Wat ga jij doen als de assurantiebelasting omhoog gaat?

• 21 november 2012
  • 32 reacties
  • 27773 Bekeken

Badge +2
  • Team FBTO Klantraad
  • 270 reacties
Zoals het er nu naar uitziet, wordt de assurantiebelasting verhoogd naar 21%. We vroegen de communityleden in een eerdere stelling of dit een goed alternatief was.

Over de volgende verzekeringen wordt assurantiebelasting betaald:
  • Autoverzekering
  • Opstalverzekering (woonhuis)
  • Inboedelverzekering
  • Aansprakelijkheidsverzekering
  • Rechtsbijstandverzekering
  • Reisverzekering (behalve over het deel ‘aanvullende zorgkosten’)
Gevolg
Een huishouden gaat door deze maatregel per jaar gemiddeld € 100,- meer premie betalen.

Wat ga jij doen?
Wat ga jij doen als de assurantiebelasting naar 21% wordt verhoogd? Is dat voor jou aanleiding je verzekeringen aan te passen of te beëindigen? En voor welke verzekeringen zou je dit dan doen?

32 reacties

Ik heb alleen de hoogst noodzakelijke verzekeringen. Indien nog mogelijk bezuinig ik dan maar op andere posten
Nog beter rondshoppen voor de beste voorwaarden tegen de gunstigste premies. Misschien tijd dat FBTO weer op het oude puntensysteem terugstapt; waarbij je eens in het jaar geld terug kreeg; hoe meer verzekeringen, des te meer geld terug. Beste voorwaarden, daar hoort ook de beste service bij. Oeps, dan valt FBTO af, twee declaraties, van verschillende polissen, nooit geen reactie op gehad, ook niet bij herhaling.
Badge +2
Ik ga opnieuw voor al mijn verzekeringen op zoek naar een mogelijk voordeligere.
Ik ben niet zo een fan van elk jaar naar de verzekeringen kijken. Zeker niet van rondshoppen. Ik zit bij de FBTO en heb daar woonhuis, zorgkosten en reisverzekering. Als ik nu veel duurder uit ben zal ik eerder kiezen om een verzekering te minimaliseren. Maar laten we eerlijk zijn, het is toch allemaal nonsens en geldklopperij. Ik kan mijn huis niet zelf herbouwen dus daar ben ik voor verzekerd. Maar verzekeringen als rechtsbijstand met deze regering? weggegooid geld.
Nee, minimaal verzekeren is het beste. denk ik 
We hebben alleen verzekeringen die we echt nodig vinden.

Er verandert voor ons dus niets, alleen dat we meer belasting moeten betalen natuurlijk.
Badge +1
Niets want het is bij alle verzekeraars toch hetzelfde
Niets want het is bij alle verzekeraars toch hetzelfde
Ik kan je garanderen dat verzekeringshoppen lonend is, net als al het andere shoppen op internet.
Reputatie 2
Nog beter rondshoppen voor de beste voorwaarden tegen de gunstigste premies. Misschien tijd dat FBTO weer op het oude puntensysteem terugstapt; waarbij je eens in het jaar geld terug kreeg; hoe meer verzekeringen, des te meer geld terug. Beste voorwaarden, daar hoort ook de beste service bij. Oeps, dan valt FBTO af, twee declaraties, van verschillende polissen, nooit geen reactie op gehad, ook niet bij herhaling.

Mostertpot, ik wil graag voor je kijken hoe het staat met je declaraties.
Wil je daarom je persoonlijke gegevens en relatienummer sturen in een privébericht?

