Vraag

Raar geval, graag deskundige mening

ik heb een raar schadegeval

vannacht is er in mijn garage een legplank naar beneden gekomen
waar dus mijn auto onder stond. schade aan de auto is ongeveer 2000,-

plank hing er al 6 jaar en lag geen zwaar gewicht op.

is dit verzekerd en zoja onder opstal of inboedel?

graag reageren als je weet waar je over praat.

alvast bedankt voor de reacties.

3 reacties

Allereerst, ik meen te weten waar ik over praat maar ben niet alwetend. Ook ik kan 'de plank' natuurlijk wel eens mis slaan.

Verder kun je de inboedel- en/of opstalverzekering onmiddellijk weer uit je hoofd zetten. Een auto behoort niet tot de opstal en ook niet tot de inboedel en is daarop dus ook niet gedekt. Mogelijk kun je wel stellen dat je opstal de oorzaak is van het voorval omdat ik er van uit ga dat de plank deel uitmaakte van je opstal omdat hij bevestigd was aan de rest van je opstal. Als het de auto van je buurman was geweest zou je dan ook aansprakelijk zijn geweest. Dat staat in artikel 6:174 BW (Burgerlijk Wetboek). Dat ben je volgens mij ook op basis van het onrechtmatige daadartikel 6:162 BW omdat ik denk dat de rechter er van uit zal gaan dat je de plank destijds toch niet goed bevestigd hebt.

Andere verzekeringen:

- je AVP (aansprakelijkheidsverzekering voor Particulieren) doet ook niets omdat die alleen geldt voor schade aan zaken van derden.
- als je auto casco verzekerd is kun je de schade claimen bij je all-risksverzekeraar alleen verlies je dan wel no-claim oftewel je zakt op de bonus/malusladder.
- als je alleen tegen WA verzekerde bent met je auto doet die ook niets voor je.

Conclusie: alleen als je auto casco verzekerd is kun je de schade (boven je eigen risico) afwentelen op je casco-verzekeraar.
Ben je niet casco verzekerd of wens je daar geen beroep op te doen dan zul je de schade voor eigen rekening moeten nemen aangezien er geen polis is die dit dekt.
Reputatie 1
Ik kan je vertellen hoe dit bij FBTO afgehandeld wordt:

De schade aan de auto wordt alleen vergoed als je All-Risk (casco) verzekerd bent. Dat gaat wel ten koste van je schadevrije jaren en (mogelijk) je no-claimkorting.

De schade aan je woning is niet verzekerd.

In het kort: Frans heeft je vraag dus goed beantwoord!
Jelle schreef:

Ik kan je vertellen hoe dit bij FBTO afgehandeld wordt:

De schade aan de auto wordt alleen vergoed als je All-Risk (casco) verzekerd bent. Dat gaat wel ten koste van je schadevrije jaren en (mogelijk) je no-claimkorting.

De schade aan je woning is niet verzekerd.

In het kort: Frans heeft je vraag dus goed beantwoord!

Pfffffff, pak van mijn hart.

Reageer