Verbod op belgedrag fietsers?

Reputatie 1
,,Bellende jongeren missen totaal wat er op de weg gebeurt", vindt voormalig landelijk verkeersofficier van justitie, Koos Spee. ,,Dat is levengevaarlijk, net als niet handsfree bellen in de auto. Alleen met een verbod kun je dit probleem met wortel en tak uitroeien." Vorige week lanceerde het ministerie van Infrastructuur en Milieu de campagne 'Aandacht op de weg'. Hierin vragen ze fietsers op een veilige plek stil te gaan staan als ze iets willen opzoeken op het internet.

Wat vind jij de beste aanpak voor bellende en whatsappende fietsers? En is het eigenlijk wel een probleem? Wat vind jij?

7 reacties

Ja, ik ben het met Spee eens. Het fietsgedrag van jongeren dat ik met een zekere regelmaat mee maak, is zo gevaarlijk dat het bijna lachwekkend wordt. Kun je nagaan: door rood licht rijden met een fiets is voor jongeren al 'business as usual'. Als ze dat dan ook nog bellend gaan doen wordt het behalve belachelijk ook nog en meer levensgevaarlijk omdat ze dan zelf niet eens meer door hebben dat ze door rood rijden, zo afgeleid zijn ze.

Ik zie echter twee problemen. Ook al vertel je het ze, het zal waarschijnlijk niet doordringen want eigenwijsheid is ook wel een eigenschap die bij jongeren past. Los daarvan heb je een handhavingsprobleem. Dat jongeren nog steeds door rood rijden komt door het gebrek aan handhaving en wij zijn wij wel om te denken dat het met bellen op de fiets opeens heel anders zal gaan worden?

Anders gezegd, met alleen verbieden kom je er niet.

Verbieden heeft geen zin, wie gaat het verbod handhaven? 

Pas toen ik zelf mijn rijbewijs had gehaald kwam ik erachter dat ik een echt een vreselijke fietser was. Wss de nachtmerrie van de meeste automobilisten.
Besef is denk ik een sleutelwoord als je jongeren wilt overtuigen om hun fietsgedrag te verbeteren.

Hoe doe je dat? Dat is nou precies de grote vraag en ik denk dat men daar eens over na moet gaan denken voordat je iets gaat verbieden wat toch niet te handhaven valt.
Net als in de auto, moeten we ook smartphone gebruik op de fiets verbieden. Vooral toepassingen waarbij op het schermpje wordt gekeken, zoals whatsappen, leveren een onverantwoord groot risico op. Komt nog bij dat fietsers extra kwetsbaar zijn in het verkeer. Een verbod is een duidelijk signaal. En het probleem van handhaving is relatief. Door een verbod kan de politie in ieder geval bekeuren wanneer ze een overtreding signaleren. Wellicht help dat het bewustzijn onder fietsers te vergroten. Samen met allerlei campagnes om fietsers ertoe te bewegen de smartphone niet tijdens het fietsen te gebruiken. Alhoewel het effect van dergelijke campagnes op het daadwerkelijke gedrag vaak tegen valt....
De exacte wettekst is nu : "Het is degene die een motorvoertuig, bromfiets, snorfiets of gehandicaptenvoertuig dat is uitgerust met een motor bestuurt verboden tijdens het rijden een mobiele telefoon vast te houden."
Ik begrijp werkelijk niet waarom de tekst op deze manier is vastgelegd, er wordt gesproken over een motorvoertuig, voor de wet is een motorvoertuig alles wat middels een motor wordt aangedreven, de vermelding snorfiets, bromfiets en gehandicaptenvoertuig is in dit artikel dus overbodig.
Sterker nog, een fietser met hulp motor is met deze wettekst al ingedekt.
Het zou nog beter zijn om de tekst aan te passen naar "Het is een bestuurder verboden tijdens het rijden een mobiele telefoon vast te houden."
Daarmee wordt letterlijk elke bestuurder verboden een mobiele telefoon vast te houden, inclusief de fietser.

@Chantal88 Daar hebben we politie voor, het is voor de politie zelfs makkelijker om bellende fietsers te spotten dan bellende automobilisten, ze hoeven immers niet in het voertuig te kijken om het bellen te constateren.
Dit is net zo handhaafbaar als de verplichting licht te voeren, de pakkans zal dan ook ongeveer gelijk zijn.
Bulsara schreef:

De exacte wettekst is nu : "Het is degene die een motorvoertuig, bromfiets, snorfiets of gehandicaptenvoertuig dat is uitgerust met een motor bestuurt verboden tijdens het rijden een mobiele telefoon vast te houden."
Ik begrijp werkelijk niet waarom de tekst op deze manier is vastgelegd, er wordt gesproken over een motorvoertuig, voor de wet is een motorvoertuig alles wat middels een motor wordt aangedreven, de vermelding snorfiets, bromfiets en gehandicaptenvoertuig is in dit artikel dus overbodig.
Sterker nog, een fietser met hulp motor is met deze wettekst al ingedekt.
Het zou nog beter zijn om de tekst aan te passen naar "Het is een bestuurder verboden tijdens het rijden een mobiele telefoon vast te houden."
Daarmee wordt letterlijk elke bestuurder verboden een mobiele telefoon vast te houden, inclusief de fietser.

@Chantal88 Daar hebben we politie voor, het is voor de politie zelfs makkelijker om bellende fietsers te spotten dan bellende automobilisten, ze hoeven immers niet in het voertuig te kijken om het bellen te constateren.
Dit is net zo handhaafbaar als de verplichting licht te voeren, de pakkans zal dan ook ongeveer gelijk zijn.

Er is wettelijk een verschil tussen een motorvoertuig en een motorrijtuig, zie
Motorvoertuig - Wikipedia

Ik denk dat je het antwoord in dat verschil van definities moet zoeken.

Voor de rest ben ik het helemaal met je eens.
Adriaan Heino schreef:

Net als in de auto, moeten we ook smartphone gebruik op de fiets verbieden. Vooral toepassingen waarbij op het schermpje wordt gekeken, zoals whatsappen, leveren een onverantwoord groot risico op. Komt nog bij dat fietsers extra kwetsbaar zijn in het verkeer. Een verbod is een duidelijk signaal. En het probleem van handhaving is relatief. Door een verbod kan de politie in ieder geval bekeuren wanneer ze een overtreding signaleren. Wellicht help dat het bewustzijn onder fietsers te vergroten. Samen met allerlei campagnes om fietsers ertoe te bewegen de smartphone niet tijdens het fietsen te gebruiken. Alhoewel het effect van dergelijke campagnes op het daadwerkelijke gedrag vaak tegen valt....

Juist!!! Te beginnen op school en schroom daarbij niet om ook wat foto's van de gevolgen te laten zien onder de noemer van 'die rolstoel past ons allemaal'.

Hard? Jazeker. Noodzakelijk? Ook! Want anders dringt het toch niet door bij onze lieve jeugd.

Alleen zou ik dan niet dit filmpje laten zien: http://youtu.be/QJP-XhY_SCw   
Zou volkomen terecht zijn. Ben het ook met mijn naamgenoot eens dat een heftige campagne met rolstoel, blijvende invaliditeit etc wat ogen zou kunnen openen zoals bv bij de vuurwerk campagne.

Reageer