"Fabrieksverkoop" bij verzekeraars een optie?

  • 2 november 2013
  • 1 reactie
  • 613 Bekeken

  • Anonymous
  • 0 reacties
Een verzekeraar.......verzekert!
Kruidvat is geen verzekeraar en FBTO?

Dat is natuurlijk niets nieuws dat een verzekeraar verzekert. Een serieuse verzekeraar kent de verzekeringsmarkt en ontwikkelt verkoopbare producten die vakkundig ontwikkelt werden. Een verzekeraar is dus een producent, maar óók een marketeer en verkoper. Daarnaast ontvangt hij schadeclaims en wikkelt die (naar eigen voorwaarden) met de klant, waarmee hij een contract heeft afgesloten, netjes af. De hier beschreven vezekeraar heeft het gehele proces zelf in de hand en corrigeert foutjes en onvolkomenheden in de afwikkeling vanuit zijn eigen feedback. Kosten en baten zijn overzichtelijk. Concureren doet hij uitsluitend met de kwaliteit van zijn aanbod en de aangeboden service.

Een autohandelaar daarentegen verkoopt een product, dat hij alleen nog door acessoires gering kan veranderen. Hij heeft contact in zijn showroom met de klant, maakt met de klant een proefrit en neemt een gebruikte auto weer terug. Configureren is mogelijk wanneer de klant de auto met de door de fabrikant aangeboden bouwelementen gaat aanpassen. In tegenstelling tot de kant-en-klare-auto in de showroom is daaraan een langere levertijd en meestal een wat hogere prijs verbonden.

Terug naar de verzekeraar die tegenwoordig het product via het web kan aanbieden, toelichting kan geven, standaard verzekeringen kan aanpassen en tenslotte kan afsluiten, verwerken en toesturen, zónder de klant ooit te hebben gezien. Hoe eenvoudig is dit verkoopproces! De showroom van de verzekeraar was vroeger het buro van de verzekeringsagent op de hoek, daar kon je even binnenlopen, je kende hem en hij kende jou en de actuele familiaire omstandigheden. De verzekeringsagent op de hoek heeft inmiddels zijn buro verkocht en bestaat niet mee. Zijn opvolger zit ergens in een stad in Nederland en men kent zich niet eens meer. Waarom doen verzekeraars dit hun klanten nu aan? moeten communiceren met derden, die vaak na zes weken "meelopen" de web-care vormen van de tussenpersoon. Waarom verkopen verzekeraars hun "kindjes" via vergelijkingssites, via tussenpersonen, via advertenties die door vreemden op jouw beeldscherm verschijnen, of via artikeltjes en blogs aangeven, dat je aansluitend onderstaande link kunt gebruiken om binnen drie minuten een verzekering af te sluiten. Zélfs via de HEMA, Kruidvat uit het schap.

Wanneer er onder de Onderling-community-lezers verzekeringsdeskundigen zijn, zouden ze hierop misschien een antwoord kunnen geven? Lezers kunnen ook reageren. Is het tijd voor directe fabrieksverkoop zonder tussenhandel?

1 reactie

Géén reactie van een verzekeraar.........van een medewerker?

Over de toenemende invloed én de kosten voor online-vergelijkers heb ik meervoudig elders te verwachten ontwikkelingen geplaatst, die in het onderstaande bericht worden tegengesproken..........afwachten, GOOGLE sluit wél autoverzekeringen af.....

nét als Amazon........zéér binnenkort!! en béter dan de standaardsites.......

Nieuws voor de verzekeringsbranche - AMweb


Dit was mijn laatste reactie over dit thema........tenzij er eens op gereageerd gaat worden.

Reageer