Oud & nieuw vandalen harder aanpakken?

• 8 januari 2014
  • 1 reactie
  • 705 Bekeken

Reputatie 1
De particuliere schade van vuurwerk is dit jaar met Oud & Nieuw met €1 miljoen gedaald naar € 9 miljoen. Zo blijkt uit de Centrum van Verzekeringsstatistiek (CVS).

Schade door vuurwerk: het kan gebeuren. Als het een ongelukje is, ben je daarvoor verzekerd. Maar schiet iemand een vuurwerkpijl af op je auto of huis? Dan moet die hard aangepakt worden vindt het verbond van verzekeraars. De schade zou zelfs moeten worden verhaald op de daders.

Wie moet de schade vergoeden? Vind jij dat de dader de schade moet betalen? Of de verzekeraar?

1 reactie

Badge
Allebei! Als de auto tegen casco verzekerd is en de eigenaar claimt moet de autoverzekeraar betalen. Idem dito bij een opstalschade. Dan volgt het nacircuit oftewel het verhaal. Als de dader bekend is kun je gaan verhalen, althans als je cascoverzekeraar bent. Bij een opstalschade wordt het iets moeilijker want dan heb je de te maken met de brandregresregeling die verhaal op particulieren doorgaans verbiedt behoudens opzettelijk veroorzaakte schade. Bij niet-opzettelijk veroorzaakt schades kunnen veroorzakers overigens doorgaans een beroep doen op hun AVP. 

Ik ben het in deze wel eens met het Verbond. Men vergeet echter nog 1 heel belangrijk ding. Voor zover ik het heb begrepen wordt illegaal vuurwerk alleen in beslag genomen bij aantreffen. Ik vind echter dat illegaal vuurwerk het zelfde behandeld moet worden als cocaïne en heroïne. Het bezit, de koop en de verkoop moet strafbaar worden gesteld. Daarnaast is er nog een opvoedingsprobleem van een totaal los geslagen jeugd die omstreeks een jaarwisseling een waas voor hun ogen krijgen met dit soort schades tot gevolg.   

Reageer