardig om on line premies te bekijken bijvoorbeeld op Independer, maar dat geeft nog geen enkel inzicht in de inhoud van je autoverzekering of je zorgverzekering.

Als een assurantietussenpersoon de verzekeringsportefeuilles van zijn cliënten nu permanent screent kan hij elk jaar een deugdelijk en onafhankelijk advies over al dan niet overstappen geven, daarbij het declaratiegedrag van zijn cliënten meenemend.
Juist omdàt verzekeren duurder wordt en niet alleen door de assurantiebelasting, maar ook de toekomstige provisieloze adviseurs moeten ergens inkomen door krijgen, is het zinvol om op de kwaliteit van de verzekering te letten. Financiële producten zijn voor de doorsnee consument, waaronder ik mezelf reken, te ingewikkeld en absoluut on-sexy. Ik blijf in ieder geval met het probleem geconfronteerd, dat iedere ddor mij "foute" verzekering zonder tussenpersoon afgesloten, aan mijn eigen "foute" beslissing opgehangen kan worden. Nogmaals, iedere afgewezen case kan mij morgen net zo treffen en lang duurder gaan uitvallen, ook wanneer ik de verzekeraar wissel.
Of snapt u het bonus-malussysteem en het ondoorzichtige "geschoemel"met de steeds weer afwijkende treden werkelijk? De honderden klachten op allerlei fora bewijzen toch éénduidig, dat de klanten hierover steeds weer meningsverschillen uiten.

Dus niet alleen de assurantiebelasting gaat omhoog, de prijskompensatie gaat ten kosten van de kwaliteit en de salarissen van de binnenkort zonder provisie advieserenden, gaat onherroepelijk in de premies berekend worden.
Ik heb alleen verzekeringen die ik echt nodig denk te hebben. Wat ik voor het nieuwe jaar wil doen is alle verzekeraars  vergelijken en zo tot de goedkoopste te komen. Die verhoging komt er toch wel en je kan er niet omheen. 
Als je tevreden bent zie ik de noodzaak van paniekvoetbal niet in..... Alle maatschappijen moeten meer Assurantie belasting in rekening brengen....

Om je heen kijken kan nooit kwaad, maar om deze maatregel je polissen te gaan aanpassen, dan moet je echt wel tijd over hebben. Daar zijn wel betere oorzaken voor aan te wijzen....

Reageer