Mostertpot, ik wil graag voor je kijken hoe het staat met je declaraties.
Wil je daarom je persoonlijke gegevens en relatienummer sturen in een privébericht?
Ga ik doen zodra ik weer thuis ben aan het eind van de week en dit waardeer ik!
Badge +2
Voor mij veranderd er niets. Ben door collectiviteitskorting iets goedkoper uit bij FBTO. En assurantiebelasting moet ik bij iedere verzekeraar betalen.
Ik ga helemaal NIETS doen
Als je even wat tijd besteedt aan het plussen en minnen, kan je veel geld op je verzekeringen besparen. Dat staat los van de BTW. Het verhogen van de BTW maakt een verzekering alleen duurder en niet meer of minder zinvol. Het wordt natuurlijk anders als door het duurder worden, een bepaalde verzekering voor jou buiten je bereik zou komen. Voor mij geld dat laatste gelukkig niet en ben ik gewoon de klos.
Om te beginnen.........morgen is verzekeringsopschoondag..........
en niet 1 maart en niet wanneer de belasting verhoogd is!

http://www.verzekeringssite.nl/blog/1-maart-is-nationale-polis-opruim-dag/

http://van.zelf.nl/de-grote-verzekeringschoonmaak-de-rechtsbijstandverzekering/
Nu lijkt het alsof alléén bij de FBTO de assurantiebelasting omhoog gaat. Shoppen heeft dus niet zoveel zin, bij de collega verzekeraars van FBTO gaat die belasting ook omhoog. Ik vraag me wel af of SamRutten&son nog wel zicht op het bestedingsplaatje van de vele Nederlanders hebben. Het is eigenlijk droefenis, de Gemeente verhoogt de OZB omdat de WOZ daalt, eigenbijdrage voor ziektekosten wordt ook ruimschoots verhoogd, het blijft voor al die innende mensen een kunst om onze laatste euro centjes bij ons nog weg te sluizen. Misschien is de tijd nu rijp om eens voor flinke salarisverhogingen te gaan om al dat aftroggelen weer te compenseren. :rolleyes:
Badge +2
De verzekeringen die ik heb zijn naar mijn mening noodzakelijk. Een hogere assurantiebelasting moet je dus gewoon slikken, of je nu wil of niet. Kennelijk weet de overheid niet precies wat bezuinigen is, ze vragen steeds meer aan de burger en blijven gewoon te veel geld uitgeven.
Badge +2
Mijn verzekeringen  nog eens kritisch bekijken.
En zo mogelijk er een of meer uitgooien.
Shoppen is zinloos, want bij alle verzekeraars is het percentage gelijk. Eerst kijken of een verzekering nodig is. Dat levert iets op.
de kilometervergoeding is bij gebruik van een normale gezinsauto toereikend wellicht zelfs aan de hoge kant. daardoor wordt er soms onnodig teveel van de auto gebruik gemaakt. het zou het milieu zeker ten goede komen indien er minder aan kilometervergoeding wordt betaald en men slechts een vergoeding zou krijgen op basis van openbaarvervoer 2e klasse. ook kan een forens overwegen een baan dichter bij huis te zoeken en een werkgever kan overwegen een werknemer dichter bij huis te zoeken. over het algemeen zullen het mensen met een betaalde baan zijn. die hebben wellicht iets meer te missen dan mensen die zich wel moeten, soms zelfs verplicht zijn te,  verzekeren voor de noodzakelijke risico's.
 en langstudeerstudenten ? na een noodzakelijke overgangsregeling kennen zij de consequenties dus heb ik daar geen moeite mee.

deze belasting is vooral weer een aantasting van de positie van de laagste inkomens. voor hen gaat hun inkomen er structureel meer op achteruit dan voor de hogere inkomens omdat het niet om een percentage van het  inkomen gaat maar om eenvast bedrag.
ik ben dus zeer zeer tegen de verhoging mede omdat iemand zich niet kan veroorloven de noodzakelijke verzekeringen op te zeggen.

het vvd gedoe ( geen nivellering ) slaat helaas ernstig toe. daardoor gaan de sterkste schouders de lichtste lasten dragen. de omgekeerde wereld.  
Er zal niets anders opzitten dan gewoon doorgaan met de nodige (verplichte) verzekeringen. Jammer, maar helaas. 
Niets! Want de kaasschaaf is al over mijn verzekeringen gehaald. Er valt niets meer te besparen.
Welkom  stuurmn,

VRAAG: Heeft u zélf de kaasschaaf gehanteerd of werd u door een adviseur geholpen?
Welkom  stuurmn,

VRAAG: Heeft u zélf de kaasschaaf gehanteerd of werd u door een adviseur geholpen?

