Verzekeren is risico's delen, niet afschuiven

• 23 oktober 2013
  • 11 reacties
  • 1231 Bekeken

In oorsprong hebben mensen een modus gevonden om risico's draagbaar te maken door risico's met elkaar te delen. Dat uitgangspunt lijken we uit het oog verloren te hebben door, zowel de verzekerde als de verzekeraar.

Sommige verzekeraars hebben "winst" omarmd als hoofddoelstelling.
Sommige "verzekeringsproducten" zijn verweven in allerlei ondoorzichtelijke constructies, waardoor we achteraf hebben moeten vaststellen dat niet de verzekerde zich verzekerd weet tegen bepaalde risico's, maar juist (onbewust, maar soms wel met de dollartekens in de ogen) enorme risico's heeft genomen.

Het is daarom essentieel terug te gaan naar de oorsprong. Dat geldt voor de verzekeraar en voor de verzekerde.
Als onderlinge .nl dat weet te bewerkstelligen, dan is er veel gewonnen.

Rest ons in de BV Nederland nog de schone plicht de nasmeulende puinhopen van een zwart verleden op te ruimen en vooral in te zetten op 'dat nooit weer'. Ik ben benieuwd hoe anderen dat zien / beleven.

11 reacties

Reputatie 1
Hi Karl Nugteren,

Dank je wel voor het starten van je topic! Hoewel je topic over onderling.nl gaat, verplaats ik hem toch naar Verzekeringen Algemeen, omdat ik denk dat meer mensen je topic daar kunnen vinden. Ik ben benieuwd!
Karel Nugteren, als oudgediende op Onderling.nl weet ik, dat jouw thema eerder ooit een Topic is geweest. Het thema was toen solidariteit! Helaas reageert het zoekvenster ZOEK OP TREFWOORD, niet op dit steekwoord. Misschien kan zich een moderator eraan herinneren en alsnog een TIP geven.

Toevallig was ik ook zelf juist met dit thema begonnen maar heb het eens iets anders en praktischer verwoord. Misschien kunnen we erover debatteren......over de oorsprong van het verzekeren en wat de commercièle verzekeraars er intussen van gemaakt hebben......

https://forum.onderling.nl/over-deze-site-feedback-8/verzekeraars-zijn-net-huisbazen-778/
Reputatie 3
Hai Hansje,

Bedoel je deze?
Hai Hansje,

Bedoel je https://"https://forum.onderling.nl/verzekeringen-algemeen-5/telt-solidariteit-individu-375/index3.html"?

@Fokelien, precies, dat was een leerzame discussie en kan graag nog eens van zolder gehaald worden. Ik kon hem niet terugvinden. Wat deed ik fout met ZOEK OP TREFWOORD "solidariteit"?
Reputatie 3
@Fokelien, precies. Deze discussie mag best nog eens van zolder gehaald worden. Wat deed ik uiteindelijk fout met  de actie ZOEK OP TREFWOORD "solidariteit"?

Je deed helemaal niets fout 😕. Ik heb ook gezocht op solidariteit en kreeg een hele lijst met topics waar het woord solidariteit in vermeld staat. Dan is het zoeken naar de juiste tenaamstelling van het topic :o

Overigens staat je reactie er 2 x op in iets andere verwoording. Ik heb de laatste verwijderd.
Ik hoop, dat Karel Nugteren en andere community-leden "zin" hebben/krijgen in een potje "opzetten van een nieuwe verzekerings-visie"!

Wat we al hadden:  http://nl.wikipedia.org/wiki/Verzekeringsmaatschappij

Beginselen: http://www.myfov.nl/site/

"Ik wil graag zo dicht mogelijk bij de kant staan, zonder er af te vallen. Aan de kant kan je van alles zien wat je niet kan zien vanaf het centrum."  

Kurt Vonnegut, (1922-2007)
schrijver.
Hansje,

Ik heb een aantal reacties van je verwijderd. Ze dragen niet bij aan deze discussie.
Hansje,

Ik heb een aantal reacties van je verwijderd. Ze dragen niet bij aan deze discussie.

@Leah. Er vindt (nog) in het geheel geen discussie plaats. Ik probeer deze "gast" tot discussie te bewegen en nu ga jij me "in de wielen rijden" i.p.v. de initiator bij voorbeeld eens een herinneringsmailtje te sturen.....
Reputatie 3
Hai hansje,

Misschien ben je je er niet bewust van, maar je neemt het hele topic over.

Karel Nugteren heeft als debutant een topic gestart. Hierin heeft hij een duidelijke vraag gesteld aan "alle" forumleden. Voor de topicstarter zou het leuk zijn als andere forumleden antwoord op "zijn" vraag kunnen geven. Niet dat de vraag omgegooid wordt naar een vraag zoals jij die eventueel had willen stellen. Door het overnemen van een topic van iemand anders nodigt het de overige forumleden niet echt uit ook te reageren. Ik weet dat je er niet goed tegen kunt als de discussie op een topic uitblijft, maar gun de overige forumleden de tijd om ook een reactie te geven en mee te discussiëren.
@Fokelien.

Ik ben je dankbaar voor deze TIP, wilde je spontaan nóg een hartje toebedelen, maar dat mag niet van de baas. Op deze Topic zal ik vanaf nu rustig blijven en op mijn nieuwste Topic over APP's zet ik (voorlopig) helemaal niks meer. Deal?
@Fokelien. Een week....twee weken wachten is toch wel genoeg met de ervaring, dat er sowieso bijna niemand actief is máár de wereld intussen wél doordraait. Dus tóch maar weer een reactie, waarop door de leden gereageeerd mag/kan worden........zie het als het documenteren van de werkelijkheid en misschien wordt het later interessant als document van de GEZONDHEIDSGESCHIEDENIS......op Onderling.nl.

SP :: Zorg :: Leijten: ‘Veel hogere zorgpremie voor ouderen is onacceptabel’

Reageer