Vraag

Waar zou je jezelf voor moeten verzekeren?

Regelmatig vraag ik mij af in hoeverre ik mij waarvoor moet verzekeren. Verzekeraars zijn op de markt om te verdienen, maar anderzijds ook om een goed product af te leveren wanneer benodigd.

Uiteraard zijn verzekeringen omtrent de zorg of wanneer het gaat om een autoverzekeringen een verplichting. Anderzijds hebben we verzekeringen als rechtsbijstand, aansprakelijkheidsverzekering enzovoorts. Ik neus dan ook rond op diverse sites om verschillende verzekeringen en verzekeringsmaatschappijen met elkaar te vergelijken.

Maar toch vraag ik mij af, in hoeverre heb je zekerheid nodig van dergelijke verzekeringen wanneer het gaat om rechtsbijstand en aansprakelijkheid? Is het geld verspilling? Of toch wel verstandig om als 'normale' burger af te sluiten?

2 reacties

Badge
Ook je WA verzekering is verplicht in Nederland (=wettelijke aansprakelijkheid) en uiteraard geen garantie dat ze uitkeren. Genoeg voorwaarden om niet uit te hoeven keren 😉 Volgens mij vergoeden ze vaak wel aan de gedupeerde en gaan als je buiten de voorwaarden valt met jou een betalingsregeling aan. (heb daar zelf geen ervaring mee).

Als het gaat om rechtsbijstand moet je je eigen situatie goed inschatten. Hoe groot is de kans dat jij een geschil krijgt waarvoor juridische hulp nodig is? Als je juridische hulp nodig mocht hebben is het fijn dat je zo'n verzekering hebt want hun uurtarieven zijn absurd (in mijn ogen) Denk jij dat de kans op een geschil minimaal is kan je beter het geld wat je anders aan verzekering zou betalen op een aparte rekening zetten dan bouw je zelf een reserve op die je kan aanspreken mocht het toch anders lopen dan jij nu hebt ingeschat.

Een woonverzekering is bij een eigen huis ook verplicht denk ik, bij huren niet. Zelfde verhaal, hoe groot is je eigen reserve wat zijn je mogelijkheden bij calamiteiten etc.

Mijn persoonlijke mening is dat het geldverspilling is en als ik kijk naar de bizarre winsten die verzekeraars maken zal er ook heel wat niet uitgekeerd worden. Maar dankzij wet- en regelgeving hebben ze er wel voor gezorgd dat het in veel gevallen verstandiger is om verzekeringen wel af te sluiten.

Sommige burgers zullen werkelijk wat aan hun verzekering hebben en voor de rest zijn het vooral de verzekeringsmaatschappijen die heel hard lachen volgens mij 😉
Badge
Hallo Margje,

Wettelijk gezien is alleen de WA verzekering verplicht bij een autoverzekering. Het kan ook nog zo zijn dat bijvoorbeeld een hypotheekverstrekker een opstalverzekering verplicht stelt bij het aangaan van een hypotheek, maar daarnaast zijn alle verzekeringen vrijwillig en sluit je deze af naar behoefte.

In principe sluit je een verzekering af voor een risico waarvan je zelf de financiële gevolgen niet kunt dragen als het onzekere voorval je treft. Denk aan een inboedelverzekering bij brand of een rechtsbijstandverzekering als je na een ongeval blijvend invalide raakt. Kortom, je sluit een verzekering voor iets waarvan je hoopt dat het je nooit zal treffen, maar als het je treft dat je voor dat risico dan verzekerd bent.

Tegenwoordig zien we een trend dat mensen het liefst alles verzekerd zouden willen hebben. Heb ik schade? Dan moet het toch zo zijn dat de verzekering dat gaat betalen!
Heb je ook zo'n instelling? Dan heb je keuze uit een breed aanbod! Denk aan het laten vallen van je telefoon in het toilet of je nieuwe tablet die je dochtertje heeft laten vallen.

Als je een kansberekening gaat doen op risico's en je gaat premie berekenen dan kom je misschien tot de conclusie dat je beter geld opzij kunt zetten voor onverwachte uitgaves dan je overal voor te verzekeren. Een verzekeringsmaatschappij is tenslotte geen bank. Heb je een jaar geen schade? Dan ben je je premie wel kwijt.

Wij kunnen niet voor iemand anders beslissen. Deze keuze moet je zelf maken! Kijk kritisch naar je eigen gedrag! Wat doe je bij schade? Heb je reserves die je daarvoor aan kunt spreken of val je terug op de dekking van je verzekering? Daar hangt veel vanaf!
Twijfel je nog? Dan kunnen wij je natuurlijk wel helpen met het maken van de juiste keuze!

Monique

Reageer