Antwoord: adviseurs!? Die hebben ons de laatste jaren kapot geadviseerd.
Antwoord: adviseurs!? Die hebben ons de laatste jaren kapot geadviseerd.

Hallo stuurmn,

Ik probeer ook van de ervaringen van andere forumleden te leren en omdat er van de direct writer verzekeringen eerder geen persoonlijk advies is te verwachten, blijft de "uitweg" nog via de adviseurs. Heeft er iemand dan fouten gemaakt? Ik ben na 30 jaar prima samenwerking met een adviseur, door omstandigheden overgestapt naar het on-line verzekeren. Het resultaat hiervan wil je niet weten.  Wat was dan uw probleem?
Badge +2
de kilometervergoeding is bij gebruik van een normale gezinsauto toereikend wellicht zelfs aan de hoge kant. daardoor wordt er soms onnodig teveel van de auto gebruik gemaakt. het zou het milieu zeker ten goede komen indien er minder aan kilometervergoeding wordt betaald en men slechts een vergoeding zou krijgen op basis van openbaarvervoer 2e klasse. ook kan een forens overwegen een baan dichter bij huis te zoeken en een werkgever kan overwegen een werknemer dichter bij huis te zoeken. over het algemeen zullen het mensen met een betaalde baan zijn. die hebben wellicht iets meer te missen dan mensen die zich wel moeten, soms zelfs verplicht zijn te,  verzekeren voor de noodzakelijke risico's.
 en langstudeerstudenten ? na een noodzakelijke overgangsregeling kennen zij de consequenties dus heb ik daar geen moeite mee.

deze belasting is vooral weer een aantasting van de positie van de laagste inkomens. voor hen gaat hun inkomen er structureel meer op achteruit dan voor de hogere inkomens omdat het niet om een percentage van het  inkomen gaat maar om eenvast bedrag.
ik ben dus zeer zeer tegen de verhoging mede omdat iemand zich niet kan veroorloven de noodzakelijke verzekeringen op te zeggen.

het vvd gedoe ( geen nivellering ) slaat helaas ernstig toe. daardoor gaan de sterkste schouders de lichtste lasten dragen. de omgekeerde wereld.  

Elissacomte, ik word onderhand zó moe van dat eeuwige milieugeleuter.
Het gaat hier overigens over wat je doet als de assurantiebelasting omhoog gaat en jij maakt er weer een linkspolitiek kletspraatje over sterkste schouders en wat dies meer zij van.
Mogen we daar even van verschoond blijven? Er wordt al genoeg politieke onzin verkocht.
Hallo stuurmn,

Ik probeer ook van de ervaringen van andere forumleden te leren en omdat er van de direct writer verzekeringen eerder geen persoonlijk advies is te verwachten, blijft de "uitweg" nog via de adviseurs. Heeft er iemand dan fouten gemaakt? Ik ben na 30 jaar prima samenwerking met een adviseur, door omstandigheden overgestapt naar het on-line verzekeren. Het resultaat hiervan wil je niet weten.  Wat was dan uw probleem?

Fouten maken we allemaal. Ook de adviseurs. Er blijkt echter een verschil: " adviseurs blijven buiten schot "! Vooral als er verantwoordelijkheid in het spel komt. Dan is de geadviseerde altijd het haasje. Aan dat probleem heb ik een einde gemaakt. Internet, Independer etc. is een zege! Wees altijd wantrouwend tegen adviseurs, hun belang is voornamelijk eigen belang. Succes!

Reageer